اصفهان؛

حضور قوی زنان در پیشرفت نهضت عاشورا انکارناپذیر بوده است

حضور قوی و مؤثر زنان در پیشرفت نهضت عاشورا انکارناپذیر است و این موضوع سبب شد که به گونه‌ای قلم بطلان بر کج‌اندیشی‌های جامعه آن روزگار درباره زنان کشیده شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ ندا واشیانی پور ضمن تسلیت به مناسبت ایام عاشورا و تاسوعای حسینی اظهار کرد: برخلاف‌ تصوّرجامعه، حادثه كربلا يك‌ جريان‌ حماسي‌ و عرفاني‌ ويژة‌ مردان‌ نيست‌، بلكه‌ نقش‌ بانوان‌ در اين‌ راستا چنان‌ مشهود است‌ كه‌ با اطمینان مي‌توان‌ گفت‌ که اگر از خودگذشتگي‌ هاي‌بانوان‌ نبود، هرگز خون‌ امام‌ حسين‌ (ع) در مجراي‌ صحيحي‌ كه‌ بنيان‌ يك‌ انقلاب‌ بود و به‌ جاودانگي‌ انجاميد، جريان‌ نمي‌يافت.‌

 وی اضافه کرد: پيام هاي‌ عاشورا خطاب‌ به‌ زنان ‌مسلمان‌ است‌ تا هم‌ رسالت‌ اجتماعي‌ و سياسي‌ اين‌ قشر را نشان‌ دهد و هم‌ خنثي‌ كننده ‌تبليغات‌ سوئي‌ باشد كه‌ ديدگاه‌ اسلام‌ را از محروم‌ كردن‌ زنان‌ از مشاركت‌ در كارهاي ‌اجتماعي‌ معرفي‌ مي‌كند.

 عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: جامعه آن روزگار با توجه به دعوت اسلام و ارزش‌گذاری عظیم‌ برای زنان همچنان زن را به مانند موجودی ضعیف و قابل ترحم مشاهده می‌کرد اما حضور قوی و مؤثر زنان در پیشرفت نهضت عاشورا سبب شد که به گونه‌ای قلم بطلان بر کج‌اندیشی‌های جامعه آن روزگار درباره زنان کشیده شود.
 
وی با تاکید بر اینکه تاثیر زنان در سیاست می تواند مستقیم و یا غیرمستقیم باشد، ادامه داد: تاثیر غیرمستقیم زنان در عاشورا از طریق تشویق و تهییج شوهران و همسران بوده است و تاثیر مستقیم به این صورت است که یا خانه هایشان را به محل امنی برای گفت و شنود سیاسی و کمک به یاران سیدالشهداء تبدیل کردند و یا به جهادگری و رزمندگی می پرداختند.
 
واشیانی پور تاکید کرد: تأثير غيرمستقيم‌ زن‌ در ساختار جامعة‌ بشري‌ و نقش‌ بي‌ بديل‌ آن‌ در پرورش‌ مرد و ایجاد مردانی قوی در شرایط بحرانی را حتي‌ متعصب‌ترين‌ نظريه‌ پردازان‌ علوم‌ انساني‌ و جامعه‌شناسي‌ پذيرفته‌اند.
 وی افزود: حضور ارزنده بسیاری از یاران سیدالشهداء نیز در نتیجه تاثیر همسرانشان در آن شرایط بحرانی و متحول ساختن روحیه آنها بوده است.
 
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از اين منظر مي توان اشاره كرد به  نقش مادر عبدالله بن عمیر در زمانی که پسرش به سپاهیان یزید حمله کرد، چند تن را کشت و نزد مادر و زنش آمد و گفت که ای مادر، راضی شدی و مادر گفت که راضی نمی شوم، مگر آنکه نزد حسین (ع) کشته شوی.عبداللّه را کشتند و سرش را به سوی مادرش پرتاب کردند، مادر سر را برداشت، بوسید و به سوی دشمن پرتاب کرد و در اثر اثابت آن سر نیز مردی از دشمن کشته شد.

وی اظهار کرد: بانوی دیگر دلهم (دیلم) بنت عمرو، همسر زهیربن قین يا بانويي‌ ديگر به‌ نام‌ "بحرّيه‌" كه‌ وي‌ همسر جناده‌ بن‌ كعب‌انصاري‌ خزرجي‌ و مادر عمرو بن‌ جناده است‌ و يا امّ خلف، نیز بانوی دیگری ست ‌که بعد از شهادت‌ همسر، فرزندش‌ را مي‌فرستد و امام‌ حسين‌ (ع)اجازه‌ نمي‌دهند اما اين‌ مادر فرزندش‌ را وادار به‌ دفاع‌ از سنگر ولايت‌ مي‌کند و بسيارند زناني كه در برپايي و پاسداري از نهضت عاشورا علاوه بر حضرت زينب (س) نقش هاي موثري را ايفا کردند كه امروزه كمتر نام آنها را در محافل و مجالس عزاداري مي شنويم.

 واشیانی پور ادامه داد: زن‌ نيز مي‌تواند به انحاء مختلف در راستای نيل‌ به‌ والاترين‌ مقام‌ انساني‌، هم‌ پاي‌ مردان‌، براي‌ تجديد بناي‌ اسلام‌ قيام‌ كند و زنان در کربلا بیکار ننشستند، بلکه با اراده خود به صحنه رفتند، فعّال و تأثیرگذار عمل کردند و از این همه درد و رنج و فداکاری نیز بهره‌ای داشتند. زنان حاضر در کربلا برای یاری ابا عبدالله الحسین از بهترین داشته‌های خود گذشتند. فرزندشان را قربانی کردند، از همسرشان گذشتند و حتی جان خود را فدا کردند.

 وی تصریح کرد: امام‌ حسين‌ (ع) نیز مي‌دانستند كه‌ قيام‌ ايشان‌ عليه‌ يزيديان‌ منجر به‌ كشته‌ شدن‌همه‌ همراهان‌ مي‌شود و زنان‌ باید‌ طلايه‌ دار دنباله نهضت‌ شوند وحقايق‌ را علني‌ كنند و در عين‌ ارزيابي‌ قدرت‌ زور و ميزان‌ سلطه‌ آن‌ به‌ افشاگري‌ بپردازند، زنان‌ همراه‌ شدند تا حقايق‌ را به‌ نحو احسن‌ بگويند، چون‌ اگر در خانه‌ مي‌ماندند، پس از خبر شهادت‌ نزديكان‌، پس از چند روزي‌ گريه‌ و زاري‌ مسئله‌ همان‌جاختم‌ مي‌شد، به‌ همين‌ دليل‌ زنان‌ همراه‌ شدند و راه‌ دفاع‌ از ولايت‌ را آموختند و قدم‌ در راه‌ گذاردند.

 عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: قطعا معرفي اين الگوهاي شايسته به بانوان مي تواند يكي از مهمترين اقدامات فرهنگي ماه محرم محسوب شود. 



انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.