سکوت معنادار مدعیان حقوق بشر در قبال فاجعه منا

حجت الاسلام و المسلمین باقرزاده گفت: مدعیان دروغین حقوق بشر نمی‌توانند به خاطر کشته شدن حاجیان، عربستان و آل‌سعود را که در پازل نظام استکباری قرار دارند، تضعیف کرده و بر علیه آنها صحبت بکنند چرا که خودشان نیز در پازل هژمونی آمریکا فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا باقرزاده، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش پژوهش امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: مدعیان حقوق بشر غربی این روزها در خصوص فاجعه منا و کشتار حجاج در مکه سکوت اختیار کرده‌اند که چرایی این ماجرا به یک بحث جدی و پیشینه دار باز می‌گردد.

وی ادامه داد: از زمانی‌که سازمان ملل تأسیس و اعلامیه جهانی حقوقی بشر اعلام شد این مسئله مطرح می‌شود که چرا همیشه کشور‌های غربی و دلدادگان حقوق بشر غربی، دوگانه برخورد می‌کنند و سیاستشان، سیاست یک بام و دو هوا است و در خصوص معضلات حقوقی بشری در دنیا یک رویه واحد ندارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: انسان در اعلامیه جهانی حقوق بشر با نگرش غربی تعریف می شود که تعبیر مقوله حقوق بشر مساوی با انسان مدرنیته است، مدرن واژه‌ای است که حاکی از نوع طرز تفکر خاصی است که در یک جغرافیای فکری وجود دارد و معنای جغرافیای فکری آن است که ما فکر نکنیم که مدرنیته لزوماً در غرب وجود دارد.

وی گفت :نمونه بارز تفکر مدرنیته را در فتنه 88 مشاهده می کنیم که وقتی که خونی از دماغ یکی از فتنه‌گران می‌آمد، داد و فریادشان بلند می‌شد و سعی می‌کردند که مجامع بین‌المللی را تحریک کنند و از آنها یاری بخواهند.

حجت‌الاسلام باقرزاده ادامه داد: زمانیکه به طرف دیگر فتنه نگاه بکنیم، می‌بینیم که وقتی بسیجیان برای دفاع از امنیت کشور کشته شدند هیچکدام از مدعیان حقوق بشر حرفی از آنها مطرح نکرد و دلی برای آنها نسوزاند.

وی اظهار داشت: اساساً برای فردی که تفکر مدرنیته‌ای دارد انسان مساوی است با انسان غربی شده، انسان دموکراتیک اندیش، انسان مناسک‌گریز (تکلیف‌گریز) و انسانی که دینی فکر نمی‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با این توصیف‌ها چرا باید ما توقع داشته باشیم که مدعیان حقوق بشر امثال شیرین عبادی و سروش درباره کسانیکه حاجی هستند (حاجی یعنی اهل مناسک یعنی متدین، مؤمن) و در فاجعه منا کشته‌ شده‌اند، عکس‌العملی از خود نشان بدهند ولی اگر همان حاجیان تفکر مدرنیته داشتند، چه کار‌ها که برایشان نمی‌کردند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: محور اساسی سیاست غرب برای تثبیت برتری خود در منطقه کشور‌های عربی خصوصاً عربستان است و مدعیان دروغین حقوق بشر نمی‌توانند به خاطر کشته شدن حاجیان، عربستان و آل‌سعود را که در پازل نظام استکباری قرار دارند، تضعیف کرده و بر علیه آنها صحبت بکنند چرا که خودشان نیز در پازل هژمونی آمریکا فعالیت می‌کنند.




انتهای پیام/
برچسب ها: حقوق بشر ، منا ، مکه ، مدرنیته ، فتنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار