قم؛

70 میلیارد تومان هزینه سد کوچری و تکمیل پروژه انتقال آب به قم

حاج حسینی:با تکمیل سدکوچری تا پایان سال امکان ذخیره سازی تا یکصد میلیون مترمکعب آب در پشت سد فراهم خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان که امروز به همراه استاندار و دیگر مسولان استانی از این سد  سد کوچری بازدید کردند، گفت:روند اجرایی پروژه خوب است ومهم ترین قسمت باقیمانده سد کوچری تکمیل پرده آب بند برای  افزایش توان ذخیره سازی آب درسد می باشد.

وی در این باره تصریح کرد: تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز برای افزایش ظرفیت عملیات اجرایی پرده آب بند ومطالبات پیمانکار دلیل اصلی ناتمام ماندن پروژه است.

حاج حسینی اعتبارمورد نیاز برای تکمیل سد کوچری را حدود هفتاد میلیارد تومان اعلام کرد وافزود:از این رقم 30میلیارد تومان مطالبات پیمانکاراست و40میلیارددیگر به نقدیندگی مورد نیاز پروژه اختصاص داده میشود البته این تنها هزینه های  مربوط به تکمیل سد است وهزینه کلی انتقال اب از سرشاخه های دز نزدیک به 200میلیارد تومان براورد شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان درادامه تصریح کرد:طی جلسه ای که استانداربا رئیس مجلس شورای اسلامی ووزیر نیرو داشت مذاکراتی در پیرامون برطرف کردن مشکلات سد انجام شد همچنین وزیر نیرو مکاتبه ای را با وزیر کشور داشتند که دران برای تکمیل طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قم مبلغ 50ملیارد را درخواست کردند که در صورت تایید روند کار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

وی درادامه افزود: اعتاباراتی هم از محل ماده 10 و 12 تخصیص داده شده است که پیگیر هستیم موانع رفع شود .

وی همچنین در باره میزان بهره برداری از اب سد کوچری گفت:  این میزان بسته به این است که درچه شرایط اب وهوایی  قرار داشته باشیم در فوصول گرم سال این رقم نزدیک به 60 درصد ودر فصول سرد سال تا 90 درصد هم امکان بهره برداری وجود دارد اما در صورتی که این اعتبار تامین شود می توان تا پایان سال امکان ذخیره سازی تا یکصد میلیون مترمکعب آب را در پشت سد کوچری فراهم کرد .

حاج حسینی در پاسخ به سوال مجری برنامه که ایا تا پایان سال امکان تکمیل این پروزه وجود دارد یا نه گفت: طی چند ماه گذشته ماهانه یکهزار متر از پرده آب بند ساخته شده است که با قولی که از پیمانکارگرفتیم قرارشد به طورمیانگین این رقم به سه هزارمتر افزایش پیداکند و16هزارمتردیگری که ازاین پروزه باقیمانده است در کم تراز 6 ماه تکمیل شود.

وی در ادامه برنامه به مستهلک شدن برخی از تاسیسات سد اشاره کرد وگفت: در دهه 80 استان با بحران شوری آب روبه رو بود وبهره برداری  از سد برای برطرف کردن مشکل اب برای ما در اولویت بود ومسلما طرح هایی که در حالت نیمه تمام از ان ها بهره برداری میشود با این مشکلات روبه رو میشوند البته امیدواریم با مدیریت منابع اب وعدم انتقال سیلاب های سنگین به محدوده سد ازاین مشکل جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان هم درباره عدم تأمین اعتبارکافی برای تکمیل این پروژه گفت:درست است که هر عملیاتی که پیشرفت 80 درصدی داشته باشد دراولویت تامین منابع مالی قرار میگیرد ولی این درصورتی است که وزارت نیرو هم با ما همکاری لازم را انجام دهد چرا که یک سازمان به تنهایی نمیتواند 70میلیارد را تامین کند.

رضوی درادامه افزود:رقمی راکه وزارت نیرو برای همکاری پیشنهاد داده بود تنها 15 میلیارد بود واین مقداربسیار پایین است واین مشکل در جلسه استاندار با رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد ودر حال پیگیری می باشد.

وی همچنین به تخصیص بودجه سال جاری اشاره کرد وگفت:امسال 15 ملیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است که تا کنون 80 درصد ان پرداخت شده است وتنها 3 میلیارد دیگر باقی مانده است که تا یکی دوهفته آینده پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان در ادامه با اشاره به مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان گفت:در این سفر 15 میلیون یورو برای سد کوچری و تونل های انتقال آب از سرشاخه های دز دریافت کرده ایم که همان طور که مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای  استان ان اشاره کرد حدود 30ملیون یورو دیگر نیاز است که درخواست ان در نامه ای توسط استاندار به دفتر مقام معظم رهبری زده شده است.

وی در یک جمع بندی در پایان گفت:امیدواریم تا با کمک نمایندگان و دولت تمهیدات اندیشیده شده ،بتوانیم به زودی و با تامین اعتبارات لازم  وکافی مشکل را حل کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.