اصفهان؛

چاههای غيرمجاز در اصفهان مسدود می شود

استاندار اصفهان گفت: اجرای طرح مسدود كردن چاه های غير مجاز و نصب كنتورهای هوشمند اولين قدم برای تعادل بخشی منابع آبی زيرزمينی است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رسول زرگرپور در پنجمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان گفت: مسئله ی آب و احیای حوضه آبریز زاینده رود در استان اصفهان یكی از اصلی ترین مسائل می باشد كه هم مطالب مردمی است و هم جز برنامه های اصلی دولت بشمار می آید.

زرگرپور عنوان نمود: شورای حفاظت از منابع آب استان یك شورای قانونی است و می تواند در این رابطه بسیار موثر باشد و این شورا موظف است كه از منابع آب موجود استان به نحو مطلوب حفاظت كند.

استاندار اصفهان با بیان اینكه سه معضل اصلی در رابطه با منابع آبی احصا شده است، افزود: بالغ بر ۱۵هزار چاه غیر مجاز در استان وجود دارد كه بیش از۳۵۰میلیون متر مكعب آب به صورت غیر مجاز برداشت می شود.

وی با اشاره به اینكه حدود هزار چاه غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه وجود دارد گفت: این چاه ها می تواند در وضعیت رودخانه زاینده رود بسیار موثر باشد.

رسول زرگرپور در ادامه چاه های مجاز كه برداشت های مازاد غیر مجاز دارند را از دیگر معضلات برشمرد و گفت: اقدامات موثر در راستای كیفیت آب این چاه ها باید صورت گیرد چرا كه در غیر این صورتEC  آنها افزایش خواهد یافت و به سمت آب های شور و لب شور حركت می كند.

استاندار اصفهان افزود: در برنامه امسال و در قالب طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی كه در مصوبه مجلس شورای اسلامی درج شده است پیش بینی شده كه بیش از ۷۰۰چاه غیر مجاز كه عمدتا در حریم و بستر رودخانه ها وجود دارد مسدود شوند و در بیش از ۷هزار نقطه برداشت نیز كنتور نصب شود تا بتوان از برداشت های مازاد جلوگیری كرد.

زرگرپوراعلام نمود: طبق گزارشات ارائه شده در۶ماهه ابتدای امسال این طرح۲۰درصد پیشرفت داشته است و در این مدت۲۷۰چاه بسته شده است.

مدیر ارشد استان یكی از علل كاهش این آمار را كاشت در زمین های مجاور این چاه ها عنوان كرد و افزود: برای اجرای این طرح منتظر برداشت محصول این زمین ها بودیم تا به كشاورزان خسارتی وارد نشود.

وی با بیان اینكه متاسفانه تاكنون بیشتر از ۱۰۵ كنتور نصب نشده است، اظهارداشت: نصب كنتورها در برداشتهای بزرگ كه عدد برداشت آب آن ها قابل توجه بود صورت گرفت و یكی از علل كاهش نصب كنتورها اختلاف نظر فنی بین آب منطقه ای و برق منطقه ای از لحاظ كیفیت فنی طرح بوده است.

استاندار اصفهان با اشاره به حل شدن این مشكلات گفت: تصمیم بر آن شد كه در ۶ماه دوم امسال كه مشكلات هر دو مقوله برطرف شده است بتوانیم بالغ بر۴۵۰چاه دیگر را نیز با هماهنگی قوه قضاییه و پیگیری فرمانداران مسدود نماییم و تعداد كنتورهای هوشمند منصوبه را نیز به ۷هزار كنتور برسانیم.


رسول زرگرپور از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و كلیه ذی نفعان خواست كه با مدیریت استان در این زمینه كمك و همكاری نمایند تا برداشت های غیر مجاز از آب محدود موجود به حداقل برسد.

وی افزود: اجرای این طرح و مسدود كردن چاه های غیر مجاز اولین قدم برای تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی است تا بتوانیم به تعادل نسبی مورد نظر خود دست یابیم.

زرگرپور هماهنگی بین آب منطقه ای و جهادكشاورزی را بسیار مهم برشمرد و گفت: نباید محدودیت های ایجاد شده باعث كاهش محصول در استان شود و باید با افزایش بهره وری و راندمان این كاهش محصول جبران گردد.

وی تاكید كرد: با هماهنگی های ایجاد شده  باید به سمتی حركت كنیم كه یك چاه غیر مجاز و یا یك برداشت مازاد نیز در استان وجود نداشته باشد.

رسول زرگرپور به زمان بازشدن آب زاینده رود نیز اشاره كرد و افزود: برنامه كلی توزیع آب باید از طریق وزارت نیرو ابلاغ گردد و طی تماس و مكاتبه ای كه با وزیر نیرو صورت گرفت از ایشان خواسته شد كه مقداری در این امر تسریع شود.

استاندار اصفهان یادآور شد: زمان دقیق باز شدن آب و مقدار آب متناسب با شرایط اقلیمی و میزان بارندگی توسط كمیته ۵ نفره استانی در قالب برنامه كلی توزیع آب مشخص می شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.