خوشرو: توسعه پایدار نیازمند تدوین برنامه منطقه‌ای است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بر ضرورت تدوین برنامه منطقه ای برای دستیابی کشورها به اهداف توسعه پایدار تاکید کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز سه شنبه در کمیته دوم مجمع عمومی این سازمان در مورد اولویت های کشورمان در زمینه توسعه پایدار سخنانی ایران کرد.

خوشرو با اشاره به اهمیت سند دستور کار توسعه 2030، به برخی از اقدامات انجام شده کشورمان در این زمینه پرداخت و گفت: افزایش آگاهی های عمومی در سطح جامعه و ورود مباحث پایه ای مربوط به آن در برنامه های آموزشی، احیای تالاب ها، سیاست های جدید در مورد سدسازی و احیای دریاچه ها از این جمله است.

وی در ادامه چالش های پیش روی کشورمان نظیر خشکسالی، کمبود آب، آلودگی هوا، تخریب زمین، بیابان زایی و بلایای طبیعی از جمله زلزله خیز بودن کشورمان را بر شمرد و بر اهمیت همکاری های بین المللی برای مقابله با این مشکلات تاکید کرد.

خوشرو با اشاره به چالش های منطقه ای نظیر فقر، تخریب زمین، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، خشونت گرایی و تروریسم در این منطقه را یکی از موانع دستیابی به اهداف توسعه پایدار دانست که همزمان با افزایش فقر و تخریب محیط زیست در سطح منطقه سبب شده است که دستیابی به چنین اهداف مهمی عملا از دستورکار برخی کشورهای منطقه خارج شود.

سفیر ایران در سازمان ملل در ادامه بر اهمیت و ضرورت تدوین یک برنامه عملی در منطقه برای دستیابی به اولویت های اصلی کشورهای منطقه در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار تاکید کرد.

خوشرو همچنین تحقق دستور کار 2030 را مستلزم اعمال سیاست های غیر تبعیض آمیز و مشارکت جدی جهانی بویژه از طریق انتقال فناوری و دانش های نوین، ظرفیت سازی، تسهیل تجارت و تسهیل دستیابی به منابع مالی موردنیاز دانست.

دستور کار2030 برای دستیابی به توسعه پایدار شامل 17 هدف اصلی و 169 هدف خاص است که سوم مهرماه امسال در سازمان ملل متحد به تصویب رهبران کشورها رسید و اجرای آن از ژانویه 2016 آغاز و تا ژانویه 2030 ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار