بیانیه پایانی همایش راهکارهای صنفی نوین جامعه داروسازی کشور

انجمن داروسازان ایران در همایش راهکارهای صنفی نوین جامعه داروسازی کشور ضمن رونمایی از کارت رفاهی داروسازان و تقدیر از برگزیدگان پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت درحوزه داروخانه‌ها بیانیه‌ای را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این بیانیه که حاصل جمع بندی موضوعات مورد بررسی در همایش راهکارهای صنفی نوین جامعه داروسازی کشور است آمده است:

1- اغلب مشکلات و ناملایمات امروز جامعه داروسازی ما ریشه در قوانین و مقرراتی دارد که با گذشت بیش از 6 دهه و ایجاد تغییرات اساسی در جایگاه داروسازان در جامعه‌؛ قادر به پاسخ گویی به نیازهای اساسی امروز این قشر فرهیخته در جامعه نیست.

داورسازان کشور ما با احساس مسئولیت برای حضور در انتخابات آتی مجلس و برگزیدن نامزدهای مورد نظر جامعه صنفی خود‌؛ راه را برای تدوین و اصلاح قوانین متناسب با شئون حرفه‌ای و حافظ امنیت شغلی فارغ التحصیلان داروسازی هموار خواهند نمود.

2-ضمن ارج نهادن به نیت خیرخواهانه تدوین گران طرح تحول نظام سلامت متاسفانه شاهدیم که در این طرح کلان هیچ جایگاه و شانی برای داروسازان به جز دارو فروشی دیده نشده است. لذا خواستار بازنگری اساسی در ارزش نسبی خدمات داروسازان در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت  می‌باشیم.

از سویی دیگر به دلیل اجرای اشتباه این طرح در عدم اولویت واگذاری به بخش خصوصی شاهد زیان روز افزون داروخانه‌ها هستیم. در همین راستا با توجه به یکسان بودن قیمت دارو در همه داروخانه‌ها تاسیس هر نوع داروخانه جدید اعم از دولتی و خصوصی در قالب دانشگاههای علوم پزشکی یا واقع در کلینیک‌های ویژه را برای جامعه مفید ندانسته و آن را عامل نابودی تدریجی داروخانه های خصوصی میدانیم.

3- در شرایطی که با تعریف بسته‌های ماندگاری و طرح های تشویقی حضور پزشکان در شهرهای کوچک ومناطق محروم تشویق می‌شود با الزام داروخانه‌ها به انتقال داخل شبکه‌های بهداشت و اخذ تعرفه دولتی در این مناطق زمینه مهاجرت داروسازان از مناطق محروم هموار می شود لذا خواهان رسیدگی فوری به وضعیت داروسازان در شهرهای کوچک وروستاها می باشیم.

4-یکی از مهمترین چالش های ماههای اخیر جامعه داروسازی کشور تقاضای هلدینگ‌های بزرگ واردات و توزیع دارو برای ورود به عرصه دارو در قالب تاسیس داروخانه‌های زنجیره ای است که بدون هیچ سودی برای مصرف کنندگان زمینه انحصار در نظام دارویی کشور و ورشکستگی کامل داروخانه های مستقل را فراهم خواهد کرد .لذا خواستار عدم صدور مجوز تاسیس و جلوگیری از ادامه فعالیت رسمی و غیر رسمی این نوع داروخانه‌ها می باشیم.

5-انجمن داروسازان ایران با دارا بودن منسجم ترین و با سابقه ترین تشکل حرفه‌ای در جامعه پزشکی کشور ؛ راهکارهای نوینی را برای برون رفت از چالش های صنفی پیش رو به شر ح ذیل ارائه می نماید:

الف‌)ایجاد سامانه جامعه اطلاعات دارویی کشور به منظور ارجاع بیماران برای دریافت داروهای خاص از نزدیک ترین داروخانه تا نیازی به داروخانه‌های دولتی برای این منظور نباشد.

ب)اجرای طرح توانمند سازی داروخانه‌ها با هدف همگون سازی ظاهری و استاندارد کردن سطح ارائه خدمات مطلوب به بیماران و مراجعین از طریق انجمن داروسازان ایران.

ج)استفاده از فن آوری‌های نوین برای تولید و عرضه دارو؛ از جمله درج ماتریس داده‌ها به جای چاپ قیمت بروی بسته بندی دارو و الصاق برچسب  اصالت‌.

د)نظارت و ارزشیابی داروخانه‌ها بر اساس الگوهایی که به جای صرفا کشف اشکال و تخلف مبتنی بر بهبود مستمر ارائه خدمات توسط داروسازان باشد.

به امید سربلندی و پیروزی داروسازان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.