آتش کینه کهنه برافروخته می شود

تیم های اینترمیلان و یوونتوس، یکشنبه شب برای دویست و بیست و ششمین بار برابر یکدیگر قرار می گیرند.

آتش کینه کهنه برافروخته می شودبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛در سراسر سرزمین چکمه، تیم های کوچک و بزرگ زیادی وجود دارند و دربی‌های زیادی در سال در ایتالیا برگزار می شود اما یک مسابقه وجود دارد که به دربی ایتالیا معروف است،‌مسابقه یوونتوس و اینترمیلان،‌دو تیمی که 106 سال پیش برای اولین بار برابر یکدیگر قرار گرفتند و یکشنبه شب، 226 پرده از نمایش خود را در ورزشگاه جوزپه مه آتزا، برگزار می کنند.
 
واژه دربی ایتالیا را چیانی بررا با نفوذترین روزنامه نگار قرن گذشته ایتالیا برای اولین بار استفاده کرد،‌وی این واژه را در فصل 1967-1968 وارد ادبیات ورزشی ایتالیا کرد.
 
مسابقه یوونتوس و اینترمیلان تا قبل از آغاز عصر طلایی میلان یعنی دهه های 80 و 90 مهمترین بازی در ایتالیا به شمار می رفت، همچنین این دو تیم تنها تیم های  ایتالیایی هستند که فقط در سطح اول این کشور بازی کرده‌اند و هیچ گاه به دسته پایین تر سقوط نکردند، البته این قضیه تا سال 2006 بود و در این سال یوونتوس به دلیل رسوایی کالچوپولی به سریB سقوط کرد.
 
تیم فوتبال یوونتوس در سال 1987 یعنی یک سال قبل از آغاز رقابت های قهرمانی ایتالیا،تاسیس شد و هشت سال بعد در سال 1905،اولین قهرمانی خود را جشن گرفت، یوونتوس بعد از جنوا و اودینزه، قدیمی ترین تیم ایتالیا محسوب می شود.
 
آن زمان که یوونتوس داشت اولین قهرمانی خود را در ایتالیا جشن می گرفت، باشگاه اینترمیلان هنوز تاسیس نشده بود، در سال 1908 و زمانی که بین سران باشگاه میلان بر سر استفاده از بازیکنان خارجی اختلاف افتاد، عده‌ای که به استفاده از بازیکن خارجی اعتقاد داشتند از این باشگاه جدا شدند و تیم جدیدی را با نام اینترنازیوناله تشکیل دادند دو سال بعد این تیم اولین قهرمانی خودش را در ایتالیا به دست آورد.
 
مصاف‌های بیانکونری (یوونتوس) و نراتزوری (‌اینتر) در طول تاریخ 106 ساله دو تیم همیشه جذاب و پرحاشیه بوده است این دو باشگاه همیشه در ایتالیا با یکدیگر تنش داشتند و هیچ گاه رابطه صمیمانه‌ای نداشتند.
 
رشته این تنش‌ها در 17 آوریل 1961 کلید خورد جایی که رقابت شانه به شانه دو تیم برای قهرمانی به بازی رودرروی دو تیم کشیده شد اما شورش تماشاگران بازی را نیمه کاره گذاشت، در ابتدا تیم یوونتوس به عنوان مقصر این اتفاق شناخته می‌شود و نتیجه بازی دو بر صفر به سود اینتر می شود اما دو ماه بعد به واسطه اعتراض یوونتوس، رای بر می‌گردد و دستور به تکرار بازی صادر می شود، آنجلو موراتی، مالک آن زمان اینتر، معتقد بود که نفوذ خانواده آنیلی باعث این تغییر ناگهانی رای شده است و‌ در اعتراض به آن، به سرمربی تیمش می‌گوید که تیم آکادمی باشگاه را به مصاف یوونتوس بفرستد.
 
در آن مسابقه تکراری هم یوونتوس با نتیجه سنگین 9 بر یک تیم جوانان اینتر را شکست می دهد تا ضمن رقم زدن پرگل‌ترین دربی تاریخ، قهرمان ایتالیا شود.
 
از آن زمان به بعد بازیهای این دو تیم حساب بوده و بعضا با حاشیه‌هایی همراه بوده است، مثل بازی این دو تیم در سال 1998 که داور مسابقه پنالتی آشکار بر روی رونالدو را نگرفت تا اینتر مسابقه را ببازد و یوونتوس دوباره قهرمان شود.
 
اما آتش جنگ میان ایندو باشگاه در جریان رسوایی کالچوپولی شعله ورتر شد و به اوج رسید، یوونتوس که در  سالهای 2005 و 2006 قهرمان شده بود، به سری B فرستاده می شود و این دو قهرمانی از آنها گرفته می شود و یکی از آنها به اینتر داده می شود، یوونتوس در بحران فرو می رودو اینتر دوران طلایی خودش را آغاز می‌کند از آن سال به بعد،کینه میان دو تیم بیشتر می شود و مدیران هر دو تیم از آن زمان تا به حال در حال رد کردن مدرک علیه یکدیگر هستند.
 
این دو تیم تاکنون 225 بار برابر یکدیگر به میدان رفتند که بانوی پیر 101 بار پیروز شد و اینتر 69 بار، 55 مسابقه هم با تساوی به پایان رسیده است.
  
اولین مسابقه دو تیم در 14 نوامبر 1909 برگزار شد که یوونتوس با دو گل ارنستو بورل در تورین دو بر صفر پیروزی شد، بهترین گلزن دربی، جوزپه مه آتزا، اسطوره اینتر بوده است که 12 گل در دربی به ثمر رسانده است.
 
همچنین عمرسیوری، ستاره آرژانتینی یوونتوس در جریان پیروزی 9 بر یک تیمش برابر اینتر، شش گل به ثمر رساند که بهترین عملکرد یک بازیکن در طول تاریخ دربی محسوب می شود. این مسابقه همچنین بهترین برد یوونتوس برابر اینتر محسوب می شود و بهترین پیروزی اینتر هم به سالهای 1935 و 1954 بر می‌گردد که دو بار توانسته یوونتوس را شش بر صفر شکست دهد.
 
یوونتوس تاکنون 323 گل و اینتر 282 گل در دربی‌ها به ثمر رسانده‌اند.
 
یکشنبه شب ساعت 22:15، دویست و بیست و ششمین نبرد دو تیم آغاز می شود و باید دید اینتر رده دومی می‌تواند یوونتوس را که این فصل عملکرد خوبی نداشته و دوازدهم است را شکست دهد یا خیر.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
عشق یعنی یک یووه...
آخرین اخبار