گزارش؛

بازارهای صادراتی در آستانه انقراض/ صادرات به چین هم کاهش یافت

اگر چه حمایت از صادرات غیرنفتی در اولویت های دولت تدبیر و امید قرار گرفته اما آمار گمرک حاکی از آن است که در حال از دست دادن بازارهای صادراتی هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگارن جوان ، آمارگمرک حاکی از آن است که در نیمه نخست سال جاری میزان صادرات کشور با کاهش مواجه شده و فعالان اقتصادی، انتظار برای به سرانجام رسیدن برجام را عامل موثر در بروز این پدیده عنوان می کنند.

در این میان اگر چه دولت تدبیر و امید حمایت از صادرات غیر نفتی را در اولویت های خود قرار داده اما همواره موانع داخلی و خارجی بسیاری بر سر راه این بدحال اقتصاد وجود داشته و نهایتا موجب شده تا بازارهای جهانی را به سایر رقبا واگذار کنیم .

اما در کنار همه سختی ها و موانع تجار به کار خود ادامه داده و سعی در حفظ وضع موجود کردند به طوریکه آمار گمرک حاکی از آن است که در واپسین ماه های تحریم چین اولین مقصد کالاهای صادراتی ایران بود و در شش ماهه نخست سال جاری نزدیک به 12 میلیون و 161 هزار و 625 تن کالا به ارزش سه میلیارد و 730میلیون و 660 هزار دلار  به این کشور صادر شد و این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 18.44 درصد و از نظر ارزشی 22.22 درصد کاهش را نشان می دهد.

این گزارش می افزاید در سال 93نزدیک به 29 میلیون و 748 هزار و 285 تن کالا به ارزش 9 میلیارد و 388 میلیون و 908 هزار دلار به چین صادر شد و این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 14.47 درصد کاهش و از نظر ارزشی 25.89 درصد افزایش را نشان می دهد.

همچنین در سال92 نزدیک به 34 میلیون و 860 هزار و 678 تن کالا به ارزش هفت میلیارد و 458 میلیون و 166 هزار دلار از ایران به چین صادر شد و این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 25.29 درصد و از نظر ارزشی 35.28 درصد افزایش را نسبت به سال 91 نشان می دهد.

بررسی آمار گمرک نشان می دهد که در دو سال گذشته صادرات به چین روند رو به رشدی را تجربه نکرده است و اگر چه این کشور اولین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده اما تنها کالاهایی مانند انواع پسته ، عسل طبیعی ، انواع ماهی ، خرما، چای، زعفران، شیرینی، بیسکویت، سنگ آهن و سنگ روی ،پروپان مایع و بوتان مایع،ید ،بنزن،گلاب،چرم و پوست،چوب خاتم کاری شده و انواع کف پوش به این کشور صادر شده است.

***نوسان صادرات با تغییر قیمت نفت

مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که بیشتر صادرات ایران را نفت و مشتقات نفتی تشکیل می دهد گفت:ایران تنها به افغانستان و عراق محصول ساخته شده صادر می کند و صادرات ایران بیشتر نفت و مشتقات آن است.

وی افزود :با توجه به اینکه بیشترین حجم صادرات ایران را نفت و مشتقات آن تشکیل می دهد نوسان قیمت نفت موجب کاهش ارزش صادرات می شود.

حریری تصریح کرد:برای افزایش صادرات باید تولید رقابتی شود تا قابل عرضه در دنیا باشد چرا که تا زمانی که تولید ما قدرت رقابت را نداشته باشند شاهد تحول در بازارهای صادراتی نخواهیم بود.

وی استفاده از تکنولوژی روز را  عامل موثری در افزایش صادرات عنوان کرد و گفت:ابعاد تولید ما در مواد معدنی مبتنی بر تکنولوژی های قدیمی است در حالی که کشورهایی مانند استرالیا و برزیل با استفاده از تکنولوژی روز اقدام به صادرات می کنند و همین امر موجب شده تا ایران قدرت رقابت را از دست بدهد.

حریری از نبود زیر ساخت های مناسب برای حمل و نقل نیز گله کرد و گفت:در حال حاضر در بخش حمل و نقل نه در بخش ریلی و نه در بخش زمینی و در یایی زیرساخت های لازم فراهم نیست و بیش از 30 درصد از هزینه های صادرات مربوط به حمل و نقل است.

در حالیکه که اقتصاد ایران در انتظار تحول است باید این تحول به سمت منافع ملی هدایت شود و با توجه به اهمیت توسعه صادرات و بازارهای صادراتی در اقتصاد باید در شرایط جدید به این موضوع توجه جدی شود و این روزها با به سر انجام رسیدن برجام باید در کنار حفظ بازارهای صادراتی سعی شود تا بازارهای جدیدی به مقصد کالاهای صادراتی ایران اضافه شود نه این که روز به روز شاهد آب رفتن بازارهای صادراتی باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار