کرمان؛

کاهش 2 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در کرمان

سطح زیر کشت گندم کرمان به دلیل ارتقاء عملکرد سطح، از 47 هزار هکتار در سال گذشته به 45 هزار هکتار طی امسال کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گندم محصولی سازگار با شرایط آب و هوایی متفاوت است که به صورت دیمی و آبی کشت می شود.

این محصول در استان کرمان به دو روش مکانیزه و سنتی در حال کشت است که با توجه به بحران آب و فرسایش خاک، مسئولان در تلاش هستند تا کشت مکانیزه را گسترش دهند.

تولید بیش از 5 هزار کیلو بذر اصلاح شده در کرمان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اعلام اینکه گندم از نظر امنیت غذایی بسیار مهم است، گفت: با توجه به اینکه در کرمان با میلان منفی مواجه هستیم، راهکار اصلی برای مبارزه با کم آبی ارتقاء عملکرد در واحد سطح است.

فریدون آهنگری با اشاره به اینکه کرمان 4 تا 5 اقلیم دارد که هر اقلیم رقم خاص خود را می طلبد، تأکید کرد: باید ارقامی که پتانسیل عملکرد خیلی بالایی دارند، در شرایط اقلیمی که سازگاریشان مشابه است، جایگزین شوند.

وی، سطح زیر کشت این محصول را در شمال استان طی پارسال 47 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: امسال این سطح به علت ارتقاء عملکرد به 45 هزار هکتار کاهش یافته است.

آهنگری، میانگین عملکرد پارسال را 3 هزار و 750 کیلو گرم در واحد سطح دانست و خاطرنشان کرد: این میزان امسال به 3 هزار و 900 کیلوگرم رسیده است.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی کمیته فنی مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان این است که 30 درصد بذر سطح زیر کشت استان از طرف وزارتخانه تأمین شود تا با برنامه ریزی ، طی 3 تا 4 سال آینده این رقم را به 75 درصد برسد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه پارسال بیش از 5 هزار کیلو بذر اصلاح شده در شمال استان تولید شد، یادآور شد: امسال مبنا بر تولید 7 هزار کیلو گرم است.

کشت 45 هزار هکتار گندم آبی در کرمان

مسئول دفتر غلات و محصولات اساسی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز، هدف اصلی تیم مدیریت و زراعت را حفظ منابع آبی موجود، ارتقاء عملکرد در واحد سطح و افزایش کیفیت محصول دانست.

حمزه رجایی، اجرای برنامه های آموزشی برای ارتقاء دانش کشاورزان و کارشناسان را در بحث ارتقاء عملکرد در واحد سطح، مؤثر دانست.

وی با اشاره به اینکه در بحث حفظ منابع آب، الگوی کشت و سطح زیر کشت باید توجیه اقتصادی شود، تصریح کرد: افزایش کیفیت هم با مصرف بهینه کود و سم قابل اجراست.

رجایی سطح زیر کشت گندم در شهرستان ارزوییه را 22 هزار 500 هکتار، بردسیر 4 هزار و 500 هکتار، بافت 3 هزار و 500 هکتار، کرمان 2 هزار و 800 هکتار و سیرجان 2 هزار 500 هکتار عنوان کرد و یادآور شد: این شهرستان ها 80 درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه در شمال کرمان دو منطقه معتدل سرد و گرم و خشک وجود دارد که در هر منطقه ارقام خاص خود کشت می شود، گفت: در منطقه معتدل سرد، الوند، روشن بک کراس روشن، پیشتاز و میهن و در منطقه گرم و خشک ارقام چمران، یاواروس، بهرنگ و چمران 2 توصیه شده است.

رجایی به ارقام کشت شده گندم در مناطق مختلف به همراه سطح زیر کشت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، چمران 5 هزار هکتار، یاواروس 15 هزار هکتار، الوند هزار هکتار، روشن 6 هزار هکتار، بک کراس روشن 2 هزار هکتار امید 2 هزار هکتار، بهرنگ 2 هزار هکتار، ارگ 10 هزار هکتار، پیشتاز هزار هکتار، میهن هزار هکتار زیر کشت است.

رجایی با اشاره به اینکه 6 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم در کشور به صورت آبی و دیم است، خاطرنشان کرد: سهم شمال استان از این کشت ها 8 دهم درصد است.

وی تصریح کرد: 2 میلیون گندم آبی در کشور کشت می شود که 45 هزار هکتار آن در شمال استان کرمان است.

رجایی تصریح کرد: بهترین زمان کشت گندم در مناطق معتدل و سرد، نیمه ی مهر تا نیمه ی آبان و در مناطق گرم و خشک نیمه ی آبان تا نیمه ی آذر توصیه شده است.

کشت مکانیزه در کرمان به 80 درصد افزایش می یابد.

کارشناس ارشد مکانیک ماشین های کشاورزی در واحد مکانیزاسیون زراعت سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان هم به کشت مکانیزه اشاره کرد و گفت: تاکنون بالغ بر 75 درصد کشت ها به صورت غیر مکانیزه انجام می شده که هم اکنون رویکرد سازمان بر این است تا کشت مکانیزه طی 5 سال آینده از 30ـ 25 درصد به 80 درصد افزایش یابد.

حمید رحیم زاده افزود: در کشت های مکانیزه میزان بذر موقع کاشت، 200 تا 250 کیلو است که در گذشته تا 300 کیلو بذر استفاده می شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کشت ها به سمت مکانیزه شدن پیش می روند، خاطرنشان کرد: سازمان رویکردی به نام کشاورزی حفاظتی را در نظر دارد که در این طرح به جای افزایش عملکرد، افزایش بهره وری مدنظر است.

ارتقاء 16 درصدی درجه مکانیزاسیون کشت گندم در کرمان

رحیم زاده، کوبیدگی خاک و میزان مصرف انرژی بالا را از معایب روش سنتی عنوان و تصریح کرد: به همین علت از روش خاک ورزی حفاظتی و کشت مستقیم استفاده می شود.

وی به استفاده از روش مکانیزه در کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: در برخی مناطق، ادوات کشاورزی از 8 مورد به یک مورد رسیده است.

رحیم زاده با اعلام اینکه در روش مکانیزه به جای گاوآهن های برگرداندار از گاوآهن های مرکب استفاده می شود، گفت: در این روش رطوبت خاک محفوظ می ماند و مواد آلی از دسترس بذر و گیاه خارج نمی شود.

وی به سطح کشت مکانیزه در مناطق مختلف شمال استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سطح کشت مکانیزه در منطقه ارزوییه 12 هزار و 231 هکتار، بردسیر 4 هزار هکتار، کرمان 800 هکتار، بافت 20 هکتار، سیرجان 600 هکتار و در ریگان 200 هکتار ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال ارتقاء درجه مکانیزاسیون حدود 16 درصد نسبت به پارسال افزایش دارد.

گزارش: مینا میزانی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: کاهش ، گندم ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.