مردم به جای قمه‌زنی خون اهدا کنند

وزیر بهداشت گفت: مردم می‌توانند به جای روش‌هایی مثل قمه‌زنی و غیره که باعث آسیب‌رسیدن به عزاداران و وهن شریعت، خون خود را اهداء کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر حسن هاشمی با حضور در سازمان انتقال خون ضمن بازدید از این سازمان و اهدای خون خود در این باره گفت: یکی از سنت‌هایی که در گذشته بوده حجامت بوده و حالا شکل مدرن همان اهدای خون است. هر کس با یک نیتی نذر می‌کند و ما انتظار داریم در طول محرم و صفر باشد.

در ایام عزاداری امام حسین(ع) و در گذشته مرسوم بوده است که روش‌هایی مثل قمه‌زنی و غیره انجام شود که هم باعث آزار رسیدن به عزاداران و هم وهن شریعت می‌شود که پسندیده نیست. مردم می‌توانند به جای این کار خون خود را اهدا کنند که حتما این روش بیشتر مورد قبول است.

وی در مورد وضعیت انتقال خون مردم در کشور گفت: ایران جزء بی‌نظیرترین کشورها در این زمینه است و مردم در آن مشارکت جدی دارند.

هاشمی در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در مورد سالم‌سازی بوفه مدارس اظهار کرد: ما در این زمینه بسیار جدی هستیم و اجازه نمی‌دهیم که مواد آسیب‌رسان به سلامت دانش‌آموزان توزیع شود. ما امروز با رئیس‌جمهور از بیمارستان فیاض‌بخش بازدید کردیم که پنج تخت از شش تخت مربوط به بیماران سکته مغزی بود. 15 درصد از ایرانیان به خاطر سکته مغزی فوت می‌کنند. 50 درصد مرگ و میر ایرانیان نیز به خاطر سکته‌های قلبی و مغزی است و دلیل آن به خاطر نوع روغن‌هایی است که از 30 سال پیش استفاده می‌شده است.

هاشمی ادامه داد: از فردا یکشنبه اولین کاری که انجام می‌دهیم مربوط به بوفه مدارس است و کارشناسان بهداشت محیط در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دهند؛ چرا که ما در مورد بوفه مدارس سختگیر هستیم.

وزیر بهداشت همچنین درباره نظارت بر ورود تجهیزات پزشکی به کشور گفت: بخشی از این تجهیزات که از مبانی قانونی وارد می‌شوند مورد نظارت هستند؛ اما بخشی دیگر قاچاق هستند که فقط در محیط عرضه نظارت بر آن صورت می‌گیرد. در مورد اجناس چینی نیز نمی‌شود گفت چون چینی هستند جنس خوبی نیستند.

هاشمی درباره حمایت مالی وزارت بهداشت از ناشنوایان و کم‌شنوایان برای کاشت حلزون نیز اظهار کرد: تعداد کسانی که می‌توانند از حلزون استفاده کنند محدود است و حلزون حداکثر تا سن هفت یا هشت سالگی پاسخگوست. حمایت مالی ما در غالب طرح تحول نظام سلامت است که رقم قابل توجهی برای تهیه حلزون گوش می‌دهیم و بیشتر از این وسعمان نمی‌رسد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار