درباره واقعه عاشورا ابتدا نگریستن مهم است بعد گریستن

استاد محمدعلی مجاهدی گفت: اگر انسان توفیق داشته باشد كه با نگاه نافذ، لایه‌های درونی فرهنگ عاشورا را رصد كند، مانند درخت باران‌خورده منتظر تلنگر است كه اشک بریزد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ در یكی دیگر از برنامه‌های «رندان تشنه‌لب» كه یکشنبه دهم آبان 1394 توسط دفتر طنز حوزه هنری در سالن سوره برگزار شد، چهره‌های شناخته‌شده شعر و ادبیات حضور پیدا كردند تا در وصف امام حسین (ع) و واقعه عظیم عاشورا به شعرخوانی بپردازند.

یكی از اساتیدی كه در این برنامه حاضر شده بود و ضمن شعرخوانی، درباره لزوم ورود شاعران به شعر آیینی و متعهد سخن گفت، استاد محمدعلی مجاهدی بود.

وی با اشاره به اینكه از قم آمده است و طی این مسیر به انگیزه احتیاج دارد، گفت: من با انگیزه‌های مختلف در چنین مراسمی شركت می‌كنم كه یكی از آن‌ها این است كه با حضور در بین اساتید و شاعران، با دست پر به شهرم برگردم.

وی ادامه داد: یكی دیگر از انگیزه‌هایی كه دارم، نگرانی و دلشوره‌ای است كه در رابطه با شعر آیینی و بالاخص شعر عاشورایی احساس می‌كنم. این دغدغه، لحظه‌ای مرا رها نمی‌كند و حتی گاهی در عالم رویا هم در چنین فضایی هستم.

استاد مجاهدی تاكید كرد: در طول روزگاران، قرائت‌های مختلفی از فرهنگ مانای عاشورا به عمل آمده ولی از اواخر سده نهم و اوایل سده دهم تا پیش از انقلاب، قرائت قالب بر محافل مذهبی، قرائت عاطفی و ماتمی محض از فرهنگ عاشورا بوده است و اگر در این پیشینه، به آثار معدودی برمی‌خوریم كه رگه‌های اندیشه‌ورزی دارد، آن ها استثناست.

این شاعر با بیان اینكه در آن زمان در مرثیه‌های شعر عاشورا رگه‌های برجسته‌ای كه به چشم می‌خورد، عاطفی و مذهبی بوده‌اند و سایر خوانش‌ها به حاشیه‌ رانده شده‌اند، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، متفكران بزرگی مثل شهید مطهری در این عرصه وارد شدند و جامعه را با ابعاد تازه‌ای از فرهنگ عاشورا آشنا و این اندیشه را زنده كردند كه غیر از پوسته بیرونی، ابعاد تودرتو و رازمندی در فرهنگ عاشورا وجود دارد كه باید به تصویر كشیده شود و این محقق نمی‌شود مگر اینكه نگاهی نافذ داشته باشیم.

وی ادامه داد: آنچه در این میان مهم است این است كه آیا گریستن باشد بعد از نگریستن یا اول باید نگریستن باشد و بعد گریستن؟ اگر انسان توفیق داشته باشد كه با نگاه نافذ، لایه‌های درونی و ناشناخته فرهنگ عاشورا را رصد كند، بعد مانند درخت باران‌خورده منتظر تلنگر است كه اشک بریزد و در آن صورت یک قطره اشک او برابری می‌كند با بسیاری از اشک‌هایی كه با روضه‌های غیرمستند همراه می‌شود.

مجاهدی با اشاره به اینكه فرزدق چطور امام زین‌العابدین(ع) را در شعرهایش معرفی كرد، افزود: امروز اطراف ما را آتش گرفته است، وهابیت دشمن قسم خورده شیعه، زائران ایرانی را عالما و عامدا در منا به كشتارگاه می‌فرستد. شاعر امروز رسالت ندارد در این قلمرو وارد شود؟ از واجبات این است كه هر شاعر متعهد، در این مقطع حساس تاریخی، ورود آگاهانه و تاثیرگذاری در این عرصه‌ها داشته باشد. اگر سكوت كنیم فردا چطور می‌خواهیم جواب‌گو باشیم؟ مهم این نیست كه در چه سبكی شعر بگوییم، اگر كسی به شعر آیینی وارد نمی‌شود اهمیتی ندارد؛ آزادگی، غیرت و شرافت سبک و سیاق نمی‌شناسد و لازم است در هر سبک و روشی شاعران متعهد ما به میدان بیایند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار