گزارش/

آنان که عکس و فیلم آنچنانی به اشتراک می گذارند !

عده‌ای در دنیای مجازی حریم زندگی شخصی و عاطفی افراد را می‌شکنند و مردم را در مراسم‌های شخصی خود نیز از نظارت‌ها و فضولی‌های نابجایشان آسوده نمی‌گذارند.

آنان که عکس و فیلم آنچنانی به اشتراک می گذارند !به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ نازنین میرزایی :

 امروزه با پیشرفت تکنولوژی، افرادی لحظات شیرین و به یادماندنی خود را با دوربین‌های باکیفیت ثبت و ضبط می‌کنند تا در آینده با دیدن این فیلم‌ها و عکس‌ها خاطره آن لحظه‌ها برایشان تداعی شود و همچنین برخی از آنها این فیلم و عکس‌ها را در دنیای مجازی با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند و آشنایانشان را هم در شادی خود شریک می‌کنند. از آنجایی که فناوری‌های نوین هیچگونه امنیتی ندارد، گروهی از افراد با سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی یا با فیلمبرداری در مراسم‌ها، فیلم‌های خصوصی افراد را در گوشی‌های موبایل، دست به دست و خود را با شخصی‌ترین مسائل زندگی مردم سرگرم می‌کنند، البته با این کار هم انسانیت و هم شرافت خود را نیز زیرسوال می‌برند.


*** سرگرمی با دیدن فیلم‌های شخصی مردم

وجود برخی رابطه‌ها در میان افراد جامعه سبب می‌شود که انسانها با اعتمادی که نسبت به دوستان و آشنایان خود دارند، آنان را به حریم خصوصی خود وارد کنند و از عزیزانشان بخواهند که در مراسم‌های مختلف زندگی از جمله جشن عروسی در کنارشان حضور پیدا کنند.

مراسم عروسی که آغازگر زندگی مشترک عروس و داماد است، برای همه جوانان اهمیت بسیار زیادی دارد و شبی مقدس به حساب می‌آید. از این رو دختران و پسران جوان از مدتها قبل برای این شب برنامه‌ریزی و هزینه‌های بالایی را متحمل می‌شوند. اما متاسفانه در این میان، پاره‌ای از افراد از اعتماد دوستانشان سوء استفاده می‌کنند و بدون دلسوزی و از روی کینه و عقده قلبی، فیلم مراسم دیگران را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، به طوری که با وارد شدن به هرکدام از این شبکه‌ها تعداد زیادی فیلم از مراسم عروسی جوانان دیده می‌شود.

دکتر جعفر بای ، روانشناس ، درباره پخش فیلم‌های شخصی دیگران در جامعه می‌گوید: این افراد بعضا انسان‌های عقده‌ای و کینه‌جو هستند که با گرفتن و پخش اینگونه فیلم‌ها می‌خواهند عقده‌گشایی و با افراد تسویه‌حساب کنند.

*** ساده و آسان به جهنم نروید!

با توجه به آنچه گفته شد، پخش فیلم‌ها و عکس‌های شخصی دیگران، ورود به آن جنبه از زندگی انسانهاست که راضی نیستند در دسترس و معرض دید همگان قرار بگیرد و از آنجایی که ممکن است برخی از افراد به خصوص زنان و دختران در مراسم‌های شخصی و خانوادگی حجاب و پوشش مناسب نداشته باشند، انتشارش سبب هتک حرمت و آبروی آنان می‌شود.

در قرآن و روایات معصومین (ع) بارها به ضرورت حفظ آبرو و حرمت اشخاص و عدم تجسس و تفتیش در زندگی افراد، توصیه شده است.

حضرت علی (ع) در این باره می‌فرمایند: مسلمانان باید به آبروی همه افراد احترام بگذارند؛ زیرا حتی اگر برادران دینی هم نباشند، همه از یک خلق هستند. بنابراین انتشار فیلم‌هایی از مراسم شخصی افراد، گرچه کاری کوچک و عادی برای برخی محسوب می‌شود، اما چندین گناه نابخشودنی را در پرونده اعمالشان ثبت می‌کند؛ متاسفانه گروهی که از احکام دینی و شرعی غافل هستند، این فیلم‌ها را بارها می‌بینند و برای کسانی که می‌شناسند هم ارسال می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا رحمانی کارشناس مذهبی، درباره حکم اسلام در خصوص پخش و دیدن فیلم‌های شخصی افراد می‌گوید: انتشار، نگهداری و دیدن این فیلم‌ها برای افراد نامحرم در اسلام حرام است و افراد با انجام دادن این کارها چندین گناه کبیره از جمله هتک حرمت و آبرو، دیدن و تماشای ناموس مردم و از بین بردن احساس امنیت در افراد را مرتکب می‌شوند.

*** از دشمن شادی جلوگیری کنیم

 حسادت و کینه برخی نسبت به شادی و موفقیت‌های اطرافیانشان سبب می‌شود که با توزیع و انتشار فیلم‌های خصوصی افراد، خود را گناه کار و آتش دوزخ را برای خود خریداری کنند. از طرف دیگر برخی شبکه‌های ماهواره‌ای نیز به علت جلب مخاطب بیشتر این فیلم‌ها را بدون در نظر گرفتن آبرو و رضایت صاحبانشان برای همگان به نمایش می‌گذارند و باعث به وجود آمدن انواع حرف‌ها، حدیث‌ها و مزاحمت‌ها برای مردم می‌شوند.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که افراد با شک و تردید بیشتری نسبت به فناوری‌های نوین برخورد و سعی کنند که به هرکس اجازه ندهند که از حریم خصوصی‌شان فیلمبرداری کند و تا جایی که می‌توانند از حیثیت خود مراقبت کنند که شاید از این طریق دست حسودان و دشمنان خود را از اطلاعات و فیلم‌های شخصی خود کوتاه کنند و اجازه ندهند که آنها به اهدافشان برسند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۴
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
آخرین اخبار