نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی؛

ابوترابی‌فرد: آسیا بستر مناسبی برای حل اختلافات سیاسی است

نایب رئیس مجلس آسیا را مأمن ادیان بزرگ جهانی خواند و گفت: آسیا بستر مناسبی برای حل اختلافات سیاسی است.

ابوترابی‌فرد: آسیا بستر مناسبی برای حل اختلافات سیاسی استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی که در روز دوشنبه 11 آبان در محل هتل اسپیناس برگزار شد، با اشاره به برگزاری کمیته دائمی امور اجتماعی و فرهنگی اظهار داشت: ما در این همایش یکی ازسه موضوع مهم مجمع مجالس آسیایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی افزود: در گذشته کمیته دائمی امور سیاسی و کمیته دائمی امور اقتصادی و توسعه پایدار را در ترکیه و در اندونزی باموفقیت برگزار کردیم که مصوبات آنها آماده ارائه به شورای اجرایی سازمان است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در واقع امور اجتماعی و فرهنگی اساس و پایه همکاری‌های ما در آسیا قرار دارد و هر وقت سخن از اصول دوستی و همکاری در آسیا می‌زنیم، تلاش‌های صمیمانه اعضای مجمع و دبیرخانه را در طی سالها یادآوری می‌کنیم که چگونه با همدلی توافق کردیم به جای خصومت‌های کور راه دوستی و همکاری را برگزینیم و از این راه امنیت ملی کشورهای خودمان را تضمین کرده و از سوی دیگر ملت‌هایمان آنقدر به هم نزدیک شوند که در دراز مدت اساس و پایه همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی بین کشورهایمان فراهم شود.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه ما به تنوع فرهنگی در آسیا و جهان اعتقاد داریم، تصریح کرد: ما همواره خواستار این هستیم که میراث فرهنگی در آسیا مورد احترام واقع شود و این اعتقاد در کنار پیشبرد روند جهانی شدن که غیر قابل اجتناب است، مورد نظر قرار می‌گیرد تا ضمن همراه شدن با روندهای غیرقابل اجتناب جهانی از اعتقادات راسخ خودمان در آسیا فاصله نگیریم.

وی اضافه کرد: باید به تلاش‌های انجام شده و پیشنهاداتی که در ارتباط با گفت‎وگوهای سازنده بین ادیان ارائه شده توجه کرد و آن را زیربنای تحکیم دوستی و وحدت در آسیا معرفی کرد.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: آسیا مامن ادیان بزرگ جهانی است که در صورت بهره‌برداری از وجود پربرکت این ادیان در آسیا می‌توان بسترسازی مناسبی برای حل اختلافات سیاسی در این قاره به وجود آورد.

وی اضافه کرد: از مظاهر مورد تاکید همه ادیان مبارزه با فساد و ایجاد محیط اجتماعی سالم برای همه شهروندان است که در کمیته دائمی اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و همه پارلمان‌های عضو موظف شده‌اند این موضوع را در دستور کار مجلس و پارلمان خود قرار دهند تا به سالم‌سازی محیط اجتماعی و سیاسی کشورهای عضو بیانجامد.

وی تصریح کرد: ما اکنون در آستانه مشاهده سیل عظیم مهاجرت از خاورمیانه به اروپا هستیم که حاصل گسترش تروریسم، افراطی‌گری و بی‌ثباتی در کشورهای منطقه است. این پدیده سالهاست در آسیا، کشورهای ما را تحت تاثیر قرار داده و مهاجرت‌های اقتصادی و کارگری معضلی مهم در سیاست‌های اقتصادی برنامه‌ریزان ما جلوه کرده است.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه تلاش داریم این قطعنامه در پرتو تحولات اخیر مورد بازبینی قرار گیرد، اظهار داشت: چگونگی قدرتمندسازی زنان و ارتقاء نقش آنان در جامعه و سیاست مورد توجه اکثریت کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی است که امیدواریم بتوانیم در این رابطه به طور عملی گامهای جدی برداریم و طرح‌های واقعی منطبق بر فرهنگ آسیایی ارائه دهیم که زنانمان همدوش با مردان در تمام ابعاد اجتماعی و اقتصادی وارد کارزار شوند.

وی تصریح کرد: در چارچوب کمیته دائمی اجتماعی_ فرهنگی بحث بهداشت و گسترش آن به همه اقشار جامعه از اولویت‌های ما در مجمع مجالس آسیایی است. در این راستا اگرچه تلاش‌های خوبی انجام شده، اما هنوز راه درازی در پیش داریم تا به اهداف عالیه مجمع در زمینه بهداشت نائل شویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در این کمیته دائمی اجتماعی و فرهنگی بتوانیم بحث‌ها را نهایی و قطعنامه‌ها را برای اجلاس کمیته اجرایی فردا فراهم سازیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، مامن ، ادیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار