سیمرغ و درختان رقصان در نگارخانه گلستان

آثار انتزاعی از آبرنگ در گالری گلستان برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته می‌شود.

محمود سمندریان یکی از اساتید آبرنگ که علاوه بر برگزار نمایشگاه‌های گوناگون در شبکه چهار هم به آموزش این هنر پرداخته است در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از برگزاری نمایشگاه جدید خود خبر داد.

وی در خصوص این نمایشگاه گفت: بعد از 15 آبان نمایشگاهی در گالری گلستان برگزار می‌کنم که در آن آثاری در ابعاد 70 سانتیمتر تا 2 متر وجود دارد.

وی راجع به آثار و فضای این نمایشگاه عنوان کرد: در واقع متریال مورد استفاده در کارها آبرنگ یعنی موادی با پایه آب است ولی آثار با کارهایی که در تلویزیون دیده شده‌اند متفاوت هستند و به سمت و سوی نیمه انتزاعی پیش رفته‌اند.

سمندریان تصریح کرد: این مجموعه همان طور که گفتم به شکل انتزاعی است و کارها شامل زمینه‌های زرد رنگ با طراحی‌های خطی روی آن هستند، همچنین موضوع بعضی از آن‌ها سیمرغ است که در آن‌ها نمادی از پرنده‌هایی وجود دارد که شکل سیمرغ‌ به خود گرفته‌اند عنوان برخی از تابلوها نیز درختان رقصان است که تصاویر نقاشی شده آن‌ها متاثر از مینیاتورهای دوره قاجار ایران است و البته به شکل امروزی و مدرن ترسیم شده‌اند.

وی همچنین درباره علت انتزاعی بودن این مجموعه اظهار داشت: ما چون کار حرفه‌ای انجام می‌دهیم باید زمان معاصر را هم بشناسیم و من هم هرگاه احساس کنم که می‌توانم در فضای انتزاعی کار کنم وارد آن می‌شوم.

این هنرمند در ادامه با اشاره به یکی از مشکلاتی که در حوزه هنر به وجود آمده گفت: مساله‌ای که در نقاشی معاصر ایجاد شده این است که یک برداشت سطحی از هنر غربی بین هنرمندان رایج شده و خیلی‌ها آن ریشه و اتصالات‌شان را به هنر ایرانی از دست داده‌اند به همین خاطر اثری را که خلق می‌کنند نه ایرانی‌ها متوجه می‌شوند و نه بقیه، حتی مخاطب غربی هم می‌گوید که این یک سطحی‌انگاری از هنر غرب است و برای آن ارزشی قائل نمی‌شود.

وی افزود: حال اگر ما بتوانیم زبان امروز که بین‌المللی نیز است را با ریشه‌های فرهنگی و هنری خود ترکیب کنیم، آن گاه هم برای مخاطب ایرانی و هم برای مخاطب خارجی دارای ارزش می‌شود، چون نشانه‌هایی از فرهنگ و قومیت در آن نمود پیدا می‌کند برای همین ما باید ریشه‌ها را در نظر بگیریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف من نیز در این نمایشگاه ارتباط بین این دو حوزه یعنی همان زمان معاصر با پیشینه‌های فرهنگی‌مان است البته به گونه‌ای که مخاطب هم با کارها ارتباط برقرار کند و در واقع طبق اصول اثر باید به طوری باشد که داستانش در ذهن مخاطب ادامه پیدا کند و این یعنی احترام به بیننده.

گفتنی است؛ این نمایشگاه از جمعه افتتاح می‌شود و تا 20 آبان در گالری گلستان برقرار خواهد بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار