زندگی باورنکردنی شمر بن ذی الجوشن

براستی امام حسین را چه کسی به شهادت رساند و چه خصوصیاتی داشت؟ فردی که 16 بار پای پیاده به حج رفت!

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان،شمر بن ذی الجوشن از فرماندهان سپاه امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جنگ صفین و جانباز امیر المومنین کسی که در میدان جنگ تا شهادت پیش رفت. 

این چنین کسی حالا در کربلا شمر می شود. با ورودش به کربلا همه چیز عوض می شود. شمر آدم کوچکی نیست اگر نیایش های شمر را برای شما بخوانند و به شما نگویند که این ها مال شمر است شما با آن ها گریه می کردید. حال می کردید، هیچ گاه گفته نمی شود که وقتی شمر دستش را به حلقه خانه خدا می زد چگونه با خدا زمزمه می کرد!فرض کنید الان از صحنه کربلا خارج شده اید، یک نفر به شما هم بگوید همه چیز برای رفتن شما به خانه خدا آماده است. آیا شما حاضرید با پای پیاده به این سفر بروید؟ مطمئنا می گویید: نه! 
 
شما چقدر شمر را می شناسید؟ 
 
اما اگر به این سفر سه و چهار ماه که زخم خستگی، تشنگی و گرسنگی دارد. یک بار بروید بار دیگر به شما بگویند نمی روید. این آقایی که ما صحبتش را می کنیم شمر شانزده بار با پای پیاده به سفر حج رفته است. فکر نکنید شمر اهل نماز و روزه نبوده و یا از آن دسته آدم هایی بوده که عرق می خوردند، عربده می کشیدند؛ 
شمر و بسیاری دیگر که آن طرف ایستاده اند، آدم هایی هستند که پیشانی پینه بسته داشتند. بسیاری از آن ها اهل تهجد بودند.تعدادی از این افراد با پیغمبر ص هم دیده شده اند. 
وقتی امام حسین به کربلا وارد شد بعضی از این افراد را صدا زد و فرمود: 
« مگر شما پیغمبر را ندیدید؟» الان این افرادی که پیغمبر را دیده بودند و رو به سوی قبله نماز می خواندند، رو در روی امام ایستاده اند. امروز من در کتاب تاریخ مسعودی می خواندم که در کربلا هر روز 20000 نفر در فرات غسل می کردند. غسل قربة الی الله که حسین را بکشند و می گفتند: غسل می کنیم تا ثوابش بیشتر باشد. 
 
در ظهر عاشورا وقتی ابا عبدالله علیه السلام برای نماز خواندن، اذان می گفتند فکر نکنید در آن طرف کسی نماز نمی خواند. آن ها هم نماز می خواندند! برخی از این افراد به ابا عبدالله علیه السلام می گویند که نماز شما قبول نیست! 

و حبیب به آن ها می گوید: 

« نماز شما قبول است؟! » درگیری می شود .حبیب به شهادت می رسد. حضرت حبیب پیش از نماز ظهر ابا عبدالله به شهادت رسیدند. 
 
 
چه خصوصیاتی باعث شکل گیری شخصیت های منفی می شود؟ما در کربلا به کلاس شمر شناسی نیاز داریم. یک کلاس به عنوان تحلیل شخصیت شمر. شمری که شانزده بار به مکه رفته، جانباز امیر المومنین بود، کسی که در کنار مولا زخمی شده بود، چه شد که فرمانده جنگ حضرت علی علیه السلام به این جا رسید؟ این مسئله نیاز به تحلیل و بررسی دارد. 

این هشدار و اندازه ای برای امروز و فردای ما.شمر با سه ویژگی، شمر شد. 
 
شما چقدر شمر را می شناسید؟ 
 
1.اولین خصوصیت شمر این بود 

که می‌گفت: شکم از همه چیز برای من مهم تر است. مهم بود که غذای خوب بخورد و برای دست یافتن به این غذا دست به هر کاری می زد. 

آیا غذا برای شما اولین مسئله زندگی است؟ در خانواده های ما وقتی که شام را خوردند به فکر ناهار فردا هستند. 

دعوای شکم دعوای مسخره ای است که همه ی ما با آن درگیر هستیم. فکرش را بکنید اختلاف همه غذاها ی عالم خیلی کم است. خدا حفظ کند عالمب را می گفت: 

«فرق تمام غذاها بیست سانتی متر است. یعنی از نوک زبان تا ته زبان.» وقتی از این فاصله گذشت دیگر باهم فرقی ندارند. 

می خواهد چلو کباب و پیتزا باشد یا نان و ماست. همه ی دعواها بر سر همین بیست سانتی متر است. 

شمر نتوانست دعوای بیست سانتی متری را برای خود حل کند. 

حضرت علی علیه السلام یک بار اراده کرد جگر بخورد گفت هفته بعد، هفته بعد، هفته بعد افتاد ماه بعد، یک سال این خوردن جگر را به تأ خیر انداخت. بعد از یک سال جگر تهیه کرد. دود جگر کباب کرده از دیوار خانه بیرون رفت. 
 
شما چقدر شمر را می شناسید؟ 
 
در زدند کسی گفت: خوش به حال شما که بوی این غذا از خانه تان بلند است من چند ماهی است از این غذا نخورده ام، حضرت فرمودند: « این غذا را به او بدهید » دوستی می گفت: مولا علی علیه السلام مسئله ی شکم را برای خود حل کرده بود و می توانست از غذایش بگذرد ولی شمر نتوانست مسئله غذا را برای خود حل کند. 

شمر عبدالبطن یعنی اسیر و بنده ی شکم بود و این اسارت او را بیچاره کرد. 

یک روز بهلول از راهی می گذشت. 
 
هارون او را صدا زد و گفت: ما را نصیحتی نمی کنی؟ می خواست او را دست بیندازد بهلول گفت: حوصله نصیحت ندارم. اما می توانم سوالی از تو بپرسم؟ گفت: بفرما. بهلول گفت: اگر می خواستی غذا بخوری و غذا را در دهانت گذاشتی و هر کاری کردی غذا پایین نرفت چه کار می کنی؟ حاضری چقدر از ثروتت را بدهی؟ هارون کمی فکر کرد و گفت: نیمی از ثروتم را می دهم. بهلول گفت: حالا سوالم را طوری دیگر مطرح می کنم. 
 
اگر غذا پایین رفت ولی هر کاری کردی نتوانستی آن را دفع کنی چه می کنی؟ گفت معلوم است می میرم. 

نصف ثروتم را می دهم تا رهایی پیدا کنم. بهلول گفت: می بینی همه دعوا سر یک روده و یک فرو دادن و پس دادن است،توجه به همین ریزه کاری ها ما را از گناه و عصیان باز می دارد. 
 
 
از امام پرسیدند: تقوا چیست؟ فرمود: وقتی در بیابان راه می روی سعی می کنی خارهای ریز در پایت نرود یا خارهای درشت؟ اگر عاقل باشید هر دو. تقوا این است یعنی نه مرتکب گناه کوچک شوی و نه بزرگ. چرا که گناهان ریز، زمینه ارتکاب گناهان بزرگ است. 
 
2. نکته ی دوم که در شخصیت شمر بود این بود که چشم دیدن پیشرفت هیچ کس را نداشت و به خاطر همین مسئله است که به کربلا آمد.شمر نزد عبید الله بن زیاد نشسته بود که نامه ایی از عمر بن سعد به عبیدالله رسید. عمربن سعد نوشته بود: ای امیر من با حسین مذاکره کردم. حسین دو پیشنهاد دارد : 
 
1- به مکه و مدینه برگردد. 
 
2- اگر اجازه بدهی به هر سرزمینی بخواهد برود.عمر بن سعد نمی خواست جنگی صورت بگیرد و در آغاز دوست نداشت امام حسین کشته شود. اما در ادامه برای جنایت آماده شد.عبید الله می گفت: بد نیست اگر این طوری شود مسائل ما حل می شود. همان جا شمر محکم به پهلوی عبیدالله زد و گفت: الان فرصت بسیار خوبی است و حسین در چنگ توست. عمر بن سعد دارد سازش می کند در حالی که حسین در هفتاد کیلو متری ما اردو زده است و به راحتی می توانیم او را در پنجه خود بگیریم. اگر برگردد در مکه و مدینه قدرتی برهم می زند و دیگر هیچ کس نمی تواند با او درگیر شود. 
 
ابن زیاد گفت: خوب گفتی. الان چنگال هایمان در گلویش فرو رفته. خودت بلند شو و برو. گفت: من می روم اما اگر عمربن سعد نپذیرفت که من بجنگم، گردنش را بزنم و سرش را برای شما بفرستم؟ و خود فرمانده لشگر شوم؟ ابن زیاد گفت: این کار را بکن.شمر آدمی است که مدام از این و آن می گوید. او یک روح شقاوت پیشه دارد. 
 
خداوند در سوره حجرات به این مسئله اشاره کرده است که اگر فاسقی نزد شما آمد و خبری پیش شما آورد، زود تأییدش نکنید و هیچ گاه از خبر چینی دیگران لذت نبرید. مثلا فردی نزد ما می آید و خبری را به ما می گوید ما می گوییم راست می گویی؟ این کار باعث تشویق طرف مقابل می شود و این عامل باب غیبت را می گشاید. 
 
 
3. قرآن مجازات بد کاران را مشخص کرده ولی بد ترین مجازات ها متوجه کسانی است که زخم بر جان دیگران می زنند. حفره در روح ها ایجاد می کنند. سرزنش می کنند و می شکنند. و این خصوصیت متأسفانه در دنیا به اندازه ی ایران نیست. 
 
من کشور های دیگر را هم دیده ام اما هیچ کشوری لطیفه ساز تر از ایران نیست. هر چیزی را بهانه ی دست انداختن می کنند.در کربلا شمر بارها دست انداخت و حرف های آزار دهنده ای به ابا عبدالله علیه السلام زد. 

این سه خصوصیت از جانباز امیر المومنین علی علیه السلام شمر را ساخت، شمری که در کربلا با قساوت کامل بر سینه پسر پیغمبر نشست و با بی رحمی دوازده ضربه از پشت بر گردن ابا عبدالله علیه السلام وارد کرد و بعد هم سرخون چکان حسین علیه السلام را دست گرفت و از قتلگاه بیرون آمد. 


براي آگاهي از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۰:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
خدا شمر را لعنت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
به هیچوجه شمر از شیعیان نبوده حتی یک لحظه، زیرا پدرش شرحبیل (ذی الجوشن) همچون ابوسفیان بعد از فتح مکه اسلام ظاهری آورد و شمر نیز همچون پدرش در پی فرصتها بوده است.حضور شمر لعین در سپاه حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جنگ جمل، استنادی ندارد! و فقط در جنگ صفین با فرض غالب بودن حضرت خود را در میان شیعیان جا زده بوده! و لذا بعد از جریان حکمیت ،دشمنی خود را با حضرت و شیعیان علنی می نماید. جانبازی! آن لعین هم فرع از نظائر "قتیل الحمار" است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
لعنت لعنت لعنت برتو ای شمررررر
Iran (Islamic Republic of)
قاسم سلیمانی
۱۴:۴۰ ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
لعن الله علی الشمر بن ذی الجوشن
France
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
الهم العن شمرا خامسا والعن عبیدالله ابن زیادوالعن من بغض محمدوال محمد
Iraq
رضا
۱۴:۴۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
یزید خامسا بود
Iran (Islamic Republic of)
جنگاور پارسی
۰۱:۲۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
V
Iran (Islamic Republic of)
ابن الحسین(ص)
۰۲:۲۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اللهم العن شمرا خامسا و العن عبید الله ابن زیاد و العن من بغض محمد و ال محمد
السلام علیکم
لعنت خداوند بزرگ بر دشمنان اسلام از عمر ابن الخطاب قاتل زهرا ابن ملجم قاتل علی و شمر و یزید و ... قاتلین حسین
شمر به گفته ی پیامبراکرم:بوزهو که بوز الکلب و شعرهو وه شعر الخنزیر
قیافش قیافه ی سگ و موهایش موهای خوک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۹
لعنت بر شمر و دشمنان امام حسین
Iran (Islamic Republic of)
سبحان حیدری
۱۵:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
باور نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
لعنت بر شمر این کلمه ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰رابگم باز خسته نمیشوم
Iran (Islamic Republic of)
Yasin
۲۱:۴۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
شمر از خودش ضربه خورد

از خصلت بد خودش آدم بدی شد

اونتوانست به نفس خود غلبه کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
خدا لعنت‌ شمر کند
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۰:۰۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
بیچارگی انسان و عاقبت به شری او، از خوردن مال حرام و شبهناک است، و مال حرام، انسان را هلاک می کند
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۵:۱۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
بترسیم از روزی که امام زمان بیاید و ما در جبهه مخالف باشیم
خداوندا اراده بده تا از مال حرام در زندگی دوری کنیم
Germany
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
همه عمرم وجانم و زندیگیم به فدای اسم حسین خداازشم نگذره
Iran (Islamic Republic of)
سنم
۱۸:۴۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
ذات خراب نمیشه درست کرد...خدا لعنت کنه شمررو..معلوم حیوان ابله و نادانی بود...تو اتیش جهنم بسوزه ...اینا ادم نبودن گرگ حیوانات وحشی بودن...ادمای فریب کار زیادن...لعنت خدا بر شمر..
Iran (Islamic Republic of)
جبار
۲۰:۱۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
شمر یه شخصیت نیست کسی که نماز شب می‌خوانده ووو.. آیا دراین زمانه شمر کم داریم کسی که لیاقت نداره وبا قدرت سرجاش نشسته ودر زیر سایه او هزاران ظلم میشه آیا شمر نیست فقط خدا می‌داند روز قیامت چقدر شمر داریم
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۲:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
خدا کند شمر نتواند از طناب بهشت ردشود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
همه زندگیم و زن و فرزندانم فدای حسین وعباس واهلبیتش
Iran (Islamic Republic of)
محمدعطا هراتی ۹ساله از مشهد مقدس
۲۳:۵۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
شمر لعنتی چه جور آدمی من دوست دارم یک بار بیام قصاصش کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
ای خدا هزار بار شمر رالعنت کند لعنت بر شمر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
خدایا به توپناه میبرم
Iran (Islamic Republic of)
توسلی
۱۹:۴۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
لعنت بر شمر
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۷:۴۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
لعنت بهش
Iran (Islamic Republic of)
منتظرالمهدی
۰۱:۴۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
لعنت خدابرشمروشمریان
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۰۰:۰۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
لعنت بهش ...لعنت به شمرهای این زمان ....زیادهستن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
به قول شهید مطهری بزید 1400 سال پیش مرد و رفت و شمر لعین مرد و رفت یزید زمانتو ببین و سرشو بکوب همین ها که دارن با اختلاس و حق خوری و بی عدالتی و دزدی و دست بردن تو مال مردم بیت المال رو میخورند و دست بر حرام خوری و رانت خواری میبرن همین ها الان تو جامعه کم نیستند که ایمان و تقوی مردم رو نشونه گرفتن و دین رو مسخره میکنن و راه امام علی و امام حسین (ع) رو به سخره گرفتن همونهایی که با شکل فریبنده اشون مردم رو قول میزنن.لعنت بر یزیدان الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
دلم میسوزه که تونسته با اهل بیت پیامبر اینجوری رفتار کنه ،چجور یه ادم میتونه انقدر بی رحم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
خیلی جالب بود تا این طوری به واقعه کربلا و شمر نگاه نکرده بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
دوستان به والله قسم متنی که مینویسم یک ذره دروغ یا خیالات نیست من روز عاشورای چند سال پیش با چشمای خودم ی چیز عجیب و غریب دیدم اگر ندیده بودم این قدر مظلومیت امام حسین و خانواده اش را نمیتونستم درک کنم عزیزان سید الشهدا در اوج مظلومی به شهادت رسید تمام کاعنات بر این حقیقت گواهی دادن و واقعا مصیبت سنگینی هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
بهشت ارزانی همه خوبان من در جهنم با شمر کار دارم
United States of America
حسن
۰۱:۰۶ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
لعنت خدا بر شمر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
خداوند شمر را لعنت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
لعنت خداوند و امام حسین ع بر شمر کثیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
لعنت خدا بر شمر و قاتلان امام حسین (ع)
و خداوند انشاالله همه مسلمین را هدایت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
لعنت خدا بر شمر ......
Iran (Islamic Republic of)
مرضی
۲۲:۱۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
خدا ب ما رحم کنه. ... از خودم ب خدا پناه میبرم
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
خدا لعنتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
سید علیرضا
۲۳:۴۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۷
سلام خدا بر حسین ویارانش. ای حسین همه هستیم بچه هایم مالم زنگیم همه تارو پودم همه خوشیم عمرم پدر ومادرم همه به فدای زینب وعباست .ای خدا توشاهد باش که همه به فدای حسین ویارانش کردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
شیطان و در قعر جهنم
Iran (Islamic Republic of)
احمدشریزاده
۰۰:۵۹ ۱۱ فروردين ۱۳۹۷
لعنن خدا بر شمر و خصوصیاتی که شمرپرورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
السلام علی الحسین وعلی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ..
Iran (Islamic Republic of)
مربم
۰۸:۳۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۶
توی یه کتاب نوشته بود همه ی ما یک حسین و عمرسعد شمر در خود داریم عمربن سعد به عشق ملک ری امد امام حسین برای هدایت مردم وشمر ..... خداکنندهیچ گاه مثل شمر نیاشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
لعنت خدا بر شمر و قاتلان سیدالشهدا..و لعنت خدا بر شمرهای زمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
لعنت خدا بر شمر و قاتلان سیدالشهدا..و لعنت خدا بر شمرهای زمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
لعنت خدا بر شمر و قاتلان سیدالشهدا..و لعنت خدا بر شمرهای زمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
السلام علی الحسین وعلی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ...لعنت خدا تا ابد بر قاتلین امام حسین ...به امید ظهور اقامون الهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۲:۵۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
لعنت خدا بر قاتلان سیدالشهدا
Iran (Islamic Republic of)
رقیه مداحی
۲۱:۴۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
خدا عذاب شمر وقاتلان اهل بیت را هر لحظه زیاد وزیادتر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
خدا لعنت کنه شمر وعقاید شمر گونه را ، خیلی از ما هم اینخصوصیات رو داریم ، امیدوارم خدا همه ما رو هدایت کنه تا حداقل بتونیم در کنار فرزند ووصی امام حسین بمونیم نه اینکه دوباره شمرهایی باشیم در مقابل آن حضرت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
الان چقدر شمرگونه ها زیاد شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
شمر زمان را بشناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
خدا لعنت کنه شمر وعقاید شمر گونه را ، خیلی از ما هم اینخصوصیات رو داریم ، امیدوارم خدا همه ما رو هدایت کنه تا حداقل بتونیم در کنار فرزند ووصی امام حسین بمونیم نه اینکه دوباره شمرهایی باشیم در مقابل آن حضرت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۵
این چه جور مسلمونیه که هم نماز می خونه هم امام حسین (ع) رو شهید می کنه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
لعنت ابدی خداوند و عذاب دائمش بر شمر و دیگر قاتلان اباعبدا... (ع).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۵
لعنت به او