بانوی 7 هزار ساله پاتوق معتادان را ترک می‌کند

بعد از گذشت یازده ماه از کشف جسد بانوی 7هزار ساله بالاخره جسد را به موزه ملی انتقال می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهمن ماه سال 93 در تقاطع خیابان مولوی جسد بانویی پیدا شد که قدمت 7 هزار ساله داشت.

 
برای محافظت از جسد، برای انجام پژوهش‌های پژوهشگران میراث فرهنگی حصارهای فلزی و یک کانکس در اطراف گودال قرار دادند تا بعد از اتمام اطلاعات خود کارهای انتقال جسد را انجام دادند ولی متاسفانه یازده ماه از این کند و کاو و پژوهش گذشت و همچنان جسد 7 هزار ساله بلاتکلیف بود.
بانوی 7 هزار ساله پاتوق معتادان را ترک می‌کند

 
پس از اعزام خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ابعاد این کوتاهی در انتقال پیکر این بانوی 7000 ساله بررسی شد.
 
به دیوارهای حصار نردبانی قرار داشت که خیلی راحت محل ورود و خروج معتادان و محل خواب آنها داخل کانکس بود.

بانوی 7 هزار ساله پاتوق معتادان را ترک می‌کند 

اطراف آن را آشغال‌های فراوان ریخته بودند که نمای زشتی به آنجا داده بود. این حصارها از نظر عرضی خیابان، نصف آن را گرفته بود و رفت و آمد ماشین‌ها را کند و باعث ایجاد ترافیک شده بود.

اکثر مغازه‌داران از وجود این جسد و حصارها شاکی بودند و نارضایتی خود را مبنی بر اینکه اجناس خود را راحت نمی‌تواند،‌ وارد یا خارج کنند و بوی این آشغال‌ها آنجا را بد و زشت کرده است.

بانوی 7 هزار ساله پاتوق معتادان را ترک می‌کند 

جالب‌ترین اتفاق نبود محافظی برای مراقبت از این جسد بود و ماموری که از آن جا رد می‌شد در پاسخ به این سوال که آیا شما اطلاعاتی از این جسد دارید و آیا محافظتی می‌کنید گفتند من تا امروز در جریان این جسد نبودم و الان هم اجازه مصاحبه ندارم و نمی‌توانم پاسخ‌گوی سوالات شما باشم. پس از دیدن و صحبت‌های مردم به سراغ مسئولان میراث فرهنگی رفتیم.

بانوی 7 هزار ساله پاتوق معتادان را ترک می‌کند 

وجيهه قاسمی مسئول روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در خصوص حفاظت و انتقال دادن جسد گفت: ما دو تا سه طرح و یک تفاهم‌نامه داشتیم باستان‌شناسان ما می‌خواستند این فرصت را داشته باشند که آن جسد را مورد بررسی و کاووش و تجزیه و تحلیل قرار دهند بعد از اجازه انتقال جسد حدود 1 ماه است که به تاخیر افتاده است و دلیل این تاخیر سازمان زیباسازی شهرداری بود که می‌خواستند یک سایت موزه شهری درست کنند و هنگامی که طرح‌شان اجرا نشد ما طی نامه‌ای که با موزه ملی داشتیم قرار شد جسد را به آن جا انتقال دهیم. در این مدت هم حداقل 1 تا 2 نفر حضور داشتند از آن محافظت کنند.
 
در خصوص اعتراض مغازه‌داران نیز گفتند نگرانی‌ آقایان مغازه‌دار برای سایت موزه بود نه چیز دیگر که ما هم این کار را انجام ندادیم.

بانوی 7 هزار ساله پاتوق معتادان را ترک می‌کند 

جالب است مسئول روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان میراث فرهنگی از حضور محافظ حرف می‌زند و این در صورت که هیچ محافظی در آنجا نبود و روی گودال چند تیکه آهن قرار دادند که خیلی راحت می‌شد آن را جا به جا کرد و جسد را ببرند.
 
اعتراض مغازه‌داران مانع شدن حصارهایی بود که رو به رو مغازشون قرار داشت نه تبدیل آنها به سایت موزه.

بانوی 7 هزار ساله پاتوق معتادان را ترک می‌کند 

با وجود صحبت‌های مطرح شده صبح امروز (دوشنبه 27 مهر) روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی اعلام کرد «اسکلت بانوی 7000 ساله تهران هفته آینده به صورت موقت به موزه ملی منتقل می‌شود».
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
متاسفم برای خودمون که همیشه دم از فرهنگ غنی میزنیم وهیچ وقت رعایت کننده فرهنگ وقدمت خودمون نبودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
کشورهای غربی برای خودشون از هیچی تاریخ و تمدن درست میکنن ولی ما کم کم هرچی داریم از دست میدیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۴
واقعا متاسفم چرا باید با میرات فرهنگی ایران این گونه رفتار کنند
آخرین اخبار