تدوین استاندارد تجهیزات توانبخشی به اساتید علوم بهزیستی محول شد

با انتصاب سه تن از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دبیر کمیته فنی متناظر تجهیزات توانبخشی برای معلولین، تدوین استانداردهای تجهیزات توانبخشی به اساتید این دانشگاه محول شد.

فرهاد آزادی  دبیر این کمیته فنی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: سازمان ملی استاندارد، با توجه به جایگاه ممتاز دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حوزه توانبخشی و حضور اعضای محترم هیات علمی و کارشناسان خبره در گروههای مرتبط  آموزشی این دانشگاه، تدوین استانداردهای تجهیزات توانبخشی را به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی محول کرد.

معاون تدوین و ترویج استاندارد و رییس هیات فنی کمیته ملی استانداردهای ایزو سازمان ملی استاندارد ایران طی احکام جداگانه ای سیدعلی حسینی، سید ابراهیم موسوی و فرهاد آزادی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را به مدت سه سال به ترتیب بعنوان ، رئیس ، نائب رئیس و دبیر کمیته فنی متناظر تجهیزات توانبخشی برای معلولین منصوب کرد.

وی توضیح داد: استاندارد یک مدرک از ملزومات، خصوصیات، راهبردها یا مشخصاتی است که بایستی بطور دائم استفاده شوند ، تا مطمئن شویم که مواد اولیه ، محصولات ، فرآیندها و سرویس ها منطبق با اهداف مورد نظر تهیه می شوند.

وی هدف از استاندارد سازی را ، تولید یا ارائه یک محصول ، فرآیند و خدمت، درست مطابق با هدف مورد نظر و نیز پذیرش بین المللی دانست و افزود: همانطور که سازمان بین المللی استاندارد، شعار امسال را " استاندارد، زبان مشترک بین المللی " تعیین کرده است.

دکتر آزادی یادآور شد که استانداردهای بین المللی سازمان بین المللی استاندارد (ISO  امن بودن ، معتبر بودن و کیفیت مناسب محصولات و خدمات را تضمین و بیمه می کنند.  

دبیر کمیته فنی متناظر  تجهیزات توانبخشی برای معلولین ، تصریح کرد: استانداردهای بین المللی به  لحاظ تجاری هم ، با کاهش هزینه ها و به حداقل رساندن ضایعات و خطاها، ابزار های استراتژیک محسوب می شوند و سازمان ملی استاندارد ایران نیز به منظور پاسخگویی به مدارک سازمان بین المللی استاندارد ، نظیر بسیاری از سازمانهای سایر کشور ها، کمیته های متناظر با کمیته های فنی ISO  را تشکیل داده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد در حال حاضر در بيش از 124 کميته فني و فرعي، عضو فعال و در 152 کميته فني و فرعي، عضو  ناظر مي باشد، اظهار داشت: یکی از این کمیته های فنی ، کمیته فنی 173 با عنوان  تجهیزات توانبخشی برای معلولین  است که سازمان بین المللی استاندارد در آن عضو  فعال بوده و حق رای دارد.  

آزادی افزود:  دبیرخانه این کمیته در معاونت درمان و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مستقر  است و متخصصان و کارشناسان همکار می توانند با شماره تلفن 22180073 یا شماره داخلی 251 تماس گرفته و شرایط عضویت را جویا شوند.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد که کمیته فنی " تجهیزات توانبخشی برای معلولین " دارای پنج کمیته فرعی می باشد و در ترکیب هر یک از این کمیته های فرعی، علاوه بر همکاران محترم هیات علمی و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از اعضای محترم هیات علمی سایر دانشگاهها از جمله دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه تهران ، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و متخصصان بخش خصوصی  نیز دعوت به همکاری شده است.

شایان ذکر است ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با 21 دپارتمان تخصصی و هشت مرکز تحقیقات ، به تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و 700 نیروی متخصص در رشته های خاص حوزه های " رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی (وتعیین کننده های آن)، سلامت روانی و توانبخشی" ، مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، فیزیوتراپی، پرستاری ، مددکاری اجتماعی ، مشاوره خانواده، سالمند شناسی، رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان و همچنین روانپزشکی و روانشناسی می پردازد ، که در برخی از این رشته ها به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و phd ،  و در تعدادی از آنها ، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است.

این دانشگاه در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار دارد، و با دو بیمارستان و سه مرکز پزشکی – توانبخشی، زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار