آیا عربستان شاهزاده قاچاقچی را همچون افراد عادی مجازات خواهد کرد؟

روزنامه 'رای الیوم'با اشاره به قضیه قاچاق مواد مخدر توسط شاهزاده سعودی در لبنان این سوال را مطرح کرد که آیا وی برای به عربستان تحویل وهمچون قاچاقچیان عادی حکم اعدام در حق وی جاری می شود ویا عربستان این قضیه را دور خواهد زد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛رای الیوم افزود: تحقیقات در پرونده شاهزاده 'عبد المحسن بن ولید بن عبد المحسن بن عبد العزیز آل سعود' که دو تن مواد مخدر به ارزش 116 میلیون دلار از وی در فرودگاه بیروت کشف شد ادامه دارد ودستگاه قضایی لبنان هنوز حکمی صادر نکرده است و بعید نیست که برخی طرفهای دشمن با عربستان نقش مهمی در افشای این قاچاق داشته باشند اما موضوع قاچاق توسط شاهزادگان سعودی عجیب نیست زیرا پیش از این نیز به طور متعدد در پایتخت های اروپایی روی داده است که آخرین آن در فرودگاهی در فرانسه بود که سانسور رسانه ای شد.
شاهزاده مذکور قوانین کشورش را دو بار نقض کرد اولین بار وقتی از مصونیت دیپلماتیک خود برای قاچاق استفاده نمود ودوم زمانی که به لبنان سفر کرد در حالیکه عربستان از ابتاع خود خواسته بود به دلیل اوضاع ناآرام به این کشور سفر نکنند ، اما به نظر می رسد که حرص و طمع و عشق به پول از همه قوانین بالاتر است.
عربستان سعودی در صورت اثبات قاچاق مواد مخدر فرد جانی را گردن می زند و این حکم در مورد صدها تبعه کشورهای بی بضاعت آفریقایی وآسیایی از جمله بنگلادش، پاکستان، نیجریه و یمن، و همچنین اتباع خود عربستان اجرا شده است. اما این حکم در مورد اتباع کشورهای اروپایی و سرکرده کارتل های بزرگ قاچاق که -بعید نیست اعضای خانواده حاکم هم جزوشان باشند- تاکنون اجرا نشده است، خاندان آل سعود بیش از ده هزار شاهزاده و شاهزاده خانم دارد .
برخی از این شاهزادگان، از منصب خود به منظور قاچاق و عملیات پول شویی استفاده می کنند زیرا هواپیماهای خصوصی در بیشتر موارد در فرودگاهها بازرسی نمی شوند. و به نظر می رسد که شاهزاده سعودی قاچاقچی در بیروت هم مطمئن بود که محموله وی بازرسی نخواهد شد .
یک شاهزاده سعودی بسیار بلند پایه که نمی توانیم نام وی را فاش کنیم در یکی از جلسات خصوصی می گفت که برخی رهبران مجاهدین افغانی هروئین و کوکائین را در داخل عمامه های خود قاچاق می کردند و بارها این مواد کشف وضبط گردید اما به منظور جلوگیری از رسوایی و پیچیده شدن نقش عربستان در حمایت از این جنبش های افغانی در آن زمان فاش نشد.
هر چند ممکن است این شاهزاده قربانی یک دام امنیتی در درجه اول سیاسی شده باشد، اما این بدان معنا نیست که جرم شاهزاده سعودی را نادیده گرفت، چرا که وی در صورت اثبات اتهام قوانین لبنان وعربستان را زیر پا گذاشته است و انتظار می رود مجازات اعدام در انتظار وی باشد.
البته گمان نمی کنیم که در صورت محکومیت مجازات اعدام در حق وی اجرا شود وگمان نمی کنیم که حکومت عربستان از هر تلاشی حتی مذاکرات سیاسی برای آزادی این شاهزاده در مقابل آزادی دیگر زندانیان از جمله شیخ نمر باقر النمر که حکم اعدام وی تایید شده است دریغ نماید.
این قضیه قاچاق مواد مخدر برای عربستان گران تمام می شود زیرا در زمانی روی داد که این کشور با بحران های بزرگ و سرنوشت سازی در یمن وسوریه مواجه است . البته این قضیه می تواند فرصت خوبی برای سیستم قضایی عربستان باشد تا اعتبار ومصداقیت خود را اثبات و نشان دهد که قانون برای همه صرف نظر از جایگاه اجتماعی و خانوادگی اجرا می شود.
منبع:ایرنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار