ادعای تحلیلگر سعودی: النمر شهروند عربستانی است، ایران دخالت نکند

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاورمیانه عربستان سعودی مدعی شد آیت الله النمر از نیروهای مخالف نیست بلکه یک فتنه گر است و یک دادگاه این حکم وی را صادر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاورمیانه عربستان سعودی مدعی شد:ایران در پی ایجاد ناآرامی در مناطق شیعه نشین عربستان است.

انور ماجد عشقی در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی از جده درباره حکم اعدام آیت الله باقر النمر و در پاسخ به این پرسش که آیا صدور این حکم در این شرایط نشانه ای از درگیری های کنونی میان ایران و عربستان به همراه دارد، گفت: این حکم برای یک شهروند عربستانی صادر شده است.

این فرد از نیروهای مخالف نیست بلکه یک فتنه گر است و یک دادگاه این حکم را برای وی صادر کرد. میان احکام شرعی با مجازات آن نظیر زنا و سرقت و احکامی با اتهامات امنیتی تفاوت هایی وجود دارد. حکم صادره علیه وی بر اساس اتهامات امنیتی است و به این دلیل حکم تایید شده در اختیار پادشاه عربستان قرار گرفته است تا اجرای این حکم یا عفو این فرد را تایید کند.

عربستان سعودی در اجرای احکام شرعی خود از هیچ طرفی واهمه ای ندارد. در گذشته نیز چنین رخ داد به طوری که در زمان شاه (مخلوع) ایران یکی از شهروندان این کشور حجرالاسود را آلوده کرد و حکم اعدام علیه این فرد صادر و سر وی قطع شد. در آن زمان شاه به این اقدام عربستان اعتراض کرد و ملک عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان نیز به شاه پیام داد در صورتی که وی نیز همین جرم را مرتکب می شد سرش قطع می شد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی می گویند عربستان از صدور این احکام برای ارسال پیام سیاسی به ایران استفاده می کند، گفت: این تحلیل درست نیست. ایران در مسائل مختلفی دخالت داشته است ولی عربستان آن را تحریک نکرده است. ایران در عملیات الخبر مشارکت داشت و اسناد آمریکایی آن را اثبات می کند.

ایران در این عملیات نوزده آمریکایی را کشت. عربستان سعودی در پی تنش آفرینی نیست. ایران می خواهد از این حکم برای ایجاد ناآرامی در مناطق شیعه نشین عربستان استفاده کند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
لعنت خدا بر ال سقوط باد . انشالله زمان سقوطشون داره نزدیک میشه
-
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
خیلی جالبه !!
این رژیم پس فطرت در تمام فتنه های منطقه دست داره حالا ما رو محکوم به دخالت میکنن!!!
اگه راست میگید یه انتخابات برگزار کنید اونموقع شاید لای کتابای تاریخ اسمتون پیدا بشه!!
اونم صفحات آخرش !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
شیخ نمر شیعه است و جمهوری اسلامی کشوری شیعی
پس دفاع از حقوق شیعیان حق ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
اولا که شیعه است و مسلمان و مسلمانان برادرند. ثانیا این اعلام جنگ به شرق عربستان است
آخرین اخبار