ساری؛

نفس قوی انسان را به مراتب ارزنده در نظام هستی می رساند

فرصت های ارزشمند و متعالی در اختیار انسان قرار دارد که ضروری است در راستای بهره گیری از آن اهتمام ارزنده ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری استاد حوزه و دانشگاه در مراسم عزاداری ماه محرم هیات مکتب الزهرا(س) در مسجد علامه حسن زاده آملی برگزار شد گفت : همه معقولات در محضر یک عقل کل است و ذات انسان طوری روی می دهد که تمام معقولات در آن جمع می شود.

حجت الاسلام داود صمدی آملی افزود: اگر کسی توانایی داشته باشد می تواند تمام معقولات جزئی را از عقل فعال بگیرد و نزد خود حاضر کند که بستگی به قدرت نفس انسان دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که وحدت عددی جزییات تا جایی راه پیدا می کند، خاطرنشان کرد: در عقل فعال عدد مطرح نیست و عدد از اعراضی است که شامل کم منفصل می شود و به صورت معمول به معدود تعلق می گیرد.

حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به این که کج فهمی و جهل در وجود انسان سبب می شود قلب او سیاه شود، گفت: انسان هایی به سبب جهل خود قانع نمی شوند و عقل فعال نیز تحت نظر یک حقیقت قوی تر از خودش قرار دارد.

شاگرد علامه حسن زاده آملی افزود: نباید در ذات خداوند متعال تفکر کنیم که اشکالی ندارد ولی در آخر به خدایی می رسیم که ساخته ذهن ما است و ضرورت دارد بدانیم همه چیز خدا نیست ولی هیچ چیزی از خداوند متعال نیز جدا نمی شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حرکت در مسیر نیکی ها زمینه ساز تقرب خداوند متعال می شود، گفت: انسانی که اعمال صالح و شایسته انجام می دهد به مقامات ارزشمند و والایی دست پیدا می کند که برکات و ثمرات گرانقدری برای او دارد.

حجت الاسلام صمدی آملی با اشاره به این که انسانی که قائل به وحدت صمدی است موحد می شود، بیان داشت: عقل فعال به عنوان حقیقتی در نظام هستی است و کارهایی برای خود دارد و اگر نفسی مانند نفس پاک که حواس او تطهیر شده است و گناه و خطا وجود ندارد شبانه روز چهره جان او به سمت عقل فعال می رود.

وی خاطرنشان کرد: اگر نفسی قوی باشد و براساس زلال و طهارت محض چهره جان او به طرف عقل اول باشد هر چه در این عقل موجود باشد در جان فرد قرار دارد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: نفس ، قوی ، انسان ، مراتب ، ارزنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.