«کربلا جغرافیایی یک تاریخ» تلاش برای اسطوره سازی

قصد داشتیم با ساخت این کار، یک حماسه بسازیم، به این شکل که حادثه را تبدیل به حماسه کرده و در نهایت حماسه نیز به اسطوره مبدل می‌گردد و در تاریخ ثبت می‌شود.

داریوش یاری کارگردان مستند «کربلا جغرافیایی یک تاریخ» و عضو هیات انتخاب فیلم‌های کوتاه داستانی در خصوص این مستند و ویژگی‌های آن در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سعی کردیم در این مستند آن زاویه و حال و هوای تازه‌ای را که برای خودمان دوست داشتنی بود پیدا کنیم این موضوع، نکته مهمی بود چرا که همزمان با واقعه عاشورای سال 61 هجری، جنگ‌ها و حادثه‌های زیادی به وقوع پیوسته است در این جنگ‌های متعدد افراد زیادی کشته شده‌اند اما هیچ کدام از آنها را به یاد نمانده و در اذهان ماندگار نشده‌اند.

 وی ادامه داد: با یادآوری واقعه عاشورا سعی می‌کنیم که داغ را مدام تازه کنیم، بنابر این نگاهی این چنینی ما را هدایت می‌کرد.

یاری بیان کرد: قصد داشتیم با ساخت این کار، یک حماسه بسازیم، به این شکل که حادثه را تبدیل به حماسه کرده و در نهایت حماسه نیز به اسطوره مبدل می‌گردد و در تاریخ ثبت می‌شود.

 کارگردان فیلم «حبیب» اظهار داشت: نگاه‌ ما به این کار به گونه‌ای بوده که به تماشاگر بگوییم، هنگامی که تو به این کار نگاه می‌کنی، خودت درون این حماسه هستی پس بگرد و خودت را پیدا کن، تمام تلاش ما برای رسیدن به این اهداف بوده است به همین دلیل با اکران و پخش این کار می‌توان در مورد موفقیت و عدم موفقیت آن نظر داد، که اگر چه می‌کردیم بهتر می‌شد و یا چه کاری را نه؟ بنابر این باید منتظر ماند و نقدها و نظرها را شنید.

وی بیان کرد: برای اکران «کربلا جغرافیای یک تاریخ» پروانه نمایش را از وزارت فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری دریافت کرده‌ام لازم است تاکید کنم حوزه هنری حمایت‌ها و کمک‌های بسیاری را نسبت به ما داشته است، امیدوارم هم اکنون فرصت دیده شدن کار هم فراهم شود.

 یاری در خصوص ساخت فیلم‌های ارزشی و مناسبتی عنوان کرد: عده‌ای ماند آقای درویش هستند که فیلم «رستاخیز» را می‌سازد و من برای او احترام زیادی قائلم، اما باید به این نکته هم توجه کرد که آدم‌های حرفه‌ای هم با انگیزه زیاد وارد این عرصه شده و فعالیت می‌کنند اما رفتار مناسبی با آن‌ها نمی‌شود در عین حال کسانی نیز هستند که کمتر در این زمینه فعالیت کرده‌اند در واقع به این مقوله یک نگاه توریستی دارند.

وی تصریح کرد: کسانی با تجهیزات زیاد و در محل‌های مختلف از برخی به طور مثال خیابان‌ها، نخل‌ها و.... فیلمبرداری کرده، و با یک نگاه توریستی کار می‌سازند بنابر این به دلیل نگاه کم عمق و توریستی به این موضوع، زاویه جدیدی گشوده نمی‌شود.

داریوش یاری گفت: زاویه دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، زاویه تاریخی است، کسانی مانند درویش و میر باقری که وارد این عرصه شده و فیلم می‌سازند حرکتی که در 35 سال گذشته کمتر شاهد آن بوده‌ایم .

وی تاکید کرد: یک نوع دیگر فیلم وجود دارد که ما در آن گفتن تاریخ را بهانه کرده‌ایم به همین خاطر این سوال را مطرح کردیم که در این میدان  و در جستجوی چه هستید؟ و در جواب باید بگویم ما به حماسه رسیدیم و برای انتقال آن به سینمای مستند نزدیک شدیم چرا که این حادثه باید روایت و بازسازی شود به علاوه خیال و تفکر تماشاگر از این حادثه را نیز باید در نظر داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: به طور کل فیلمسازی حوزه‌ای است که کار در آن سخت است البته در کل جهان، ساختن فیلم برای عده‌ای سخت و برای عده‌ای دیگر آسوده است اما برای من نه سخت و نه ساده بود بلکه عشق و ایمان و دلبستگی در این کار فراوان بود علاقه‌ای که بین من و همکارانم پیوند خورده بود روند کار را تسهیل می‌کرد اما از نقش تهیه کننده و حوزه هنری هم نباید غافل شد.

 وی ادامه داد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر حال خوش بچه‌ها وجود نداشت، ساخت این فیلم امکان پذیر نبود پس باید خود فیلمسازان و دست اندرکاران ایمان و عشق فراوان داشته باشند.

یاری اظهار داشت: موضع بعدی این است که به دلیل عشقی که نشان می‌دهی تبدیل به پایه و اساس می‌شود به همین دلیل رصد شده و انتخاب می‌شوی، من خودم را در این کار که به اسم امام حسین(ع) بود به زور جا دادم.

 وی بیان کرد: باید درون کار فرمایان و مدیران فرهنگی ما یک اتفاق همراه با جدیت رخ دهد ما برای ساخت کار خود تلاش‌های زیادی کردیم که در پایان با تلاش‌ آقای مفید موفق به ساخت آن شدیم.

یاری در پایان عنوان کرد: سعی کردم با ساخت این اثر مفهوم کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را درک کنم امیدوارم به این مفهوم رسیده و به خوبی آنرا حس کنم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار