از آیین مشعل‌گردانی حسینی چه می‌دانید؟ + تصاویر

مشعل حسینی به نمایش گذارنده حدیث شریف نبوی " ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة" بوده و هر هودج در اطراف شهر قدیمی کربلا با دیگری از منظر شکل و طراحی متفاوت است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ماه محرم الحرام مراسم مختلفی برگزار می‌شوند که همگی یادآور مصیبت بزرگی است که به ناحق بر خاندان عصمت و طهارت روا داشته شده است. کربلای معلی بعنوان پایتخت و منبع شعائر حسینی، بسیاری از این عادات و تقالید قدیمی که صدها سال از اولین برپائی آن می گذرد را حفظ نموده است.

همه این مراسم بر آمده از عواطف انسانی و خود جوش مومنانی است که قصد دارد علاقه مسلمانان به امام حسین علیه السلام را به جهانیان نشان دهند.

از آیین مشعل‌گردانی حسینی چه می دانید؟ + تصاویر

یکی از این مراسم قدیمی، «مشعل» یا «هودج» حسینی است که امروز به یکی از شاخصه های عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در شهر مقدس کربلا مبدل شده است.

آحاج ریاض نعمه السلمان رئیس قسمت موکبها و شعائر حسینی وابسته به حرمین مطهر حسینی و عباسی در معرفی مشعل حسنیی گفت: مشعل یا هوج حسینی یکی از مراسم قدیمی است که گذشته آن به همان ابتدای تاسیس هیاتهای عزاداری سید و سالار شهیدان باز می گردد و معانی و مفاهیم بسیار گسترده ای را با خود بهمراه دارد.


از آیین مشعل‌گردانی حسینی چه می دانید؟ + تصاویر

مشعل حسینی به نمایش گذارنده حدیث شریف نبوی " ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة" است و هر هودج در اطراف شهر قدیمی کربلا با دیگری از منظر شکل و طراحی متفاوت بوده و بسان یک پرچم معرفی کننده محفل عزاداری هر منطقه از مناطق مختلف کربلا است. این هودج که وزنی قریب به 300 کیلو گرم دارد در مقابل و مقدمه هر هیات از سوی یک فرد توانمند و ماهر برداشته شده و به حرکت در می آید.

مشعلها انواع و ابعاد مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به مشعلهای نفتی، گازی و برقی اشاره نمود که هر کدام به نحوی خاص با پَر، نگینهای شیشه ای، گل و ... تزئین شده و برای هر بیننده ای تصویری از یک کشتی کوچک تداعی می نماید که در دو سر آن سر اژدهای آتشین قرار دارد. اژدهای آتشین نمادی از یک نوع حرز است که در قدیم الایام مردم برای رفع چشم زخم به آن اعتقاد داشته اند.



منبع: سایت حرم مطهر حضرت عباس(ع)




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: مشعل ، هودج ، هیئت ، حرز ، چشم زخم ، عزاداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار