«ایران»، نتانیاهو را به کاخ سفید کشاند

واشنگتن تایمز نوشت: در آینده ای نزدیک رهبران آمریکا و اسرائیل در واشنگتن دیدار و درباره موضوع ایران بحث خواهند کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نهم نوامبر امسال در واشنگتن با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کند، مطمئنا یکی از نگرانی اصلی نتانیاهو این خواهد بود که بفهمد منظور آمریکا از « نقض» در توافق هسته ای که با ایران امضا کرده است، چیست. آمریکا دقیقا چه اقدامی انجام خواهد داد اگر ایران توافق را نقض کند؟ اگر آمریکا و اسرائیل درباره نقض توافق اختلاف نظر داشته باشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

زالمان شوال سفیر سابق اسرائیل در آمریکا پس از سخنرانی اش در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی(CSIS) در واشنگتن در گفت و گو با خبرنگار واشنگتن تایمز، با توجه به بی میلی رئیس جمهور آمریکا برای انجام دادن اقدامات شدید در چالش های خارجی مختلف، گفت که خیلی خوش بین نیست آمریکا در صورت نقض توافق کاری بیشتر از تصویب قطعنامه علیه ایران انجام دهد.

وی گفت ایران به فعالیت های خود برای ساخت بمب اتمی و سامانه موشکی اش ادامه می دهد تا از آنها علیه اهداف تعیین شده - اسرائیل و احتمالا آمریکا- استفاده کند. سناریوی قابل تصور این است که ایران احتمالا با کمک کره شمالی - که تهدید کرده است به اسرائیل حمله و به دشمنانش کمک خواهد کرد- به اسرائیل حمله و تهدید کند به یک یا چند شهر آمریکا حمله موشکی خواهد کرد. حداقل می توان انتظار داشت عوامل ایران در آمریکا به حملات دست بزنند.

شوال در سخنانش در واشنگتن تاکید کرد هشتاد و پنج درصد اسرائیلی ها ایران هسته ای را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل قلمداد می کنند و تقریبا همین میزان از مردم اسرائیل معتقدند توافق هسته ای با ایران جلوی دست یابی تهران به بمب اتمی را نخواهد گرفت.

شوال به حاضران در نشست مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت که ایران نگاه متفاوتی نسبت به توافق هسته ای با قدرت های بزرگ دنیا دارد: ایران احساس می کند توافق هسته ای و موضع آمریکا درباره افزایش حمایت هایش از حزب الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین- و نیز بشار اسد در سوریه- و حتی مقابله مستقیم و غیر مستقیم با منافع و خواسته های واشنگتن در عراق، یمن و کشورهای حوزه خلیج (فارس) یک ابزار تشویقی است و آن را قدرتمند کرده است این موضوع بسیار مهم است. حتی اگر ایران توافق هسته ای را نقض نکند و برنامه اش برای ساخت بمب اتمی ادامه ندهد، می تواند از طریق گروه های نیابتی مختلفش بر فعالیت هایش دامن بزند.

شوال گفت در سالهای گذشته بین آمریکا و اسرائیل اختلافات بسیاری درباره مسائل سیاسی وجود داشت، اما این بار موضوع کاملا فرق می کند. وی گفت: رئیس جمهور آمریکا دست یابی به توافق هسته ای با ایران را یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک در تمام دوره ریاست جمهوری اش می داند و به هیچ کس اجازه نخواهد داد علیه این دستاورد اقدامی انجام دهد، این درحالی است که در بیت المقدس چنین دیدگاهی وجود ندارد.

واشنگتن تایمز در پایان آورده است: هرچند اوباما همیشه اطمینان می دهد که از اسرائیل حمایت می کند، اما با توجه به این که احتمالا ایران توافق هسته ای را نقض خواهد کرد، نتانیاهو باید مطمئن شود زمانی که اوباما از وی می خواهد به وی اعتماد کند، از پشت به او خنجر نخواهد زد.

منبع: انتخاب

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار