زمان خواندن کتاب‌های قطور به پایان رسیده است

نویسندگان باید آثار خود را عمیق و کوتاه در شکل ابزارهای نوین ارائه دهند.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم پوریامین سال 1339 در شهر تهران متولد شد. او کارشناس علوم اجتماعی و کارشناس ارشد فیلم‌نامه‌نویسی است، پوریامین علاوه بر تصدی شغل‌های مدیریتی در حوزه فرهنگی و هنری، صاحب مقالات و نقدهای ادبی در حوزه کتاب و سینما نیز هست. همچنین وی صاحب آثار حوزه کودک و نوجوان با عناوین «جای پای ستاره»، «صدای پای آب»، «ننه پنبه» و «تبیین آسیب‌های فراروی نویسندگان دفاع مقدس» است.

*خانم پوریامین نویسنده‌گی را از چه زمانی شروع کردید؟

من نوشتن را از 17 سالگی زیر نظر اساتید شروع کردم و از همان دوران در واحد ادبیات حوزه هنری فعالیت داشتم، علاوه بر آن در زمان کودکی و نوجوانی خود در کانون پرورش فکری رفت و آمد می‌کردم.

*شما در ابتدا روزنامه‌نگار بودید چه عاملی موجب شد وارد عرصه داستان‌نویسی بشوید؟

من تا حدود 30 سالگی بیشتر به نوشتن آثار پژوهشی می‌پرداختم که تنها در جراید به چاپ می‌رسید، سال‌های متمادی در روزنامه کیهان مسئول صفحه «مدرسه» بودم صفحه‌ای که ویژه کودک و نوجوانان بود در این صفحه به تربیت و آموزش کودکان و نوجوانانی که به حوزه ادبیات، نقد و داستان‌نویسی علاقه‌مند بودند می‌پرداختم.

*اولین کتاب شما با چه عنوانی و در چه سالی به چاپ رسید؟

اولین کتابم شامل داستان‌های کوتاه به نام «جای پای ستاره» از انتشارات ریحانه سال 76 به چاپ رسید، این کتاب شامل 10، 12 داستان کوتاه برای کودکان و نوجوانان است.

*چرا حوزه کودک و نوجوان را انتخاب کردید؟

به دلیل اشتغال من در روزنامه کیهان و صفحه مدرسه بیشتر فعالیتم تولید داستان‌های آموزشی مبنی بر دغدغه کودکان بود که جنبه آموزشی هم داشت، وقتی نامه‌ای از طرف کودکان به من ارسال می‌شد، دغدغه آن‌ها را پیدا می‌کردم و طبق آن داستان می‌نوشتم اکثر داستان‌هایم با مضامین دل‌مشغولی بچه‌ها بود.

*نگاه شما به داستان‌نویسی چگونه است؟

از نظر من داستان‌نویسی را می‌توان در دو نگاه بررسی کرد، در وهله اول مسائلی که پدر و مادرها قصد داشتند به فرزندان خود انتقال بدهند اما توانایی آن را نداشتند، در وهله دوم از نگاه کودکان مسائلی را به پدرها و مادرها انتقال می‌دادم، همه اینها را به زبان داستان برای بچه‌ها ارائه می‌دادم، این کار تجربه موفقی بود که با ماحصل آن اولین کتاب من با عنوان «جای پای ستاره» شد.

*از کتاب «تبیین نقش زن در ادبیات دفاع مقدس» برایمان بگویید؟

پیش از کتاب «جای پای ستاره» در بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس کتابی با عنوان «تبیین نقش زن در ادبیات دفاع مقدس» با محوریت مقالات زنان نوشتم و در حوزه دفاع مقدس به چاپ رساندم.

*از نظر شما زنان نویسنده تا کنون چگونه عمل کرده‌اند؟

از آنجایی که زنان در وجودشان تخیل بیشتری وجود دارد و از طرفی زمان را به خوبی مدیریت می‌کند بنابراین فرصت بیشتری برای نوشتن دارند.

*پس از کتاب «تبیین نقش زن در ادبیات دفاع مقدس» باز هم اثر دیگری در این زمینه خلق کرده‌اید؟

موضوع دفاع مقدس همواره در کارهای من وجود داشت به عنوان مثال کتاب «داستان‌های محمد حسین» که از انتشارات براق به چاپ رسید یک کار آموزشی برای نوجوانانی بود که به داستان‌نویسی علاقه‌مندند در این کتاب سبک‌های ادبی و قالب‌های داستان‌نویسی ارائه شده بود، من در این کتاب برای تعریف مکاتب ادبی از کتاب سید رضا حسینی وام گرفتم و داستان‌ها  را با قلم و ایده خودم نوشتم در این کتاب جا‌نمایه‌ای از دفاع مقدس دیده می‌شود.

*کار کردن در کدام یک از حوزه‌های دفاع مقدس و کودک و نوجوان برای شما جذاب‌تر است؟

من دغدغه نوشتن در حوزه کودک و نوجوان همچنین حوزه زنان را دارم به واسطه این احساس می‌کنم فردا به طور‌حتم در دست کودکان است و ما باید میراث ارزشمندی برای آن‌ها به جا بگذاریم. ما وظیفه داریم دنیای فردای کودکانمان را زیبا رنگ کنیم، رنگ دنیای فردا برای کودکان باید آفتابی باشد و دلیل فعالیت من در این حوزه همین مساله است از نظر من آثار تولید شده با دنیای امروز کودکان تفاوت دارد و آن‌ها با خواندن این آثار همزادپنداری نمی‌کرنند زیرا دنیای نویسندگان اثر، خصوصی شده است، نویسندگان از دنیای خودشان می‌نویسند که هیچ مطابقتی با دنیای امروز کودکان ندارد و به بهانه کودک و نوجوان می‌نویسند نه برای آن‌ها.

*از اثر «آدم برفی» که جایزه کتاب سال در استان قم را به خود اختصاص داد برایمان بگوئید؟

اثر «آدم برفی» شامل 16 تا 20 قصه کوتاه برای کودک و نوجوان است کتابی که من به آن خیلی علاقه دارم، در نوشتن این کتاب از تمام تجارب روزنامه‌نگاری بهره بردم و در نهایت این اثر از انتشارات براق به چاپ رسید و در مسابقه کتاب سال استان قم مقام اول را به خود اختصاص داد.
 
*با توجه به علاقه‌مندی کودک و نوجوان به فضای مجازی و اینترنت چگونه می‌توان آن‌ها را به سمت کتاب و کتاب‌خوانی سوق داد؟

امروزه نه تنها کشور ما بلکه تمام دنیا با این مساله درگیر شده‌اند،‌ در واقع شکل خواندن کتاب از حالت مکتوب به الکترونیکی تغییر یافته است ولی همچنان مطالعه ادامه دارد، امروز زمان خواندن کتاب‌های قطور به پایان رسیده و نویسندگان باید به شکل نوین ابزارهای کتاب‌خوانی بپردازند، ما نمی‌توانیم مردم را مجبور به خواندن کتاب‌های قطور کنیم بلکه باید آثار خود را کوتاه و عمیق کنیم در این صورت است که می‌بینیم همه مطالعه خواهند کرد.

*و اما از آخرین اثر خود بگویید؟

آخرین کتابم با عنوان «ننه پنبه» از انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار