نفوذ جاسوس خبرنگار در نهاد ریاست جمهوری

طبق گزارش سازمان اطلاعات سپاه «جیسون رضائیان»‌ یک ایرانی آمریکایی‌الاصل است که به عنوان عنصری حائز اهمیت برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود به گونه‌ای که آمریکایی‌ها برای آزادی وی بسیار تلاش می‌کنند.

 به گزارش گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛31 تیرماه 93 به همراه همسرش به اتهام جاسوسی بازداشت شد و همین کافی بود تا بحث‌ها آغاز شود.
 
فعالیت‌ خود را در نشریه واشنگتن پست و روزنامه نشنال امارات آغاز و سال‌ها به عنوان خبرنگار فعالیت کرده است.
 
او زاده آمریکا در 15 اسفندماه سال 54 است که تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد. پدر او مشهدی‌الاصل و مادر وی آلمانی‌ست.
 
به دنبال خبر دستگیری‌اش نیویورک تایمز، واشنگتن پست و گاردین به اعتراض برخاستند و دست به قلم شدند. آنها تلاش می‌کردند وی را تبرئه کنند اما اتهام مطرح جاسوسی بود.
 
حساسیت موضوع آنقدر بالا بود که مسئولان سازمان اطلاعات سپاه را به مجلس کشاند تا آنها از جزئیات این پرونده به نمایندگان مجلس گزارش دهند.
 
*فعالیت 10 ساله و نفوذ در ارکان مختلف کشور با حمایت سرویس‌های جاسوسی غرب
 
اولین خبر را نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از این نشست اعلام کرد.
 
وی از نشست کمیسیون متبوعش با سازمان اطلاعات سپاه خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: طبق گزارش سازمان اطلاعات سپاه «جیسون رضائیان»‌ یک ایرانی آمریکایی‌الاصل است که به عنوان عنصری حائز اهمیت برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود به گونه‌ای که آمریکایی‌ها برای آزادی وی بسیار تلاش می‌کنند.
 
به گفته وی «جیسون رضائیان» مأمور اجرای تفکر آن دسته از سنای آمریکاست که معتقدند «اگر آمریکا بتوانند روابط خود را با ایران به سطح قبل از انقلاب برگرداند، حکومت ایران را می‌توان به آسانی ساقط کرد».
 
*تلاش داخلی برای مبادله یک جاسوس خارجی

 
دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات اعترافات جیسون رضائیان را تشریح و عنوان می‌کند «دو ماه قبل نیز ما در مجلس مطلع شدیم افرادی تلاش دارند این شخص را با زندانیانی که ما در آمریکا داریم مبادله کنند. در حالی که هنوز محاکمه نشده و به جرائم او رسیدگی نشده بود.»
 
جواد کریمی قدوسی اضافه می‌کند: به دنبال این مقاصد تذکری از سوی اعضای کمیسیون مذکور به وزیر دادگستری داده شده که دستگاه قضایی دقت کند و این اتفاق نیفتد. چون اخبار موثق بود و عده‌ای هم تاکید داشتند که قبل از محاکمه جیسون مبادله شود. ولی در نهایت با استقامت دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور او محاکمه شد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بیان زرومه این فرد می‌پردازد و ادامه می‌دهد: او که پدرش یک فرد مشهدی است تلاش کرده برای جاسوسی بیشتر وارد مراکز هسته‌ای شود ولی با روش‌های نوین جاسوسی کاملا آشنا بوده و سعی می‌کند اطلاعات بسیار مهمی را در حوز‌ه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جمع‌اوری کند.
 
*مسئولیت رضاییان در پایگاه اطلاعاتی آمریکا
 
وی با استناد به گزارشات سازمان اطلاعات سپاه می‌گوید «رضاییان مدتی مسئول پایگاه اطلاعاتی آمریکایی‌ها در تهران بود و از روز بعدی که دستگیر شد آمریکایی‌ها درخواست داشتند که او آزاد شود، به ویژه در پوشش مذاکرات هسته‌ای جان کری مکرر از وزیر امور خارجه کشورمان درخواست می‌کند که تلاش کنید جیسون آزاد شود. در یکی از جلسات هم ظریف می‌گوید که در تهران او را جاسوس جاسوس می‌خوانند در حالی‌که جان کری می‌گوید نه! او یک جاسوس نیست بلکه یک خبرنگار است.»
 
او در همین راستا تاکید می‌کند که پس از 19 روز از دستگیری رضاییان شروع، او به اعتراف و اطلاعات بسیار مهمی را بیان می‌کند. در این مدت از سوی آمریکایی‌ها بسیار تلاش شد که وی آزاد شود که موفق نشدند.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه عنوان می‌کند «جیسون با وجود اینکه که دو تابعیتی است به عنوان خبرنگار ایران فعال شده و مستند برزخ را تهیه می‌کند. در سال 88 موفق می‌شود چارکه کامل با بلوغ جاسوسی را در ایران شکل دهد.»
 
*هشدار وزرات فرهنگ ارشاد به خروج جیسون رضاییان از کشور
 

کریمی قدوسی از هشدار وزرات فرهنگ و ارشاد کشورمان به این متهم خبر می‌دهد و می‌گوید که در سال 88 بنابر پیگیری‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد خیلی محرمانه به این شخص می‌گویند از کشور خارج شود ولی در مهر 88 دوباره با عنوان خبرنگار به ایران می‌آید.
 
به گفته این عضو کمیسیون امنیت مجلس،‌ او پس از این بازگشت ارتباط گیری با جبهه مرتد ملی را برقرار و با یکی از فرزندان دبیرکل این جبهه، ارتباط نامشروع و غیراخلاقی پیدا می‌کند.
 
در ادامه این سخنان عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس دریافتیم که رضاییان از طریق این نفوذ بدون اینکه کسی بتواند به او شک کند کار خود را پیش می‌برد. یعنی اگر روزی دستگیر شد بگویند فعالیت‌های ما کاملا قانونی بوده است؛ در حقیقت شبکه آنها برای قوانین جمهوری اسلامی آموزش‌های ویژه‌ای در خارج از کشور می‌دیدند. آموزش‌های ویژه‌ زیر نظر جاسوسانی که در لانه جاسوسی دستگیر و باز با چهره خبرنگار وارد کشور می‌شوند.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس همچنین اضافه می‌کند: جیسون با یکی از عناصر نفاق و موثر به نام «آلن ایر»(هم‌اکنون سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکاست) ارتباط برقرار کرده و زیر نظر او کار کرده است. جیسون نماینده رسمی شاخه‌ای از اعضای کنگره و سنای آمریکا بود که این شاخه در کنگره و سنا معتقدند اگر آمریکا روابط با ایران را به قبل از انقلاب بازگرداند، جمهوری اسلامی ظرف مدت 48 ماه سقوط می‌کند.
 
کریمی قدوسی معتقد است روش فوق تزی است که اکنون با فرصت برجام در حال عملیاتی کردن آن هستند. از جمله اهداف مهم این شبکه که اکنون نیز در دستور کارشان است فرش قرمز پهن کردن، ورود آمریکا به داخل و بازگشت سیاست‌های آمریکا به دوره‌های قبل از انقلاب است.
 
وی از جمله خطوطی که سرویس آنها در پیش گرفتند را بیان می‌کند و می‌گوید با توجه به حساسیت مردم به ارکان نظام جمهوری اسلامی  به این شکل الهام می‌کردند که ما با شما و شورای نگهبان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قانون اساسی اختلاف نداریم بلکه با این شورای نگهبان اختلاف داریم و با این فرماندهان و افراد در سپاه مخالفیم چون زدن ریشه شورای نگهبان و سپاه غیر قابل امکان است لذا با این روش پیش می‌رفتند.
 
وی از دیگر افراد از جمله «جارتسون» نام می‌برد که با او ارتباط نزدیکی داشت (لیست اینگونه افراد کاملا مشخص است) و از افراد مؤثری بود و ادامه می‌دهد: جیسون در اعترافات خود پس از 19 روز اعلام می‌کند من سرهنگ جنگ نرم و اولین کسی هستم که به آمریکایی‌ها اطلاع دادم فتنه 88 راه به جایی نمی‌برد؛ چرا که به گفته جیسون جمهوری اسلامی توانست در این فتنه صف‌ها را از هم جدا کند و این هنر انقلاب است.
 
این نماینده به دیگر اعترافات رضاییان اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: جیسون در اعترافات خود از برنامه‌ها و راهبرد جدید خود می‌گوید که ما باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که در فتنه‌‌های آینده خانواده شهدا با عکس شهیدان خود به میدان بیایند و مقابل جمهوری اسلامی بایستند.
 
*ارتباط‌گیری کانال‌های رژیم صهیونیستی با جیسون رضایبان
 
کریمی قدوسی «گریسیک» را دیگر افرادی که در عرصه جاسوسی و بین‌المللی در آمریکا بسیار مشهور  است معرفی می‌کند که جیسون با او ارتباط بسیار ویژه‌ای داشته و تلاش می‌کرد با ارتباط گرفتن با گریسیک اطلاعاتی از شرایط ویژه نظام رهبری تهیه کند و برای آنها بفرستد که مثلا جایگزین رهبر چه کسی است و یا وضعیت سلامتی رهبر معظم انقلاب.
 
به گفته این نماینده رضاییان همچنین با فردی در داخل سرزمین‌های جاسوسی مرتبط بوده به نام «ج.ف»، که آن هم سرپل رژیم صهیونیستی در داخل بوده و روی این موضوع کار می‌کردند که حساسیت جوانان ایرانی را نسبت به حمله اسرائیل به ایران بسنجند به عنوان مثال اگر اسرائیل به ایران حمله کند جوانان ایرانی چه عکس‌العملی نشان می‌دهند.
 
از دیگر مباحث تشریح شده کریمی قدوسی بر می‌آید که آنها شبکه ارتباطی قوی‌ای در بدنه اجرایی نظام جمهوری اسلامی و افراد مرتبطی در مرکز استراتژیک ریاست جمهوری، دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ویژه در نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه و حتی مجلس شورای اسلامی و سازمان میراث فرهنگی داشتند که با بخشی از این شبکه برخورد شده است.
 
«فردی از افراد وزارت امور خارجه که ابتدای نامش «ش» است ارتباط نزدیکی با جیسون رضاییان داشته و تمام اخبار تیم مذاکره‌کننده را در اختیار وی قرار می‌داد؛ جیسون به طور کلی در تیم رسانه‌آی آقای ظریف فعال بوده و یک فردی به نام آقای «س» در نهاد ریاست جمهوری نیز ارتباط ویژه‌ای با آنها داشته است که اطلاعات وسیعی در این‌باره به این جاسوس منتقل می‌کرد.
 
تیم جیسون در سفرهای آقای روحانی کاملا فعال بوده و در هواپیمای او نیز حضور داشت؛ او به خصوص در سفر به خوزستان روحانی فعال می‌شود. یکی از وظایف تیم جاسوسی جیسون جمع‌آوری میزان استقبال از رئیس‌جمهوری در این استان‌ها بود.» این سخنان را کریمی قدوسی در ادامه بیان می‌کند.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی اعلام می‌کند که آنها در خصوصی‌ ترین جلسات رئیس‌جمهور نیز شرکت و اخبار این جلسه را به شبکه‌های جاسوسی منتقل می‌‌کردند. جیسون در یک گزارشی به آمریکایی‌ها می‌گوید که من به قدری به رئیس‌جمهور نزدیک شدم که حتی طعم و مارک آدامسی که می‌جود را شناسایی کردم و می‌دانم ایشان به چه آدامسی علاقه دارد.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد که یکی از روش‌های این سرویس جاسوسی، تقرب و آلوده‌سازی بود که هم به لحاظ سیاسی و اجرایی و هم به روش‌های آلوده‌سازی به اشخاص مهم نزدیک می‌شدند. به نحوی که اگر موفق نمی‌شدند با خود مسئول ارتباط اخلاقی پیدا کنند سراغ فرزندان، برادران و خانواده‌های او می‌رفتند و از ‌آنها مستند تصویری تهیه می‌کردند و آنها را به عنوان باج‌خواهی به کار می‌گرفتند؛ متاسفانه هنگامی که اطلاعات را به این افراد می‌دادند برای بازدارندگی کمترین همکاری را نشان می‌دادند.  
 
*از پخش کاریکاتور موهن تا نفوذ در مهم‌ ترین دستگاه‌های کشور
 
وی از خانمی به نام «م.ر» نام می‌برد که جیسون او را به داخل نهاد ریاست جمهوری نفوذ می‌دهد که این خانم در فتنه 88 یک عکاس حرفه‌ای بوده و عکس‌های ویژه‌ای از کف خیابان‌ها جمع و به خارج از کشور منتقل می‌کرد.
 
*«پرستو» رمز اطلاعاتی شبکه جاسوسی جیسون
 
کریمی قدوسی از عمیق‌ ترین دسترسی‌ها خبر می‌دهد که خبرها در سطوح عالی دولتی توسط خانم «م.ر» داده می‌شد که بتواند به نحو کاملی ارتباط برقرار کند بنابراین به شدت مورد اعتماد مقامات اجرایی قرار می‌گیرد.
 
به اعتقاد این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس رضاییان یک وظیفه دیگری هم که داشت شناسایی افرادی بود که می‌خواست نفوذ دهد در نتیجه مشخصات آنها را به دستگاه‌ها جهت استخدام معرفی می‌کرد و بلافاصله مقامات نیز با این درخواست به طور صریح موافقت و این افراد را جذب می‌کردند که کد اطلاعاتی آنها «پرستو» بوده است.
 
به گفته قدوسی یکی از کارهای ویژه‌ای که این جاسوس حرفه‌ای در زمان فتنه 88 انجام داد، جمع‌آوری بسیار وسیع از لحظه به لحظه ناآرامی‌ها و فتنه بود. منطقه به منطقه در خیابان‌ها نیرو گذاشته بود که در هر منطقه اسناد را جمع‌آوری می‌کردند. در واقع آنها عکس گرفته و به او می‌رساندند و بلافاصله این اسناد را منعکس می‌کردند. همچنین ارتباطات وسیعی با وزارت خارجه داشتند.
 
کریمی قدوسی از «ع.و» هم نام می‌برد که با رضاییان بسیار مرتبط بود؛ این کیس جاسوسی در دولت قبل در جریان انحراف نیز فعال بوده است. این سرویس به ارتباط دادن همسر دکتر فاطمی با جریان انحراف نیز مبادرت ورزیده و بسیاری از جریان‌سازی‌های ایام فتنه را اینها انجام می‌دادند. کاریکاتورهای موهنی برعلیه ارزش‌ها و قداست‌های جمهوری اسلامی نیز تهیه کرده و در فضاهای مجازی قرار می‌دادند.
 
*کارکرد دماسنج‌گونه جاسوسان اطلاعاتی
 

دیگر اعترافات رضاییان به گفته کریمی قدوسی این است که جیسون می‌گوید من دماسنج تغییر رفتار نظام اجتماعی در ایران بودم؛ ماموریت من نفوذ در لایه‌های زیرین اجتماعی بود. یعنی گزارش‌های من مورد وثوق آمریکایی‌ها بود که بدانیم ذائقه مردم در مسائل سیاسی و فرهنگی در ایران چقدر تغییر کرده است. مثلا تصاویر شهدایی که در دیوارهای تهران نقش می‌بسته را پاک کرده و به جای آن تصویری از طبیعت می‌گذاشتند و این تغییر رفتار را مستندسازی و به خارج از کشور می‌فرستادند. او همچنین ارتباطی با حوزه‌های موسیقی زیرزمینی برقرار کرده بود.
 
*بررسی اثرات تحریم از مجرای روستاها!

 
نماینده مردم مشهد ادامه می‌دهد یکی از کارهای اصلی که آنها ماموریت داشتند بررسی اثرات تحریم در زیربناهای اقتصادی کشور بود. جیسون در اعترافات خود می‌گوید ما به‌گونه‌ای عمل می‌کردیم که چه کنیم تا مردم به خیابان‌ها ریخته و در مقابل نظام جمهوری اسلامی بایستند.
 
«از دیگر امور ویژه‌ای که آنها از سوی صهیونیست‌ها مامور بودند انجام دهند سرمایه‌گذاری در اختلافات قومی در ایران بود؛ به ویژه اطلاع می‌دهند که بهترین جایی که می‌شود نفوذ کرد روستاها و بین اقوام است که این جاسوس حتی به روستاها هم سفر می‌کند و با اهالی روستا صحبت می‌کند که شما چه زمانی مقابل نظام اسلامی می‌ایستید و در چه شرایطی معیشت به شما فشار می‌آورد.» این هم از جمله اقدامات رضاییان بود که این نماینده به آن اشاره می‌کند.
 
وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال از روستاییان سوال می‌کرده که مثلا 6 ماه پیش به چه میزان گوشت مصرف می‌کردید و فرد روستایی می‌گفت که مثلا یک کیلو. سوال می‌کرده اکنون به چه میزان معیشت شما بدتر شده است؟ که او در پاسخ توضیحی می‌داد. جیسون از آنها می‌پرسید که در این شرایط شما چه زمانی به خیابان‌ها می‌ریزید؟ البته آنها جواب می‌دادند ما هیچ وقت به خیابان‌ها نمی‌ریزیم لذا به سرویس‌ها توصیه می‌کنند که در میان اقوام روستاها باید بسیار سرمایه‌گذاری و ورود پیدا کرد.
 
*ردپای جاسوس در مذاکرات هسته‌ای

 
نزدیک شدن به تیم هسته‌آی و جمع‌آوری اخبار تیم مذاکرات هم در تیم سابق و هم در تیم فعلی از دیگر مواردی بود که کریمی به آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد که این مباحث یکی از کارهای ویژه‌ای بود که این جاسوس انجام می‌داد. در استانبول نیز سرپلی داشته که  اخبار را از آقای «ش» در وزارت امور خارجه ایران گرفته و به وسیله شبکه خبرنگاران آموزش‌دیده خودشان اخبار را ارسال می‌کرد.
 
*دریافت سه هزار دلار برای تهیه هر ثانیه مستند از مذاکرات

 
او در این رابطه ادامه می‌دهد که در شرایط مربوط به مذاکرات، آنها شرایط اقتصادی کشور را رصد کرده و فیلم و مستند تهیه می‌کردند، به گونه‌ای که برای هر ثانیه تولید فیلم مستند سه هزار دلار به حساب مستندسازها واریز می‌کردند.
 
به گفته برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس که در جلسه تشریح اعترافات جیسون رضائیان حضور داشتند،‌ جیسون در اعترافات خود می‌گوید با این همه التهابی که به فضای اقتصادی ایران وارد شد به ویژه در دولت قبل، ارز سقوط کرد، هر کجای دنیا که این اتفاق می‌افتاد مردم به کف خیابان‌ها می‌ریختند و پول‌های خود را از بانک‌ها برمی‌داشتند. آنها(جاسوسان) می‌گفتند معلوم است که خدا در تیم شماست که با این اتفاقات امنیت جمهوری اسلامی حفظ شده است.
 
وی یکی دیگر از ماموریت‌های جیسون را بیان می‌کند که بخش‌های حقیقی اقتصادی را شناسایی کرده و اطلاعات آنها را برای گنجاندن در لیست تحریم‌ها به کشورها و سرویس‌های بیگانه داده است، لذا افراد حقیقی و حقوقی که نامشان به لیست تحریم‌ها اضافه می‌شده در واقع اطلاعاتشان از جانب اینها ارسال شده است.
 
*گزارش وضعیت مقامات ایران به کنگره آمریکا

 
به گفته کریمی قدوسی این جاسوس در یک مرحله، گزارشات ویژه‌ای در خصوص وضعیت مقامات ایران به کنگره آمریکا داده و هر زمانی که به آمریکا می‌رفت به صورت خصوصی برای او زمان برای سخنرانی ترتیب می‌دادند.
 
نماینده مردم مشهد در مجلس بیان می‌دارد: قبل از اینکه اوباما رای بیاورد جیسون طی یک نامه خود را معرفی می‌کند و می‌نویسد من «جیسون آدام کاظم رضاییان» با این ویژگی‌ها هستم و رزومه خود را به اوباما می‌دهد و اوباما نیز در اولین فرصت برای او زمان ملاقات می‌گذارد؛ جیسون در آن نامه می‌گوید که من امروز در ایران نفوذم در سطحی است که از بالاترین چهره‌ها تا مقامات نفوذ کرده و در ارتباط هستم. پس از این مسائل جیسون با اوباما جلسه‌ای در کاخ سفید برگزار می‌کند.
 
*سم‌‌پاشی جیسون در شرکت‌های هواپیمایی کشور

 
وی به دیگر کانال‌های ارتباط‌گیری این جاسوس اشاره می‌کند و می‌گوید: او همچنین از طریق خانمی از اعضای موثر دفتر اوباما ارتباطات وسیعی با سفارت‌های کشورهای اروپایی در تهران برقرار کرد و همچنین در مسائل اقتصادی تلاش می‌کند روی خطوط و شرکت‌های هواپیمایی بسیار فعال و اطلاعات آنها را جمع کند به دنبال آن برای تحریم‌ها وارد فعالیت می‌شود.
 
*آقای "خ" نافذ گلوگاه اقتصادی کشور و سرپل رضاییان

 
کریمی قدوسی در این میان از شخصی به نام «ب.خ» که از چهره‌های معروف اقتصادی در کشور است نام می‌برد که در گلوگاه‌های اقتصادی خارجی حوزه‌های بانک فعال بوده و به عنوان یکی از سرپل‌های اصلی جیسون محسوب می‌شد. آنها به گونه‌ای کار می‌کردند که دریابند چگونه می‌شود به درآمدهای ایران ضربه زد. همچنین بر روی واردات کار می‌کردند که اگر ایران دو درصد عوارض واردات خودرو را کاهش دهد این مبلغ از درآمدهای گمرکی ایران کسر می‌شود و باعث ضربه زدن به بودجه ایران و واردات خودرو و قطعات می‌شود. لذا سبب ورشکست شدن صنعت خودروی ایران می‌شود. این از جمله خط‌وطی بود که آنها جمع‌آوری می‌کردند و برای شبکه می‌فرستادند.
 
*از فراری دادن فتنه‌گران 88 تا سوء استفاده از وضعیت دو تابعیتی

 
به بیان قدوسی این شبکه افراد سرشناسی را در فتنه 88 از ایران فراری دادند، برای آنها در آن کشور اجازه اقامت و صدور پاسپورت گرفته و یکی از تخصص آنها موضوع قوانین جمهوری اسلامی ایران بود به گونه‌ای که به قدری مسلط بودند که بتوانند تمام فعالیت‌های جاسوسی خود را با قانون کشورمان پوشش دهند که این نماینده در این رابطه می‌گوید خلاء قوانین ما در برخورد با سازمان‌های جاسوسی بسیار مشهود است.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است یکی از راه‌های نفوذی‌ها امروز مسئله دو تابعیتی‌ها است که فوق‌العاده به کشور  ضربه می‌زند. مجلس نیز در همین راستا طرح تحقیق و تفحص تهیه کرد که متاسفانه هیات رئیسه مجلس آن را در دستور قرار نداد ولی به طور جد مورد درخواست نمایندگان است.
 
به گفته او نمایندگان درخواست داشتند که جلسه دیگری تشکیل شود که اطلاع‌رسانی وسیع‌تری با حضور نمایندگان صورت گیرد. همچنین درخواست نمایندگان در یکی از جلسه‌های علنی مجلس این بود که تذکر یا طرحی در این راستا تهیه کنند. مردم نیز از محاکمه و رای آن صادر شده همچنین اعترافات این متهم و وضعیت نفوذی‌ها مطلع شوند. که البته به این یک مورد ختم نمی‌شود و ابعاد بسیار وسیع‌تری دارد که ان‌شاءالله ملت ایران در جریان مسائل قرار خواهند گرفت.
 
*آقامحمدی از اعترافات جیسون رضاییان می‌گوید

 
 ابراهیم آقامحمدی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است که در خصوص اتهامات این شخص می‌گوید: این شخص، هدایتگر یک شبکه جاسوسی آمریکا در ایران بوده است. پس دستگیری او با اطلاعاتی که در دست داشتند عوامل مرتبط چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی را شناسایی کردند.
 
*استحاله انقلاب نیت کثیف شبکه جاسوسی

 
به گفته وی نکته مهمی که دراین قضیه وجود دارد این است که بیشتر از آنکه هدف این شبکه جمع کردن اطلاعات باشد دنبال استحاله انقلاب هستند یعنی خطی که آمریکا به ایران داده است. همچنین وابسته کردن افراد از لحاظ فکری، فرهنگی و برخورداری در راستای برنامه‌های نرم آمریکا برای براندازی در بلندمدت از دیگر اهداف اصلی آنها است.
 
از دیدگاه این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد این گروهک جاسوسی این بوده است که اگر بخواهیم به سطح روابطی مانند قبل از انقلاب برسیم و ایران در چنگ ما باشد باید بتوانیم از طریق وابسته کردن افراد موثر و نفوذ دادن آنها در موارد تصمیم‌گیری نظام ورود پیدا کینم.
 
آقامحمدی معتقد است مشی جیسون رضاییان هم همین بود یعنی این شیوه جاسوسی یک واقعیتی است که امروز دشمن به این شکل نیست که فقط در تشکیلات امنیتی ما نفوذ پیدا کند و ببیند که ما چه کار می‌کنیم بلکه بخش عمده کار آنها این است که از طریق فرهنگی بتوانند برای خود عوامل دست و پا کرده و افراد را جذب، پرورش و تربیت و به خود وابسته کنند و به روزنامه‌ها بفرستند.
 
*ورود جاسوسان به مراکز حساس با عنوان کارشناس و صاحب‌نظر

 
نمونه آن برخی روزنامه‌نگارانی بودند که روی آنها کار شده و جذب این شبکه شدند تا در موقعیت‌های حساس کشور به عنوان کارشناس و صاحب‌نظر نفوذ کنند، در رشته‌های مختلف نظر بدهند و با دید کارشناسی بتوانند مسئولان و تصمیم‌گیران را در جهتی مسائل را هدایت کنند که همین را آمریکا می‌خواهد و به نفع آمریکا است. این عقیده و گفته عضو کمیسیون امنیت است.
 
آقامحمدی ادامه‌ می‌دهد: مسئولان امنیتی ما هوشیار هستند ولی بیشتر دنبال این بودیم که اطلاعات نظامی و هسته‌ای ما منتقل می‌شود و از این شیوه، نفوذ کرده و کارکرد ما در مقابله با دشمن را انتقال می‌دهند ولی امروز به صورت غیرمستقیم می‌آیند و افراد را تربیت می‌کنند برای اینکه بتوانند تصمیمات نظام را در آن جهت سوق داده و بتوانند با توجیهاتی که دارند افراد درون نظام و انقلاب را با فرهنگ آمریکایی و استکباری جهت ضربه زدن هماهنگ کنند.
 
 این عضو کمیسیون امنیت با تاکید بر منویات رهبر معظم انقلاب متذکر می‌شود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب بر مقابله با مباحث جاسوسی و انتقال اطلاعات و همچنین ارتباط‌گیری با افراد مهم تاکید داشتند این یک رویکرد جدید در بحث جاسوسی است. همه باید مراقب باشند چرا که آنها را در قالب یک روزنامه‌نگار، کارشناس، استاد دانشگاه و صاحب‌نظر پرورش می‌دهند و برنامه‌های خود را به شبکه جاسوسی انتقال می‌دهند.
 
*پیاده کردن مقاصد شبکه جاسوسی با بومی کردن آنها
 
«آنها برنامه و حرف‌ها را بومی و با زبان خود ما خواسته‌شان را بیان می‌کنند یعنی صدایی که آمریکا یا سرویس جاسوسی انگلیس، فرانسه یا موساد یا هر سازمان جاسوسی دیگر می‌خواهد به ‌صورت علنی عنوان کنند با زبان خودمان آن را بیان می‌کنند و خیلی راحت جاسوس بومی را پرورش می‌دهند. با زبان خود ما به عنوان خواسته بخشی از مردم، یک نظریه یا حتی تحلیل نویسنده و روزنامه نگار آنچه را که آنها می‌خواهند پیش برده و پیاده می‌کنند.» این مطالب نیز از جمله نکاتی بود که آقامحمدی به آن اشاره می‌کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
منبع: خبرگزاری فارس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار