رسانه صهیونیستی عنوان کرد؛

اوباما راهی جز از سرگیری مذاکرات با ایران ندارد/ مشکلات شش هفته دیگر آغاز می شود!

« تنها چیزی که او نیاز دارد، وقت کشی است تا در حالی که توافق را در دست دارد به پایان دوره ریاست جمهوری خود برسد. او این شرایط را به دولت بعدی منتقل خواهد کرد؛ تمام موفقیت برای او خواهد بود و تمام شکست برای دولت بعدی»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه صهیونیستی "آروتز شوا" (Arutz Sheva)  در خبری تحت عنوان "اوباما چاره دیگری ندارد، او مذاکراه با ایران را از سر خواهد گرفت" به توافق هسته ای و مشکلات پیش روی آن پرداخته و ایران را به عدم پایبندی به توافق متهم می کند.
 
 
در این گزارش آمده است: «"ایگال کارمون" بنیانگذار و رئیس "موسسه پژوهش رسانه ای خاورمیانه" می گوید که رسانه های آمریکایی به صورت خطرناکی از پرداختن به این موضوع خودداری کرده اند که ایران نه تنها به صورت رسمی شروط توافق هسته ای را نپذیرفته بلکه برنامه ای برای انجام این کار هم ندارد. پرزیدنت اوباما نیز به زودی چاره ای جز از سرگیری مذاکرات با ایران نخواهد داشت و در آینده این مشکل بزرگ و جنجال آمیز را به جانشین خود در کاخ سفید انتقال می دهد.»
 
 
"ایگال کارمون" مشاور ضد تروریسم دو نخست وزیر رژیم صهیونیستی "اسحاق شامیر" و "اسحاق رابین" بوده و در مذاکرات اسرائیل و سوریه در اوایل دهه 90 حضور داشته است.
 
 
"کارمون" در مقاله اخیر خود عنوان کرده است که "برجام" در واقع یک توافق نیست بلکه تنها سندی است که به ترسیم یک سری از تفاهمات و اختلافات میان ایران و کشورهایی پرداخته است که این سند تلاش کرده تحریم هایشان را لغو نماید.
 
 
در ادامه این گزارش با اشاره به مقاله "کارمون" آمده است: «در برجام عنوان شده است که "در صورت نقض توافق توسط ایران، تحریم ها دوباره سریعا اعمال خواهد شد". با این حال، ایران موضع خود را، که لغو تمامی تحریم هاست، در متنی مشابه اعلام کرده است. ایران اعلام کرده است در صورتی که تمامی تحریم ها و یا بخشی از آن باقی بماند، این موضوع به منزله زمینه ای برای ترک اجرای تعهدات برجام از سوی ایران در نظر گرفته خواهد شد.
 
 
"کارمون" هشدار می دهد که این مشکل بزرگ تا شش هفته آینده خود را نشان خواهد داد. پانزدهم دسامبر [24 آذر] موعد تایید پایبندی کامل ایران به تعهدات خود بر اساس برجام توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که در این صورت تحریم های آمریکا برداشته خواهد شد. اما ایران در واقع تمایلی به انجام تعهدات خود ندارد. آیا دولت آمریکا اصراری برای تایید و تصویب برجام توسط ایران به همان صورت که در 14 جولای در وین جمع بندی و اعلام شد، داشته است؟ آیا آمریکا فهمیده است که اختیار نهایی برای تصویب قوانین به رهبر عالی ایران [آیت الله] خامنه ای باز می گردد و او هنوز برجام را تایید نکرده است؟ با این وجود آمریکا و اروپا ترجیح می دهند که تنها به آنچه ایران در راستای تایید برجام انجام داده بپردازند تا روند صلح با مشکل مواجه نشود.»
 
 
در انتهای این گزارش آمده است: «تعهداتی که ایران باید انجام دهد تا تحریم ها در 15 دسامبر برداشته شود، لیستی بلند بالا است که با کاهش سانتریفیوژهای نطنز از 16.000 به 5.060 سانتریفیوژ، حذف هسته رآکتور آب سنگین اراک و غیر فعال کردن آن و ... آغاز می شود. اما هنوز هیچ گامی برای انجام این کارها برداشته نشده در حالی که تنها شش هفته، زمان باقی مانده است.
 
 
در نتیجه باید گفت که تنها گزینه پیش روی پرزیدنت اوباما، هرچند که برای او خجالت آور است، از سرگیری مذاکرات با ایرانیان گفتگو با آنها در رابطه با شروط جدید رهبر ایران است. و همان طور که به خوبی شناخته شده است، این دولت از دیپلماسی دفاع خواهد کرد و تضمین خواهد کرد که به این زودی ها موفقیتی به دست نخواهد آمد.
 
 
البته این برای اوباما بد نیست؛ تنها چیزی که او نیاز دارد، وقت کشی است تا در حالی که توافق را در دست دارد به پایان دوره ریاست جمهوری خود برسد. او این شرایط را به دولت بعدی منتقل خواهد کرد؛ تمام موفقیت برای او خواهد بود و تمام شکست برای دولت بعدی.»


منبع: جام نیـوز

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.