ادعای موسسه گیت استون: غرب توافق هسته‌ای با ذائقه ایرانی را تجربه می‌کند

موسسه گیت استون مدعی شد روند توافق هسته‌ای طبق نظر و سلیقه ایران پیش می‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ موسسه تحقیقاتی و پژوهش دفاعی گیت استون مستقر در نیویورک با انتشار گزارشی مدعی شد: قدرت‌های جهانی حالا باید طعم ایرانی توافق هسته‌ای را بچشند. کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای در حال تجربه کردن توافق با کشوری هستند که حکومتی مذهبی دارد. ایران در این توافق به امتیازات چشمگیری رسیده است و حتی با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک –برجام – هنوز به دنبال اعمال برخی تغییرات در آن است.
 
گیت استون در ادامه این گزارش مدعی شد: ایران خواستار گسترش سانتریفیوژها تا 150 هزار عدد پس از بازه زمانی 15 ساله است. این کشور همچنین بر لغو کامل تحریم‌های اقتصادی تاکید دارد، حتی آن دسته از تحریم‌هایی که به اتهام حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر با آنها روبرو است. ایران همچنین بر آزادی عمل این کشور برای توسعه و به روزرسانی فن‌آوری غنی‌سازی اورانیوم تاکید دارد و غربی‌ها تاکنون مخالفتی با درخواست‌های یک‌جانبه این کشور ابراز نکرده‌اند. به نظر می‌رسد همه چیز برای ایران قابل مذاکره است و مقامات غربی هم تمام درها را به روی خواسته‌های ایران باز گذاشته‌اند.
 
برنامه جامع اقدام مشترک –برجام – در ایران به تصویب نمایندگان مجلس رسید؛ اما این طرح هنوز هم با شروطی از جانب مقامات ایرانی مواجه است و آنچه دولت ایران از برجام می‌خواهد با آنچه در وین مورد تایید نمایندگان 1+5 قرار گرفت، بسیار متفاوت است. ایران دو هفته پیش موشک بالستیک عماد را با موفقیت آزمایش کرد که بدون شک یکی از موارد اصلی نقض‌کننده توافق هسته‌ای بود؛ اما تهران این آزمایش موشکی را مستقل از توافق هسته‌ای می‌داند و حتی روسیه و چین نیز در سازمان ملل از محکوم کردن این اقدام اجتناب کردند. آیت الله "علی خامنه‌ای،" رهبر عالیقدر ایران، نیز با ارسال نامه‌ای برای "حسن روحانی،" رئیس جمهور این کشور، مفاد جدیدی را به برجام اضافه کرد و 8 بند از خواسته‌های خود را به آن افزود.
 
خواسته‌های ایران در راستای تقویت اقتصاد آسیب‌دیده این کشور در نتیجه اعمال تحریم‌ها طبقه‌بندی شده است. آنها منتظر هستند پس از لغو تحریم‌ها، روابط تجاری و بازرگانی خود را با چین و روسیه از سر بگیرند. در این میان کشورهای اتحادیه اروچا به ویژه اروپای شرقی نیز از حضور در ایران و استفاده از فرصت‌های تجاری این کشور استقبال می‌کنند. شرایط توافق هسته‌ای کاملا به سود ایران پیش می‌رود. غرب باید بداند رسیدن به هر توافقی که برپایه مصالح اقتصادی حاصل شود، راه را برای خواسته‌های بعدی هموار می‌کند.  
 
گیت استون در پایان نوشت: اگر ایران در مسیر لغو تحریم‌ها موفق به کسب مزایایی شود و اگر بتواند سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری را به این کشور بیاورد، بدون شک مفاد برجام را نادیده خواهد گرفت. سوال اصلی اینجاست، آیا ایران پیش از آنکه 150 میلیارد دلار اموال بلوکه شده خود را پس بگیرد، از مسیر اصلی توافق هسته‌ای خارج خواهد شد؟


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
تا چش وچالت دربیاد
میتونیم نقض میکنیم
بچه پررو
آخرین اخبار