احمد شهید از تمایل ایران برای صحبت در مورد حقوق بشر خبر داد

گزارشگر سازمان ملل اعلام کرد ایران بعد از توافق هسته ای با قدرتهای جهانی تمایل بیشتری به تعامل با این سازمان در مسائل مربوط به حقوق بشر پیدا کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «احمد شهید» گزارشگر سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد ایران حتی با وجودی که به نظر می رسد بعد از توافق هسته ای با قدرتهای جهانی تمایل بیشتری به تعامل با سازمان ملل در مسائل مربوط به حقوق بشر پیدا کرده است احتمال دارد در سال کنونی بیش از یک هزار نفر را اعدام کند.

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران اشاره کرد که ناقضان حقوق بشر باید معرفی و رسوا شوند و مجازاتهایی نظیر ممنوعیت مسافرتی در مورد آنها اعمال شود.

شهید جدیدترین گزارش خود به سازمان ملل را « اندکی خوشبینانه تر نسبت به گزارشهای قبلی من» توصیف کرد و به خبرنگاران گفت او تعامل «جدی تری» را بین ایران و این نهاد جهانی شاهد بوده است.

شهید گفت او برای اولین بار ماه گذشته در ژنو با اعضای قوه قضائیه ایران و نیروهای امنیتی این کشور ملاقات کرد. شهید افزود :«پاسخ های آنها به گزارش فعلی من در طول چهار سال و نیم گذشته جدی ترین بوده است.»

شهید گفت :«اما سایر رویدادها در ایران در طول 12 ماه گذشته باعث می شود که ما در این مورد که نباید خیلی برای این امر ( پاسخ های ایران ) اعتبار قائل شویم درنگ کنیم چون اعدامها در حال افزایش بوده است.» به گفته شهید در ایران هنوز با زنان به عنوان شهروندان درجه دوم رفتار می شود.

شهید گفت تا به حال در سال 2015 حدود 700 نفر در ایران اعدام شده اند و این کشور « احتمالا تا آخر امسال رقم یک هزار اعدام را پشت سرخواهد گذاشت.» در گزارش های قبلی شهید از اعدام دستکم 753 نفر در ایران در سال 2014 خبر داده شده بود.

شهید همچنین از ایران به علت زندانی کردن حدود 40 روزنامه نگار در سال 2015 به اتهامات مبهم انتقاد کرد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در گزارشی در ماه اوت اعلام کرد وعده های حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای اعطای آزادی های بیشتر در کشور به هیچگونه بهبود عمده ای در حقوق بشر و آزادی بیان منجر نشده است.

شهید اظهار داشت :«توافق هسته ای که در تابستان امسال حاصل شد فرصتهایی برای پیشبرد حقوق بشر در این کشور فراهم می کند.» او افزود پایان دادن به تحریمها علیه ایران در این مورد تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

بر اساس توافق حاصل شده در چهاردهم ژوئیه بین ایران و شش قدرت جهانی، تحریمهای اقتصادی علیه ایران در مقابل اعمال محدودیتهایی بر برنامه هسته ای این کشور برداشته خواهد شد.

شهید قرار است طی چند روز آینده کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل را در جریان گزارش خود قرار دهد. هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواستها برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار