ساری؛

تولید30 درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور در داخل

30 درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور در برنامه ای هفت ساله در داخل تولید می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، مجری طرح افزایش دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قرار است طی برنامه ای هفت ساله، 30 درصد نیاز دانه های روغنی و 50 درصد نیاز کنجاله کشور در داخل تولید شود.

علیرضا مهاجر، سطح زیرکشت دانه های روغنی کشور را 150 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: این سطح در سال های آینده به یک میلیون هکتار برسد.

مجری طرح افزایش دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی میزان واردات دانه های روغنی را سالانه چهار میلیارد دلار عنوان کرد و یادآور شد: 96 درصد روغن خام مورد نیاز کشور از برزیل، اندونزی، مالزی و آرژانتین وارد می شود و این در حالی است که در کشور ظرفیت تولید 50 درصد این واردات وجود دارد.

مهاجر افزود: برنامه ما این است که کشاورزان هر سال دانه های روغنی بکارند و هر سال ما هم این محصول را از آنها خریداری کنیم به رغم آن که قیمت جهانی دانه های روغنی کاهش و یا افزایش یابد.

وی با بیان این که دانه های روغنی پس از غلات، دومین ذخیره غذایی جهان را تشکیل می دهد، گفت: آفتاب گردان، گلرنگ، سویا و کلزا بیش از 80 درصد تولید دانه های روغنی ایران را به خود اختصاص داده است.

مجری طرح افزایش دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی در مورد قیمت تضمینی پیشنهادی دانه های روغنی سال زراعی 95-94 تصریح کرد: به دولت پیشنهاد داریم که حداقل قیمت هر کیلوگرم سویا 2 هزار و 600 تومان و قیمت تضمینی مابقی دانه های روغنی مانند آفتابگردان و گلرنگ حدود 15 درصد افزایش یابد.

مهاجر قیمت تضمینی کنونی هر کیلوگرم سویا را هزار و 970 تومان، آفتابگردان 2 هزار و 150 تومان و کلزا را 2 هزار و 200 تومان عنوان کرد.


انتهای پیام/ی

برچسب ها: ساری ، تولید ، دانه ، روغنی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.