جهانگیری در مراسم روز ملی صادرات:

دولت تلاش می‌کند همه تحریم‌ها آذر ماه لغو شود

معاون اول رییس جمهور گفت:تلاش دولت این است که همهٔ تحریم‌ها آذر ماه لغو شود و ما باید برای عبور از شرایط دشوار کشور برنامه ریزی کنیم.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز (سه شنبه) در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) با اشاره به تشویق وزیر امور خارجهٔ کشورمان از سوی حاضرین در جلسه گفت: مردم بزرگوار ایران قدردان مدیران شایستهٔ خود هستند که این نعمت بسیار بزرگی است و قطعا برای دولت روحیهٔ مضاعف ایجاد خواهد کرد تا بتواند بیشتر از گذشته در خدمت ملت ایران باشد.  
 
وی با یادآوری مراسم روز ملی صادرات که در سال گذشته برگزار شد، تصریح کرد: مراسم امسال تفاوت‌های جدی با مراسم سال گذشته دارد زیرا در طول یکسال گذشته اتفاقات مهمی در کشور رخ داده است که مهم‌ترین آن موضوع توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران است.  
 
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: دولت تدبیر وامید از روزی که کار خود را آغاز کرد با شرایط خاص بین المللی مواجه بود و در شرایط دشوار و سخت، گفتگو و مذاکرات هسته‌ای را آغاز کرد.  
 
دکتر جهانگیری با اشاره به تحریم‌ها و اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران افزود: استنباط دشمنان جمهوری اسلامی ایران این بود که آخرین فشار‌ها را از طریق تحریم‌ها به ملت ایران وارد می‌کنند و مردم ایران را وادار به تسلیم خواهند کرد. اسرائیل نیز بسیار خرسند بود که پروژهٔ ایران هراسی را در دنیا با موفقیت به اوج خود رسانده است.  
 
وی افزود: برخی از کشورهای منطقه نیز که همواره با دشمنان ملت ایران هم صدا می‌شوند، احساس می‌کردند در شرایطی هستند که باید آنچه در توان دارند علیه ملت ایران بکار گیرند.  
 
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در چنین فضایی ایران وارد مذاکره شد و رهبری هوشمند، شجاع و دلسوز و در کنار آن استقامت ملت ایران فرصت‌هایی بود که در اختیار تیم مذاکره کنندهٔ هسته‌ای قرار گرفت و حوزهٔ نفوذ و عمق استراتژیک ایران نیز بعنوان یک فرصت طلایی به کمک تیم مذاکره کننده آمد و در این شرایط دنیا فهمید که تنها با همکاری ایران می‌تواند ثبات، آرامش و امنیت را به منطقه باز گرداند.  
 
دکتر جهانگیری از رییس جمهور بعنوان شخصیتی روحانی و فاضل، مجتهد و مبارز یاد کرد و افزود: ایشان در عین حال یک دیپلمات آشنا به فن مذاکره هستند و تیم هسته‌ای را به گونه‌ای سازماندهی و مدیریت کردند که معنای واقعی مذاکره بر همگان روشن شد.  
 
وی اضافه کرد: تا پیش از این برخی افراد که به فن مذاکره آشنا نبودند تصور می‌کردند مذاکره یعنی اینکه باید بیانیه‌ای انقلابی قرائت شود و با طرف مقابل دعوا و درگیری لفظی شود اما تیم مذاکره کنندهٔ هسته‌ای کشور توانست تعریف جدیدی از ایران در فضای بین المللی ارائه دهد.  
 
معاون اول رییس جمهور گفت: شاید برای کشورهای غربی هم قابل تصور نبود که یک کشور به تعبیر آن‌ها جهان سومی بتواند در برابر شش قدرت بزرگ دنیا مذاکره کند و به دستاوردهای تاریخی و ماندگار برسد.  
 
دکتر جهانگیری با اشاره به روند انجام مذاکرات و رهنمودهایی که در طول مذاکرات از رهبر معظم انقلاب اخذ می‌شد، گفت: نتایج تمام مذاکرات به مقام معظم رهبری گزارش داده می‌شد و پس از دریافت رهنمودهای ایشان تیم مذ اکره کنندهٔ هسته‌ای به کار خود ادامه می‌داد.  
 
وی همچنین با اشاره به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خرسند هستیم که نظر تمام کسانی که نسبت به توافق هسته‌ای حرف و سخنی داشتند شنیده شد و مذاکرات مربوط به برجام از طریق تلویزیون و به صورت رسمی پخش شد و همهٔ مردم در جریان جزئیات آن قرار گرفتند. بعد از آن نیز در نظرسنجی‌هایی که بصورت رسمی انجام شد مشخص گردید که میزان موافقین توافق هسته‌ای در حدود ۹۰ درصد و مخالفان تنها ۳ درصد بوده‌اند.  
 
معاون اول رییس جمهور افزود: در مقطعی به رییس جمهور گفتند که برای تصویب برجام لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود اما نظر دکتر روحانی این بود که برای انجام این کار داوطلبانه نیازی به لایحه وجود ندارد و در سایر کشور‌ها نیز برای انجام چنین اقداماتی روال نیست که نهاد قانون گذار موضوع را تصویب کند. در آن زمان برخی تصور می‌کردند که رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی بی‌اعتنایی کرده است اما در ‌‌نهایت همهٔ مراحل قانونی برجام سپری شد و خوشبختانه به تصویب رسید.  
 
دکتر جهانگیری با تاکید براینکه پس از لغو تحریم‌ها وارد دوران جدیدی خواهیم شد، تصریح کرد: همزمان با روز اعلام لغو تحریم‌ها، دولت آمادگی دارد که میزان تولید نفت را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهد.  
 
وی افزود: مهم‌ترین بخشی که دشمنان سعی کردند در دوران تحریم به آن ضربه بزنند بخش نفت و گاز بود اما دولت ظرف چند ماه پس از لغو تحریم‌ها میزان تولید نفت را به ۲ میلیون بشکه در روز یعنی به میزان سالهای پیش از تحریم خواهد رساند.  
 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه پس از لغو تحریم‌ها منابع بلوکه شدهٔ کشور آزاد خواهد شد از برخی افراد که تلاش می‌کنند با حرف‌های کم اهمیت و حاشیه‌ای دستاوردهای بزرگ دولت را در ذهن مردم کوچک جلوه دهند انتقاد کرد و گفت: ممکن است منابعی که در جریان لغو تحریم‌ها آزاد می‌شود در بودجه قرار نگیرد اما بی‌تردید در خدمت اقتصاد کشور قرار خواهد گرفت.  
 
وی با اشاره به اینکه در همین مدت کوتاه گروه‌های مختلف اقتصادی از کشورهای مختلف به ایران سفر کرده‌اند، افزود: با برخی از این کشور‌ها به مرحلهٔ عقد قرارداد رسیده‌ایم و یک شرکت سرمایه گذاری فقط در بخش برق قرار است ۴. ۲ میلیارد یورو در ایران سرمایه گذاری کند.  
 
دکتر جهانگیری ادامه داد: در شرایط جدید باید به سرعت کارهای جدی برای اقتصاد کشور انجام دهیم چرا که ایران از ظرفیت‌های استثنایی در زمینه‌های مختلف برخوردار است و موقعیت جغرافیایی ایران با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست و جوانان و تحصیلکردهٔ کشورمان نیزدر سطح بین الملل سرآمد هستند.  
 
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: در شرایط جدید و در دوران پسا تحریم مهم‌ترین برنامه که در دستور کار دولت قرار خواهد داشت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خواهد بود.  
 
وی ادامه داد‌: دولت از روز ابلاغ این سیاست‌ها، وظایف و برنامهٔ عملیاتی همهٔ دستگاه‌ها را تدوین کرد اما لازم بود که در شرایط جدید یک بازنگری در این برنامه‌ها انجام شود که خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برنامه ریزی جدی‌تر برای تحقق اقتصاد مقاومتی همزمان شد و امیدوارم به زودی برنامه‌های عملیاتی نهایی و به تصویب برسد.  
 
دکتر جهانگیری برون گرایی اقتصاد را یکی از تاکیدات اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اقتصاد کشور جز با برون گرایی به شکوفایی نخواهد رسید و برای برون گرایی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای رونق اقتصادی کشور، توسعهٔ صادرات غیر نفتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی است.  
 
وی با تاکید براینکه تولید کنندگان کشور باید به دنبال حضور در عرصه‌های بین المللی باشند، خاطرنشان کرد: تولید کننده‌ای که نتواند محصولات قابل رقابت در دنیا تولید کند، دیر یا زود از صحنهٔ رقابت حذف می‌شود و قادر به ادامهٔ فعالیت نخواهد بود.  
 
معاون اول رییس جمهور از صندوق توسعهٔ ملی نیز خواست در دورهٔ جدید بیش از گذشته به میدان بیاید و ظرفیت‌های خود را در اختیار بخش خصوصی و صادر کنندگان قرار دهد.  
 
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کاهش بهای نفت نیز اشاره و خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران و بودجهٔ دولت وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد و در سال ۵۳ که قیمت نفت جهش چشم گیری داشت، برخی کشورهای صادرکنندهٔ نفت دچار بیماری هلندی شدند اما پس از آن سعی کردند برای عدم ابتلا به بیماری هلندی راهکارهایی پیدا کنند.  
 
وی افزود: ایران نیز در برنامهٔ سوم توسعه برای عدم ابتلا به بیماری هلندی، حساب ذخیرهٔ ارزی را ایجاد کرد با این هدف که ۵۰ درصد از منابع این حساب به عنوان تسهیلات به بخش خصوصی ارائه شود و ۵۰ درصد دیگر آن برای مدیریت شرایط خاص کشور یعنی زمانی که همچون امسال با کاهش شدید قیمت نفت مواجه هستیم، پس انداز گردد.  
 
دکتر جهانگیری افزود: متاسفانه وقتی که واقعیت‌ها بیان می‌شود مسئولان دولت گذشته گله‌مند می‌شوند. براساس گزارش رسمی دیوان محاسبات کشور درزمانی که حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی تبدیل شد، بایستی ۱۷۱ میلیارد دلار از حساب ذخیرهٔ ارزی به صندوق توسعه ملی انتقال پیدا می‌کرد اما موجودی حساب ذخیرهٔ ارزی فقط ۱۲ میلیون دلار بود. در دولت گذشته این منابع را بی‌حساب خرج کرده‌اند و زمانی که سوال می‌شود که آثار این حجم از هزینه‌ها چیست و کجاست ناراحت می‌شوند.  
 
دکتر جهانگیری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ درآمد ارزی کشور ۱۱۸ میلیارد دلار بود و با این وجود رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱ منفی شش درصد بود.  
 
وی اظهار داشت: دولت باید کشور را در سال جاری با درَآمد نفتی کمتر از ۲۰ میلیارد دلار اداره کند و علی رغم این مشکلات به گونه‌ای برنامه ریزی شد که ثبات اقتصادی کشور استمرار داشته باشد.  
 
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: با وجود همهٔ این مشکلات، آیندهٔ بسیار روشنی برای کشور پیش بینی می‌شود و مجامع بین المللی اعلام کرده‌اند که پیش بینی برای رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۵ در حدود ۷ درصد خواهد بود.  
 
در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز صادرات غیرنفتی را نه یک انتخاب بلکه یک الزام برای کشور دانست و گفت: از طریق توسعهٔ صادرات باید شکوفایی و رونق اقتصادی را برای کشور به ارمغان آوریم.  
 
دکتر ظریف وزیر امور خارجه نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز شرایط جدیدی پیش روی کشور وجود دارد و دوران تلخ سیاه نمایی علیه ایران پایان یافته است، گفت: در دوران تحریم آنچه مانع حضور ایران در صحنهٔ بین المللی بود و برای فعالان اقتصادی کشور مشکل ایجاد کرده بود بیش از آنکه تحریم باشد، فضای روانی بود که به ناحق علیه ملت ایران ایجاد شده بود و خوشبختانه امروز این فضا از بین رفته و همهٔ دنیا پذیرفته‌اند که ایران با عزت و سربلندی توانسته است حرکت رو به جلو خود را ادامه دهد.  
 
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از تندیس وزیر امور خارجه رونمایی شد و لوح تقدیری به عنوان قدردانی از مجاهدت‌ها و تلاش‌های دکتر ظریف و تیم مذاکره کنندهٔ هسته‌ای در عرصهٔ دیپلماسی کشور به ایشان اعطا شد.  
 
در ادامهٔ این مراسم همچنین صادر کنندگان نمونه و ممتاز معرفی شدند و از دست معاون اول رییس جمهور لوح تقدیر دریافت کردند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار