در افتتاحیه اجلاس مجمع مجالس آسیایی مطرح شد

ابوترابی فرد: راه حل سیاسی تنها راه توقف فجایع انسانی سوریه است

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای توقف فجایع انسانی در سوریه باید راه‌حل سیاسی را برای برون‌رفت از این وضعیت اجرا کرد.

ابوترابی فرد: راه حل سیاسی تنها راه توقف فجایع انسانی سوریه استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الالسلام والمسلمین سید حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه اجلاس  مجمع مجالس آسیایی که در امروز دوشنبه 11 آبان در محل هتل اسپیناس برگزار شد ضمن خرسندی از حضور میهمانان این اجلاس اظهار داشت: بسیار خوشبختم اعلام کنم اجلاس تهران با حضور بیش از 18 هیئت مجمع مجالس آسیایی آماده برگزاری است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با درک موقعیت ممتاز مجمع مجالس آسیایی در حفظ صلح و آرامش در قاره آسیا همواره تلاش دارد نقش خطیر این مجمع را جدی گرفته و سال به سال آن را ارتقا دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مباحث و امتیازهای تحکیم مجمع مجالس آسیایی مستقیما منافع و امنیت ملی کشورهای ما را در این دوران پرتنش و پرآشوب تحت تأثیر قرار می‌دهد و به نوعی آن را تضمین می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه تروریسم بزرگترین مظهر افراط‎گرایی است تصریح کرد: نه تنها غرب آسیا، بلکه تا اقصی نقاط شرق آسیا این مؤلفه همه جا را درنوردیده و کل حیات و زندگی را در این قاره مورد تهدید قرار داده است در چنین شرایطی شدت بخشیدن به همکاری‌های منطقه‌ای، قاره‌ای و سامان دادن امور در درون مجمع مجالس آسیایی مهم به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: آثار آن به دولت‌های ما نیز منتقل می‌شود و ضروری است که همه اعضا آن را جدی گرفته و پس از بروز نقیصه‌ای در برگزاری شورای اجرایی سازمان و کمیته دائم فرهنگی مجمع مجالس آسیایی در کشور پاکستان که ریاست فعلی سازمان را برعهده دارد همه تلاش کردند که به لطف خداوند توانستیم دو اجلاس مهم را در تهران برگزار کنیم تا طبق برنامه آماده شرکت در اجلاس عمومی سالیانه در پنوم‌پن کامبوج شویم.

حجت‎الاسلام ابوترابی‌فرد تأکید کرد: در این راستا از تلاش‌های دبیر کل و اعضای دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی و همکاری‌های دوستان در پاکستان که همراهی کردند تا اجلاس در وقت قانونی خود در تهران برگزار شود از سوی مجلس شورای اسلامی ایران سپاسگزاری می‌کنیم.

وی با اشاره به حوادث اخیر در کشور سوریه تصریح کرد: در این ایام که حوادث ناگوار درگیری‌های داخلی که با سرمایه گذاری و دخالت خارجی در کشور دوست و برادر سوریه شدت گرفته تبعات انسانی و سیل امواج پناهجویان آن بعد از 4 سال به مرز تعیین کننده‌ای رسیده و همه جهان را حساس کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این راستا ما برای توقف فجایع انسانی صورت گرفته در این سرزمین به قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که خوشبختانه عضو مجمع مجالس آسیایی هستند اعلام همکاری نموده و تلاش می‌کنیم راه حلی سیاسی برای برون رفت از وضعیتی که مردم بی‌گناه سوریه را دربر گرفته پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: سوریه بعنوان عضو فعال مجمع مجالس آسیایی و ریاست قبلی سازمان جایگاه مهمی در این مجمع داشته و ایجاب می‌کند در این ایام که در تنگنا قرار گرفته از سوی تمامی اعضای مجمع مجالس آسیایی مورد حمایت و تقویت قرار گیرد و همگی در راه صلح سازی در این کشور گام‌های مهمی بردارند.

ابوترابی فرد تأکید کرد: در این راه بدون شک تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه مورد احترام قرار گرفته و محفوظ می‌ماند و قدرت‌های منطقه‌ای‌ و بین‌المللی از تعیین تکلیف برای آینده سوریه باید برحذر باشند تا مردم این کشور خود تصمیم مقتضی بگیرند.

وی با اشاره به سخنان رئیس هیئت پارلمانی عراق که در جلسه هماهنگی ژنو در جوار اجلاس بین‌المجالس گفته بود تروریست به طور خزنده اغلب کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی را در برمی‌گیرد اظهار داشت: متأسفانه امنیت ملی همه اعضا در معرض خدشه قرار گرفته است قبل از آنکه دیر شود برخی باید رویاها و امیال منطقه‌ای را کنار گذاشته و به حمایت از مردم سوریه بپردازند نه اینکه گروهی را علیه گروهی دیگری از مردم سوریه تحریک و آشوب و درگیری را راه اندازی کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر این ظرفیت در مجمع مجالس آسیایی به قدر کافی وجود داشته باشد می‌توان این موضوع و سایر بحران‌هایی که آسیا را فرا گرفته در فضایی آرام و دوستانه در اجلاس عمومی و یا در اجلاس پروئبکا به بحث گذاشت و راه حل‌های سیاسی به جای رقابت‌های منفی برای برون رفت از این بحران‌ها به دست آورد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با ابراز امیدواری از تشکیل این اجلاس خاطر نشان کرد: انشاءالله دراین دو روز بتوانیم به موضوعات مورد علاقه اعضای شرکت کننده و موضوعات در دستور کار اجلاس شورای اجرایی سازمان و کمیته دائمی فرهنگی مجمع مجالس آسیایی به خوبی رسیدگی کنیم.

انتهای پیام/

 برای دریافت پیامک‎ها و اخبار باشگاه خبرنگاران به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار