صدای شاعرانی که به یاد درگذشتگان منا شعر سروده‌اند، باید ماندگار شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین پایانی مسابقه شعر حجة‌الوداع همزمان با چهلم درگذشتگان واقعه جانگداز منا با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین طاها مرقاتی نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت، سید عباس صالحی معاونت وزارت ارشاد،  مهدی قزلی معاون بنیاد عملیات داستانی، علیرضا قزوه، اسماعیل امینی، ناصر فیض، افشین علاء، سعید بیابانکی، مصطفی محدثی خراسانی، غلامرضا طریقی، رضا اسماعیلی در تالار فردوسی، خانه اندیشمندان علوم انسانی روز سه‌شنبه دوازدهم آبان ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید طاها مرقاتی معاون ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، اظهار داشت: شعرهایی که بعد از این واقعه سروده شده همه از سر سوز و گداز است. شعر و هنر می‌تواند یک واقعه را ماندگار و به نسل‌های آینده منتقل کند. هر کس به هر طریقی از جمله ادیبان و شاعران، می‌توانند این واقعه را انعکاس دهند. ناگفته نماند تنها کسانی که به سراغ جان‌باختگان و مصدومین حادثه منا رفتند ایرانیان بودند. مابقی خاموش ماندند. ما باید حقایق را تا زمانی که از ذهن دور نشده، به رشته تحریر درآوریم تا ماندگار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حادثه منا دو اتفاق مهم رخ داد، در ابتدا گروهی که خوب می‌دانند چگونه نسبت به مسلمانان و مناسک حج در فضای مجازی بدبینی ایجاد کنند که مثلاً به حج نروید اما در مقابل آن کار دیگری انجام بدهید.

نکته دوم این است که به نحوی می‌خواستند، ایرانیان را متهم کنند. درحالی‌که این مسئله مربوط به هیچ حاجی نبود این‌ها یک تبعیض بسیار مستند است که نسبت به حجاج ایرانی صورت گرفت.

وی در پایان افزود: با هنری که خداوند به شاعران ارزانی داده است، باید با قلم خود این صدای معترض را به گوش جهانیان برسانیم.

مهدی قزلی معاون ادبیات بنیاد داستانی در خصوص برنامه حجةالوداع گفت: وقتی حادثه منا رخ داد، من دست به قلم شدم که چیزی بنویسم اما هر چقدر تلاش کردم این سوز آرام نشد. در این جا بود که به حال شاعران غبطه خوردم. بنابراین دست خودمان را به سمت شاعران با موضوع شعر حجةالوداع دراز کردیم تا رسالت خود را انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: بیش از 300 شعر در این  دوره فرستاده شد و به زعم داوران اشعار خوبی (حدود 40 اثر) به مرحله نهایی رسید. اشعار راه یافته به مراحل نهایی را با مشارکت شهرستان ادب تبدیل به کتاب خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این مراسم افشین علاء شاعر گفت: حادثه منا به حقیقت خیلی بیشتر از آن است که دیده‌ایم و شنیده‌ایم. درگذشتگان منا بسیار مظلوم هستند. اگر مواضع رهبر انقلاب اعلام نمی‌شد، این آب سرد بر دل‌های داغدار ریخته نمی‌شد که موجب شد در فاصله کوتاهی اعراب تسلیت خود را اعلام کنند. باید به اقتدار نیروی نظامی کشورمان به خود ببالیم که با تهدیدهای بجا این دولت جاعل را در جای خود نشاند. هر چند این غم از دل ما بیرون نخواهد رفت ولی این‌گونه بزنگاه‌ها بدون شائبه سیاسی برای هنرمندان جایگاهی است تا منادی داغ این عزیزان باشند.

گفتنی است این سوگواره هفت برگزیده داشت: نفر هفتم مریم اسلامی، نفر ششم محمد حسین نخویان، نفر پنجم دادیار حامدی، آرزو خمسه کوجوقی نفر چهارم، علی اصغر سیری نفر سوم، طیبه عباسی نفر دوم و نفر اول محمد میرزایی بازرگانی.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار