شهرکرد؛

اجرای پروژه تولید برق از زباله در استان چهارمحال و بختیاری

استانداری چهارمحال و بختیاری با همکاری یک شرکت آمریکایی، برای نخستین بار در کشور، پروژه تولید برق از زباله در این استان را پیگیری می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، پسماندها و زباله ها به عنوان یکی از معضلات شهری، به دلیل ارزش های نهفته اقتصادی به طلای کثیف مشهورند.

بازیافت و بهره برداری اصولی از این طلای کثیف، با استفاده از تکنولوژی های نوین می تواند در تولید انرژی و ارتقای شاخص های توسعه موثر باشد.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری از پیگیری های صورت گرفته و امضای تفاهم نامه همکاری از سال گذشته برای اجرای پروژه نیروگاه تولید انرژی برق از زباله با همکاری شرکت ورد اکو انرژی (World Eco Energy) از شرکت های معتبر آمریکایی در این استان خبر داد.

ملک محمد قربان پور، با بیان اینکه این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می شود گفت: در این پروژه، زباله های خانگی پسماندهای کشاورزی و بیمارستانی بعد از تفکیک و تصفیه، به انرژی برق، آب شرب و آب کشاورزی تبدیل می شود.

وی با اشاره به تأمین زیرساخت ها، صدور برخی مجوزها و خرید بخشی از تجهیزات اجرای این طرح افزود: ارزیابی زیست محیطی این پروژه توسط سرمایه گذار تهیه و پس از تأیید اداره کل حفاظت محیط زیست استان، برای تأیید نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال شده است.

قربان پور اظهار امیدواری کرد؛ با تأیید سازمان حفاظت محیط زیست در آینده نزدیک، عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری، میزان تولید برق در فاز نهایی این پروژه را 250 مگاوات اعلام کرد.

وی با اشاره به نیاز این کارخانه به یک هزار و 500 تن زباله در روز گفت: این پروژه قابلیت تبدیل زباله های انبار شده 50 سال گذشته به انرزی برق را هم دارا می باشد.

قربان پور با بیان اجرای این پروژه در سطح 300 هکتار زمین و پیگیری های صورت گرفته در این خصوص، اضافه کرد: فاز اول اجرای طرح در سطح پنج هکتار از اراضی مرکز شهرستان بروجن اجرا می شود.

وی با یادآوری تأمین 75 درصد اعتبار اجرای این طرح معادل یک و نیم میلیارد دلار توسط مجری و مابقی توسط شرکای ایرانی و بانک های عامل، خواستار تسریع شرکای داخلی برای دریافت تسهیلات مربوطه شد.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ایجاد شرایط بهینه برای خرید انرژی در برنامه پنجم توسعه، بر اهمیت تولید برق از انرژی خورشیدی، باد و بویژه زباله تأکید کرد.

به گفته وی؛ این طرح از پروژه های سبز برای حذف آلودگی های زیست محیطی به شمار می آید که در آینده می تواند در سطح کشوری و بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم گفت: در این استان روزانه حدود 700 تن زباله خانگی تولید می شود که باعث آلایندگی منابع آب، خاک و هوا می شود.

شهرام احمدی افزود: در حال حاضر، مدیریت سنتی زباله ها از مشکلات زیست محیطی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

وی تصریح کرد: عدم بازیافت و بهره برداری اصولی از این حجم زباله، مخاطرات زیست محیطی متعددی را در پی دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.