اظهارات آب و هوايي رئيس سازمان مديريت بحران کشور

سامانه هشدار سريع سيل براي آگاهي و آمادگي دستگاه‌هاي مسئول و اطلاع‌رساني عمومي در مناطق مستعد وقوع سيلاب از جمله رود دره‌هاي تهران و پهنه‌هاي پرخطر زلزله اجرا و نصب مي‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعيل نجار رئيس سازمان مديريت بحران کشور در حاشيه نشست شوراي هماهنگي مديريت بحران تهران در اين باره گفت: اجراي سامانه‌هاي هشدار سريع سيل و زلزله ضروري است اما نبايد منجر به نگراني بيهوده شهروندان شود. چرا که به‌عنوان مثال هر سال 173 زلزله بالاي 4 ريشتر در کشور رخ مي‌دهد و هشدار پياپي زندگي مردم را مختل مي‌کند. وي افزود: با اين حال بايد سامانه‌هاي هشدار سريع سيل در مناطق سيل‌خيز نصب شود، همچنين اطلاع‌رساني به سازمان‌ها و نهادهاي مسئول مقابله و آمادگي در وهله اول انجام گيرد.
 
وي به اختصاص 10 ميليارد تومان براي تأمين تجهيزات جديد براي سازمان هواشناسي‌ اشاره کرد و گفت: در کنار تأمين تجهيزات هواشناسي و سامانه‌هاي هشدار بايد آگاهي عمومي در حوزه حفظ محيط‌زيست و جلوگيري از تخريب و تعرض به حريم‌هاي رودخانه‌ها افزايش يابد. وي ادامه داد، در سيل اخير کوهدشت تخليه نخاله‌هاي ساختماني در معبر رودخانه توسط مردم باعث مسدود شدن مسير و افزايش قدرت تخريب سيل شد. نجار گفت: تبديل بستر رودخانه قمرود به توقفگاه خودروها عامل سيل چند سال پيش در اين شهر بود که به‌صورت کتبي تأکيد شد ديگر کار بري خاصي براي بستر رودخانه تعريف نشود واين موارد بايد مورد توجه مسئولان محلي و مردم قرار گيرد. در اين جلسه همچنين طرح جامع کاهش خطرپذيري سيلاب تهران ارائه شد، اين طرح پس‌از تصويب در شوراي شهر به اجرا در مي آيد. در اين طرح نيز سامانه‌هاي هشدار سيلاب در رود دره‌هاي تهران پيش‌بيني ‌شده است.
 
اسماعيل نجار رئيس سازمان مديريت بحران کشور همچنين با اشاره به‌هشدارهاي اعلام شده در زمينه وقوع پديده «ال‌نينو» و نامه اين سازمان به سازمان‌هاي متولي براي آمادگي گفت: بعضي ازکارشناسان معتقدند پديده ال‌نينو در آسياي شرقي اتفاق مي‌افتد و ايران را هم تحت تأثير خود قرار مي‌دهد و وزارت نيرو خود را براي زمستان سخت محتمل آماده مي‌کند.
 
وي افزود: دراين نامه بر لايروبي رودخانه‌هاي منتهي به شهرها و روستاها، پاکسازي دهانه‌پل‌ها و ديگر اقدام‌هاي پيشگيرانه تأکيد شده است.
 
وي با اشاره به اهميت آمادگي سازمان‌هاي مختلف براي مقابله با شرايط بحراني به ارائه توضيحاتي در خصوص سيل اخير در ايلام و لرستان پرداخت و ضمن تأکيد بر اهميت اين بارش‌ها در کاهش آثار ناشي از خشکسالي گفت: در عرض 72 ساعت در ايلام 335 ميلي‌متر بارندگي داشته‌ايم. بخشي از اين باران يعني 188 ميلي‌متر در عرض 8 ساعت اتفاق افتاد. اين حجم بارندگي، در کنار وجود 37 کيلومتر کانال سرپوشيده براي خروج آب به همراه ذخيره بسيار زياد مصالح ساختماني شن و ماسه براي احداث پل عظيم کمربندي بر شدت حادثه افزود.
 
وي يادآور شد: ورود آب از حوضه آبريز جنگل ارغوان به سمت اين محل و بردن شن و ماسه موجود به داخل کانال‌ها، موجب مسدود شدن مسير و بالا آمدن آب شد که در نتيجه خسارت به وجود آمد.
 
وي در ادامه بر ضرورت توجه به برنامه‌هايي براي کاهش آسيب‌هاي ناشي از وقوع سيلاب،بررسي برنامه‌هاي گذشته و رفع نقاط ضعف، پرهيز از ساخت و ساز غير قانوني در حريم رودخانه‌ها و توجه به اصول ايمني در ساخت پل‌ها تأکيد کرد. معاون وزير کشور در خصوص مخاطرات ناشي از وقوع سيلاب در تهران گفت: با‌وجود تلاش‌هاي صورت گرفته هر بارش شديدي به علت تراکم بالاي جمعيت شهري به حادثه تبديل مي‌شود.
 
وي در ادامه با اشاره به وضعيت آبخيزداري کشور گفت: براي جلوگيري از سيل بايد حدود 700 يا 800 ميليون کيلومتر مربع در کشور آبخيز داري اجرا شود. احمد صادقي رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران نيز در اين جلسه با ارائه گزارشي از فعاليت شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران گفت: 16 کارگروه اين شورا بايد هميشه فعال باشند و طرح و برنامه براي پيشگيري و آمادگي ارائه کنند.
 
وي با اشاره به تغييرات اقليمي و هشدارهاي اخير سيلاب گفت: با وجود اينکه سازمان هواشناسي اعلام کرده بود احتمال وقوع سيل در تهران متصور نيست، شوراي هماهنگي مديريت بحران تهران بررسي سيل و احتمال وقوع آن را در دستور کار قرار داده است.
 
در ادامه رنجبر رئيس پژوهشکده هواشناسي با ارائه گزارشي از وضعيت ال‌نينو و نقاط تحت تأثير آن در جهان، ضمن رد احتمال تأثير قابل توجه اين پديده در کشور گفت: در 35 سال گذشته 14 پديده ال‌نينو رخ داده است اما تأثير چنداني بر آب و هواي ايران نداشته است. وي افزود: طولاني‌ترين دوره خشکسالي نيز مربوط به يک دوره 4 ساله از 1998 تا 2002 بود که پيامد آن پديده گرد و غبار، آلودگي هوا و خشکسالي‌هاي گسترده منابع آب بود.
 
وي همچنين تأکيد کرد که پيش‌بيني سيل براي طولاني مدت مبناي علمي ندارد، با اين حال نيازمند راه‌اندازي سامانه هشدار سريع سيل هستيم.
 
بررسي رئوس اقدام‌هاي کارگروه و مهمترين اقدام‌هاي شرکت آب منطقه‌اي تهران در خصوص رودخانه‌ها و مسيل‌ها و ارائه توضيحاتي در خصوص اقدام‌هاي وزارت نيرو در سال 94 بخشي ديگر از موضوعاتي بود که مورد بررسي قرار گرفت و تأکيد شد که مسيل‌هاي موجود شهر تهران پاسخگوي سيلاب نيست و مشکلات آن بايد برطرف شود.
 
همچنين پرورش رئيس سازمان آب منطقه‌اي تهران ضمن اعلام آمادگي براي راه‌اندازي سامانه هشدار سريع سيلاب بر اهميت اطلاع‌رساني بموقع براي پيشگيري از حوادث تأکيد کرد.
 

منبع: ایران

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار