«علیه متاستاز»؛ تلنگری اجتماعی با هدف حمایت همیاران بیماران سرطانی

نشست خبری نمایش «علیه متاستاز» با هدف بررسی این نمایش و کمپین تئاتر متاستاز برگزار شد.

«علیه متاستاز»؛ تلنگری اجتماعی با هدف حمایت همیاران بیماران سرطانیبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نمایش «علیه متاستاز» با حضور علی‌اصغر دشتی کارگردان و آرش وفاداری تهیه‌کننده و جمعی از اصحاب رسانه امروز در تئاتر شهر برگزار شد.

علی اصغر دشتی در خصوص روند شکل‌گیری این اثر گفت: «علیه متاستاز» حاصل ورک‌شاپی است که در جریان آن دو نفر از اعضا با فاصله زمانی با مبتلا شدن مادر‌انشان به بیماری سرطان، زندگی‌شان دستخوش تغییراتی شد. در آذرماه سال 93 این اتفاق سبب شد تا با ارائه مونولوگ‌هایی از سوی اعضا در خصوص اولین مواجهه‌شان با خبر اطلاع عزیزانشان به سرطان نمایش «علیه متاستاز» شکل بگیرد.

وی ادامه داد: از آذرماه 93 تا دو ماه پیش تمرینات به صورت پراکنده انجام شد اما در حال حاضر نزدیک به دو ماه است که گروه به صورت مداوم و فشرده تمرکز خود را معطوف به این قضیه کرده است.

دشتی اظهار داشت: ما نزدیک به 4 ماه در 8 سالن نمایش تهران 54 اجرا خواهیم داشت و ترتیب اجرای نمایش «مطاسطاض علیه متاستاز» بر اساس اعداد فیبوناچی شکل گرفته است.

وی بیان کرد: متاستاز یک لغت علمی بوده  و به معنای انتقال سلول‌های سرطانی به مناطق دور از تومور اولیه است.

دشتی گفت: زمان نسبتاً زیادی به تمرین و اجرا تعلق گرفته و من از حضور و تلاش اعضای گروه و سالن‌‌های نمایشی که در کنار اجرای نمایش‌های خود زمانی را به ما اختصاص دادند، تشکر می‌کنم. همچنین از آرش وفاداری که بیش از آن که تهیه‌کننده باشد، عامل تحقق رؤیای ما بود سپاسگزارم.

آرش وفاداری تهیه‌کننده نمایش «علیه متاستاز» تصریح کرد: سابق بر این در عرصه هنر‌های تجسمی فعالیت می‌کردم اما اکنون یک شانس بزرگ سبب شد تا این‌جا در کنار شما باشم. اولین شانس مطرح شدن این پیشنهاد از سوی دوست مشترک من و اصغر دشتی بود؛ چرا که این موضوع به سبب اطلاع خودم به سرطان، در سال‌های دور دغدغه‌ام بود و دیگری حضور اصغر دشتی و ایجاد شرایط حمایت از یک جریان فرهنگی برای من بود.

وی ادامه داد: این نمایش یک تلنگر به مخاطب خود می‌زند و خوشبختانه تا به امروز بازخورد خوبی از سوی مردم جامعه دریافت کرده‌ایم.

علی‌اصغر دشتی بیان کرد: ما در ابتدا با استناد بر تجربه عاطفی اعضای گروه در خصوص این مسئله کار خود را آغاز کرده‌ایم اما در طول زمان از افراد بیشتری که درگیر بیماری سرطان بودند، کمک گرفتیم. همانطور که گفتم متاستاز به معنای انتقال سلول‌های سرطانی است و واقعیت این است که بعد از بیماری سرطان، متاستاز دیگری رخ می‌دهد و آن هم گسترش آن در جامعه از طریق تجربه عاطفی است. ما نسبت به همراهان یا در اصطلاح «همپاهای بیماران سرطانی»، غفلت کرده‌ایم. امیدوارم این متاستاز سبب گسترش توجه نسبت به آنان شود.

وی بیان کرد: من این اجرا را فراتر از تئاتر می‌دانم و می‌توان گفت آن یک کمپین تئاتر است. این پروژه خواهان زدن یک تلنگر اجتماعی و یادآوری نتیجه بخش همپاهای بیماران مبتلا به سرطان است.

علی اصغر دشتی گفت: ارزش و اصالت این نمایش به سبب موضوع آن است؛ چرا‌ که در مورد زندگی حرف می‌زند. امیدوارم پس از اجرا در تهران، این نمایش در شهرستان‌های ایران هم به نمایش گذاشته شود.

وفاداری بیان کرد: توقع ما از مخاطب یادآوری همپاها و کمک به اوست.

دشتی گفت: این پروژه برای همه جامعه ایران است؛ چرا که کم کسانی نبودند که خودشان را وقف بیماران سرطانی کردند و ما در صدد آن هستیم که غفلت متاستاز شده را به توجه تبدیل کنیم.

کارگردان نمایش «علیه متاستاز» اظهار داشت: مراکز بسیاری هستند که دغدغه رفع مشکلات مالی افراد درگیر با سرطان را دارند اما ما می‌خواهیم تلنگری به عواطف بزنیم و همپاهای بیماران مبتلا به سرطان را حمایت کنیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار