بازار سرمایه کشور بومی و در انزواست

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم عضویت بازار سرمایه در سازمان جهانی بورس‌ها وفدراسیون بورس‌های جهانی موجب می‌شود که خیلی از تغییرات در بازار جهانی را در بازار سرمایه داخل شاهد نباشیم.

 عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اتصال بورس کشور با بازارهای جهانی گفت:عضو نبودن در سازمان بورس جهانی بازار سرمایه در کشورمان به شدت بومی و در حالت انزوا قرار داده است.

وی در این باره اظهار داشت: سرمایه گذاران وشرکت های سهامی عام کشور همه بومی هستندو همین امر موجب می شود تا در تلاطمات جهانی که گریبان گیر بازار دنیا می‌شود بحران‌های جهانی کمتر به بازار داخلی سرایت می‌کند.

وی ادامه داد:عدم عضویت بازار سرمایه در سازمان جهانی بورس‌ها وفدراسیون بورس‌های جهانی موجب می‌شود که خیلی از تغییرات در بازار جهانی را در بازار سرمایه داخل شاهد نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه کشور بیشتر از تغییر شرایط صنایعی مانند فلزات و پتروشیمی و مشتقات نفتی  اثر پذیر است.
 
وی درخصوص معایب بین‌المللی شدن بورس نیز گفت: به دلیل کوچک بودن بازار و عدم زیر ساخت‌های نظام‌مند که در بورس‌های بین‌المللی وجود دارد، حجم معاملات و ارزش بازار و تعداد شرکت‌ها و همچنین تعدد سرمایه‌گذاران خیلی چشمگیر نیست.

ثابت افزود: امضای تفاهم نامه‌ها با کشورهایی که در بازار سرمایه حرفی برای گفتن دارند به بین‌المللی شدن شرکت‌های داخلی کمک خواهد کرد  وهمچنین اگر شرایط ایجاد معامله برای شرکت‌های خارجی در داخل کشور ایجاد شود تنوع شرکت‌های بورس افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است که همزمان با سفر راما فوزا معاون اول رئیس جمهور آفریقای جنوبی در روز جاری تفاهم نامه مشترکی میان بورس‌های دو کشور به امضا رسید.

این درحالی است که بورس آفریقای جنوبی هفدهمین بورس دنیا است که ارزش بازاری معادل یک تریلیون دلار است و این بازار توسعه یافته ترین بازار در قاره آفریقا است که در حدود 85 درصد از ارزش بازار کل قاره اروپا را در خود جای دادهاست.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار