70 کیلومتر از مرز عربستان در کنترل انصارالله

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله با تاکید بر این که نیروهای مقاومت مردمی یمن تاکنون کنترل 70 کیلومتر از مرز مشترک با عربستان به عمق 5 کیلومتری استان جیزان را به دست گرفته‌اند، گفت: ورود به عمق بیشتر در خاک عربستان تصمیمی سیاسی است نه نظامی.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد عبدالسلام در خصوص احتمال از سرگیری مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی تا قبل از پایان ماه کنونی اعلام کرد: گفت‌وگوی یمنی - یمنی قطع نشد و مذاکرات مسقط تحت نظارت سلطنت عمان همچنان ادامه دارد و مذاکرات در پایان ماه کنونی ترجیحاً در ژنو تحت نظر سازمان ملل برگزار خواهد شد.
 
عبدالسلام افزود: حوادث جنوب یمن و تجاوز زمینی عربستان به این مناطق، پیروزی برای دشمن نیست بلکه تبدیل کردن آن به صحنه هرج ومرج، درگیری و تسویه حساب است.
 
وی تاکید کرد: به برکت تجاوز عربستان به یمن در حال حاضر 80 درصد خاک جنوب یمن در دست گروه تروریستی القاعده که خود را در استان‌های عدن وابین تقویت کرده است.
 
وی افزود: عربستان به خوبی می‌داند عقب نشینی ما از جنوب به دلیل مصالح نظامی و سیاسی و استفاده از نیروهایمان است و از نظر سیاسی ما به جهان اعلام کردیم جایگزین ما القاعده است و به این ترتیب طرف دیگر در مردابی جدید غرق شد.
 
وی با اشاره به این که انصارالله ارتباط خود با طرف‌های بین المللی حتی مقامات عربستانی را قطع نکرده است، گفت: مقامات عربستان درباره یمن اختلاف نظر دارند محمد بن نایف ولیعهد عربستان و وزارت اطلاعات این کشور طرفدار راه حل سیاسی هستند در حالی که جریان دیگر که جانشین ولیعهد بوده، طرفدار ادامه جنگ است.
 
وی تاکید کرد: موسسات دینی عربستان که تحت کنترل محمد بن سلمان هستند رویکرد ادامه جنگ را دارند و آن چه در میز مذاکره تاکنون مطرح شده حاکی از مقاصد آن‌ها برای تداوم جنگ است، نه راه حل سیاسی. 
 
عبدالسلام با پرداختن به اختلافات عربستان و امارات درباره یمن گفت: این دو بال جنگ که از هفت ماه پیش تاکنون تجاوز به یمن را ادامه می‌دهند، عربستان راه‌ها را بر علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق بست در حالی که با امارات رابطه خوبی دارد و سعی دارد با مداخله روسیه در سوریه در مقابل گرفتن تایید مداخله خود (عربستان) در یمن مبادله پایاپای کند.
 
وی با اشاره به نکات هفت‌گانه مذاکرات مسقط که قرار است در مذاکرات ژنو مطرح شود، گفت: این نکات شامل پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره یمن از جمله قطعنامه 2216 و توافق همه طرف‌ها درباره سازوکار اجرای آن به طوری که به حاکمیت یمن اخلال وارد نکند، علاوه بر برقراری آتش بس دائم و عقب‌نشینی همه گروه‌های مسلح از شهرها بر اساس کمیته‌های مشترک مورد توافق همه گروه‌ها و رفع محاصره است، احترام به قوانین بشردوستانه و آزادی زندانیان و استقرار نیروهای سازمان ملل بر سازوکار اجرایی مورد توافق و بازگشت حکومت بر اساس قرارداد صلح و مشارکت به مدت 60 روز و پس از آن تشکیل دولت وحدت ملی و از سرگیری عملیات سیاسی تحت نظارت سازمان ملل است.
 
عربستان به منظور بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن با چند کشور عربی و اسلامی به جز عمان ائتلافی تشکیل داد و از ششم فروردین حملات هوایی علیه یمن و زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی را آغاز کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.