اسناد جدید فاش کرد:

تونی بلر پیش از آغاز جنگ عراق به مشارکت در آن متعهد شده بود

یک روزنامه انگلیسی اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد "تونی بلر" یک سال قبل از آغاز جنگ عراق، به مشارکت در آن متعهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ روزنامه میل ساندی اسناد جدیدی را بدست آورده است فاش می‌کند "تونی بلر،" نخست وزیر اسبق انگلیس، یک سال قبل از تجاوز نظامی به عراق، نسبت به مشارکت لندن در حمله به این کشور به مقاماتآمریکایی تضمین داده بود.
 
نامه‌ای که ظاهرا کالین پاول وزیر خارجه سابق آمریکا در 28 مارس 2002 (8 فروردین 1381) برای "جرج بوش،" رئیس جمهور وقت آمریکا، ارسال کرد، این موضوع را فاش کرد. این نامه یک هفته قبل از دیدار رهبران آمریکا و انگلیس در تگزاس نوشته شده بود.
 
پاول در این نامه نوشته بود: در مورد جنگ عراق، تونی بلر برای اقدام نظامی همراه ما خواهد بود. بلر در خصوص 2 مساله متقاعد شده است، نخست آنکه تهدید واقعی است و دوم آنکه موفقیت علیه صدام منجر به موفقیت های بیشتر منطقه‌ای خواهد شد.  
 
روزنامه میل ساندی در ادامه گزارش خود آرده است: این سند و سایر اسناد حساس بخشی از ایمیل‌هایی است که در سرور شخصی "هیلاری کلینتون،" وزیر خارجه سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا نگهداری می‌شد و او مجبور شد آنها را فاش کند.
 
بلر در سال های 1997 تا 2007 (1376 تا 1386) نخست وزیر انگلیس بود و بارها شتاب لندن برای وارد شدن به جنگ عراق را تکذیب کرد. در زمان نخست وزیری بلر، انگلیس بیشترین تعداد نظامیان را پس از آمریکا برای اشغال عراق اعزام کرد. نظامیان انگلیسی تا سال 2011 (1390) در عراق باقی ماندند.
 
دفتر تونی بلر هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار