گزارش/

تکمیل پازل "سقوط آل‌سعود" با اعدام "شیخ نمر"!

آل‌سعود با تایید حکم اعدام "شیخ‌نمر" یک گام دیگر به زوال نزدیک‌تر شده و با اجرای آن، روند سقوط خاندان‌سعودی کامل می‌شود.

به‌ گزارش خبرنگار حوزه‌ مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آل‌سعود در اقدامی خصمانه و غیرحقوقی حکم اعدام آیت‌الله شیخ "نمرباقرالنمر" را تایید کرد؛ بدین‌ترتیب آل‌سعود یک گام دیگر به زوال نزدیک‌تر شده و با اجرای این حکم ظالمانه، درنهایت روند سقوط خاندان سعودی کامل می‌شود.

در این گزارش نگاهی گذرا به روند زندگی شیخ‌نمر انداخته و مراحل مبارزاتی وی با آل‌سعود و نیز پیامدهای اعدام احتمالی وی توسط رژیم‌سعودی از زبان نمایندگان مجلس را از نظر می‌گذرانیم.


 
*شیخ نمر کیست؟

تکمیل پازل
 
شیخ "نمرباقرالنمر" روحانی مجتهد شیعی و برجسته و در عین‌حال یک فعال حقوق‌بشر عربستانی، در سال 1379 هجری‌قمری مصادف با  1968میلادی در شهر "العوامیه" از توابع استان القطیف که در شرق عربستان واقع است؛ در خانواده‌ای از اهل علم‌و‌دین به‌دنیا آمد.


 
*سیر تحصیلات علوم‌دینی شیخ نمر

وی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاه خود یعنی شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجري قمری مصادف با 1989 ميلادي، براي آشنايي نزديک‌تر با انقلاب اسلامي ايران و ادامه تحصيلات حوزوي خود ابتدا به ايران مهاجرت کرد. وی در حوزه علميه حضرت قائم(عج) تهران حضور یافت که همان سال توسط آيت‌الله سيد محمدتقي مدرسي تأسيس شده بود.

شيخ نمر پس از ده سال تحصيل در حوزه علميه حضرت قائم(عج)، عازم سوريه شد و در حوزه علميه حضرت زينب(س) براي ادامه تحصيلات حوزوي و علوم ديني حضور یافت و در حضور اساتيد برجسته اين حوزه نظیر آيت الله خاقاني به تحصيل پرداخت واز دروس خارج‌فقه اساتیدی چون آيت الله سيدعباس‌مدرسي بهره‌مند شد.
 
همچنين اخلاق را نزد آيت‌الله شيرازي در شهر مقدس قم فراگرفت و به اين ترتيب به درجات بسيار بالايي در اجتهاد رسید و اجازه یافت که در مراکز علوم ديني و مذهبي به تدريس بپردازد.
شيخ نمر سال‌ها اداره حوزه علميه حضرت قائم(عج) در تهران و سوريه را نیز برعهده داشت و تلاش بسياري براي توسعه و پيشرفت اين مراکز انجام داد.
 
وی پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبي "الإمام القائم(عج)" را در العواميه تأسيس کرد که در واقع سنگ‌بناي "مرکز اسلامي" در شرق عربستان به‌شمار می‌رفت. 

 
 
*تسلط شگرف آیت‌الله نمر بر روند تحولات جاری در منطقه

برخورداری شیخ از دید باز و آگاه نسبت به حوادث جاری پیرامون خود از عربستان گرفته تا سطح منطقه، موجب ارائه تحلیل دقیقی از روند جریان‌های منطقه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی شده است.
یکی از دلایل این دید تحلیلی وسیع از نگاه وی، ارتباط عمیق با قرآن و اهل‌بیت (علیهم السلام) است که در همه‌حال روشن‌گر راه وی در زندگی بوده است.   
 
 
 
*دیدگاه شیخ‌نمر در قبال آل‌سعود

تکمیل پازل
 
شیخ‌نمر همواره در خطبه‌هایش رژیم مرتجع سعودی را به اعمال "سیاست‌های طائفه‌ای سازمان یافته" در مناطق شرقی عربستان و به‌ویژه دو منطقه "الاحصاء" و "القطیف" متهم می‌کرد.

گفتنی است مناطق ذکر شده در شرق عربستان به‌نوعی از بزرگترین مناطق شیعه‌نشین این کشور محسوب می‌شوند.
 
شیخ همواره با تاکید بر نداشتن هیچ‌گونه واهمه‌ای در بیان حقوق‌شیعیان، بارها اعلام کرده است که برای استیفای‌حق از حکام ظالم‌سعودی، قرارگرفتن تحت شدیدترین شکنجه‌ها را تا سرحد شهادت به‌جان می‌خرد.

تکمیل پازل

شیخ‌نمر در خطبه‌های نماز جمعه خود، بارها بر ایستادگی شیعیان عربستان در برابر توهین‌ها و تجاوزهای آل‌سعود تاکید کرده و از مطبوعات و رسانه‌های سعودی که به‌دلیل تبعیت بی‌چون‌و‌چرا از رژیم‌سعودی به بوق تبلیغاتی این رژیم مبدل شده‌اند؛ به‌ شدت انتقاد کرده است.

 
 
*شیخ‌نمر و مفتی‌های وهابی

تکمیل پازل

به‌گفته صریح شیخ‌نمر، مفتی‌های وهابی که ساخته‌و‌پرداخته آل‌سعود می‌باشند با دریافت دلارهای نفتی خاندان‌سعودی به ایجاد اختلافات طائفه‌ای و مذهبی بین شیعیان و اهل سنت دامن می‌زنند تا با مشغول کردن پیروان‌مذاهب شبه‌جزیره‌عربستان به این امور، به حاکمیت ظالمانه خود بر این کشور و غارت و چپاول ثروت‌های آن اقدام کنند و به‌اصطلاح از آب گل‌آلود تفرقه برای خود ماهی بگیرند.


 
 
*فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله نمر و روند بازداشت‌ها توسط آل‌سعود

تکمیل پازل
 
 نخستین بازداشت شیخ‌نمر به ماه می سال2006 میلادی بازمی‌گردد.هنگامی که وی به‌دلیل مشارکت در همایش بین‌المللی قرآن‌کریم در بحرین و حین بازگشت به عربستان از سوی نیروهای امنیتی آل‌سعود بازداشت شد.

آل‌سعود اتهامی که شیخ‌نمر به‌سبب آن دستگیر شد را نوشتن نامه‌ای از سوی وی به حکام‌سعودی عنوان کرد.

نمر در این نامه از رژیم‌سعودی خواسته بود تا به وضعیت " قبرستان‌بقیع" رسیدگی کرده وعلاوه برآن با به رسمیت شناختن مذهب تشیع در این کشور، شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده و یا لغو کند.
دومین بازداشت آیت‌الله نمر به 23 آگوست سال 2008 میلادی برمی‌گردد که در جریان آن نیروهای امنیتی آل‌سعود وی را در شهر "القطیف" بازداشت کردند.
 
در این مرحله نیز آل‌سعود بهانه دستگیری شیخ را تحریک شیعیان عربستان برای جدایی از حکومت مرکزی سعودی عنوان کرد.

اما پس از 24 ساعت از بازداشت وی، رژیم‌سعودی از بیم قیام و خیزش مردمی و بالا گرفتن خشم‌شیعیان مناطق شرقی عربستان، شیخ‌نمر را آزاد کرد.


 
*آخرین بازداشت آیت‌الله نمر که با ترور و ربودن وی همراه شد

تکمیل پازل
 
در 8 جولای 2012 بود که نیروهای امنیتی آل‌سعود، آیت‌الله "نمرباقر‌النمر" را پس از سخنرانی کوبنده و آتشین وی علیه سیاست‌های غلط آل‌سعود در نماز جمعه "العوامیه"، ترور کرده و پیکر مجروح و نیمه‌جانش را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

از همان روز وقوع فاجعه ترور، اکثر تحلیل‌گران معتقدند که آل‌سعود با این اقدام در عمل تیشه به ریشه حکومت‌سعودی زده و در واقع مقدمات فروریزی بنیان‌ظالمانه حکومت فرزندان عبدالعزیز را کلید زده است.

 
 
*صدور حکم نهایی اعدام "شیخ‌نمر"

تکمیل پازل

چند روز قبل در تاریخ 25 اکتبر 2015، وزارت کشورعربستان با امضای "محمدبن نایف" ولی‌عهد‌سعودی حکم اعدام شیخ "نمرباقرالنمر" روحانی مبارز شیعه عربستانی را صادر کرد.



 
*هشدار علمای لبنان و جریان‌های مردمی بحرین به حکم اعدام نمر از سوی آل‌سعود

علمای جبل‌عامل لبنان با تجمعی ضمن محکوم کردن حکم اعدام شیخ‌نمر، در بیانیه‌ای شیوه‌های سرکوب‌گرانه آل‌سعود علیه اعتراضات مردمی را رد کردند و هشدار دادند در صورت اجرای این حکم ظالمانه و ناقض حقوق‌بشری رژیم‌سعودی، باید منتظر خیزش و خشم آزادگان جهان در تمامی کشورها باشند.

ائتلاف جوانان انقلاب14 فوریه و جریان الوفاء اسلامی بحرین هم در ضمن بیانیه‌ای ضمن هشدار به رژیم عربستان و اعلام همبستگی با شیخ‌نمر، درباره اجرای این حکم به آل‌سعود هشدار دادند.


 
*هشدار مراجع عالیقدر جهان تشیع پیرامون تایید حکم اعدام روحانی شیعه‌عربستانی

تکمیل پازل
 
"آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی" با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی حقوق‌بشری در قبال حکم اعدام آیت‌الله نمر تصریح کردند: ما به دولتمردان کم‌تجربه عربستان‌سعودی نصیحت می‌کنیم که اوضاع نابسامان کشور خود را با اینگونه اقدامات کینه‌جویانه و تحریک‌آمیز دست‌خوش آشوب و بی‌ثباتی بیشتر نسازید و بدانید هرگونه تعرض به علمای برجسته و آزادی‌خواه عربستان، هزینه سنگینی برای شما در پی خواهد داشت. 
 
ایشان افزودند: متأسفانه هر روز که می‌گذرد، آسیب و زخمی جدید از سوی مقامات عربستان‌سعودی بر پیکر جهان اسلام وارد می‌شود. هنوز مصیبت کشتار هزاران نفر حاجی شیعه و سنی در فاجعه منا التیام نیافته که خبر مذکور نگرانی جدیدی را برای ما و مردم منطقه ایجاد کرده است!

تکمیل پازل
 
"آیت الله نوری همدانی" با انتقاد از صدور حکم اعدام شیخ‌نمر از سوی دادگاه عربستان، گفتند: دشمن‌ترین دشمن ما، حکام عربستان‌سعودی است که به خود رنگ مذهب داده و نوکری آمریکا و صهیونیست را می‌کند.


 
*اظهارات اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس پیرامون حکم اعدام آیت‌الله نمر

وکلای‌ملت هم ضمن انتقاد ‌شدید از حکم اعدام ظالمانه شیخ‌نمر، عکس‌العمل شدید شیعیان و جهان اسلام در صورت وقوع این جنایت و آغاز فصل جدیدی از ناآرامی و بحران در مناطق شیعه‌نشین عربستان، را ثمره این اقدام کینه‌توزانه آل‌سعود عنوان کردند.

 
     
*اعدام آیت‌الله نمر سبب ایجاد بحران در مناطق شیعه نشین عربستان می‌شود

تکمیل پازل

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اعدام آیت‌الله نمر فصل جدیدی از بحران و ناآرامی در مناطق شیعه‌نشین عربستان را به دنبال خواهد داشت، گفت: آیت الله شیخ‌نمر جز سخن گفتن با مردم هیچ جرمی را مرتکب نشده است.

"علاءالدین بروجردی" اظهار داشت: این کشور به لحاظ مدیریت افکار عمومی چنین تصمیمی را در این مقطع اتخاذ کرده است و اگر موضوع اعدام آیت الله شیخ نمر جدی باشد و حریم علما را با اعدام این عالم‌دینی بشکنند فصل جدیدی از بحران و ناآرامی در مناطق شیعه‌نشین عربستان ایجاد خواهد شد و قطعا این به نفع دولت‌عربستان نیست.

 
 
* شیعیان در قبال اعدام آیت‌الله نمر آرام نمی‌نشینند/عربستان تاوان سنگینی برای خطای خود می پردازد

تکمیل پازل
 
نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه شیعیان در قبال اعدام آیت‌الله نمر توسط عربستان آرام نخواهند نشست، گفت: برای مقابله با اجرای حکم اعدام آیت الله نمر باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

"منصور حقیقت‌پور" با اشاره به فراهم شدن زمینه اغتشاشات‌داخلی عربستان در صورت ارتکاب این کار غلط و اشتباه از سوی آل‌سعود، بیان کرد: با این کارخطا، کشور عربستان بایستی تاوان حرکت عمومی و جدایی‌طلبانه را در داخل عربستان پرداخت کند.
 
 
 
*اجرای حکم اعدام غیرمنطقی "شیخ‌نمر" با عکس‌العمل شدید جهان‌اسلام مواجه خواهد شد.

تکمیل پازل
 
در همین راستا "محمد اسماعیلی" عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس‌شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: آل‌سعود با این اقدام اشتباه بزرگی را مرتکب شده است، زیرا جهان اسلام و به‌ویژه عالم تشیع هیچ‌گاه نسبت به عواقب این عمل  خلاف‌منطق و غیرحقوقی سعودی‌ها سکوت نمی‌کنند وعکس‌العمل نشان خواهند داد.  
 
وی ادامه داد: متاسفانه رژیم آل‌سعود و حکام فعلی آن، تصمیماتی نابخردانه را دنبال می‌کنند که این اقدامات زوال خاندان سعودی را تسریع می‌بخشد و از موارد بارز آن می‌توان به جنایات آن‌ها در یمن و منا اشاره کرد.
 
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: شیخ‌نمر به‌دنبال رسیدن به حقوق شیعیان و بیان مواضع حق است و آل‌سعود در این‌راستا چنین جرمی را به وی نسبت می‌دهند.
   
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم عربستان تصمیمی عاقلانه درقبال این موضوع گرفته و از این اقدام منصرف شود، زیرا در غیراین‌صورت اعدام شیخ نمرعلاوه بر اتخاذ مواضع شدید ازسوی جهان اسلام، در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی نیز موجب محکومیت رژیم‌سعودی خواهد شد.


 
تکمیل پازل  
 
حال باید دید که آیا رژیم‌سعودی، در مورد حکم اعدام "شیخ‌نمر" نیز، همان روند جنایات خود در یمن و فاجعه مظلومانه منا را در پیش می‌گیرد و با این اقدام مهر پایان کار را بر حکومت خاندان‌سعودی می‌زند یا لااقل در این مورد برای حفظ پایه‌های لرزان حکومت خود هم که شده از این عمل کینه‌توزانه و غیرمنطقی خودداری می‌کند؟
 
گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۸ دی ۱۳۹۴
لعنت‌خداوند‌‌‌بر‌ال‌سعود‌‌به‌خاطر‌کشتار‌مسامانان‌‌‌‌به‌خاطر‌فاجه‌منا‌‌‌‌‌‌‌که‌هرگز‌از‌خاطرها‌پاک‌نمی‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۸ دی ۱۳۹۴
لعنت‌خداوند‌‌‌بر‌ال‌سعود‌‌به‌خاطر‌کشتار‌مسامانان‌‌‌‌به‌خاطر‌فاجه‌منا‌‌‌‌‌‌‌که‌هرگز‌از‌خاطرها‌پاک‌نمی‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
ال سعود همان فرزندان حرام...... ابوسفیان هستند وازصهیونها صهیونیسترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
لعن الله آل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
نابود باد قاتلان مسلمانان.از زمان روی کار آمدن آل سقوط تا الان دارند مسلمانان را می کشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
بسم تعالی
{آل سعود= با سقوط}انشاءا... بزودی زود شاهد نابودی بزرگترین دست نشانده منطقه خواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
مرگ بر آل سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
اونقدر نرمش کردیم که وضعمون الان اینه.هار شدن افتادن به جون مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
خدالعنت کند ال سعودرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
آل سعود بداند که در جال سقوطند و انتقام خون آیت اله نمر و سایر شیعیان مظلوم از آنها گرفته خواهد شد وبزودی پرچم توحیدی فرزند رسول اله (ص) در آن سرزمین برافراشته خواهدشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
نه بخاطر شیعه بودن بلکه بخاطر اینکه مسلمانی است که فریب شیطان بزرگ را نخورده است،از شیخ نمر حمایت می کنیم.
مرگ بر آل نحوس-بدتر از قوم مجوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
برای سقوطشان دعا میکنیم، انشاالله هرچه زودتر شاهدش خواهیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
لعنت بر آل سعود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
انشا... ظهور نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
ال سعود بترس از ان روزی که رهبر ما حکم جنگ با شما رو بده .همتون به درک واصل میشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
لعنت خداوند بر این وهابی نجس خدا خودش باید نابودشان کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
مرگ بر ال سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
لعن الله ال سعود(سقوط)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۴
ﻣﺮﮒ ﺑﺮ ﺁﻝ ﺳﻘﻮﻁ
آخرین اخبار