از نشانه‌های سرماخوردگی تا مسمومیت با گاز دی اکسید کربن

برخی علائم و نشانه های مسمویت با گاز دی اکسید کربن مشابه با نشانه های سرماخوردگی است که باید برای جلوگیری از خطرات پیش رو ، درست تشخیص داده شوند.

دکتر محمد رضا کریمی پزشک عمومی درگفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : هر سال ده ها نفر که علائمی مانند سر درد، ضعف ، تهوع و گیجی را تجربه می کنند و به تصور خود به سرماخوردگی و یا آنفولانزا مبتلا شده اند، دچار مسمومیت با گاز منو اکسید کربن هستند که بسیار خطرناک است.برخی از این افراد از مسمومیت با این گاز بهبود می یابند ولی متأسفانه برخی نیز جان خود را از دست می دهند. 

دکتر کریمی دلیل کشنده بودن این گاز را این گونه توضیح داد که گاز منو اکسید کربن جای اکسیژن را در خون می گیرد در نتیجه توان خون برای رساندن اکسیژن به اعضاء مهم بدن مانند قلب و مغز کم و کم تر می شود و در نهایت این اعضای حیاتی بدن، آسیب دیده و از کار می افتند. به همین دلیل افرادی که با گاز مونواکسید کربن مسموم شده اند علائمی مانند سردرد، ضعف، تهوع و گیجی دارند و حتی در موارد مسمومیت شدید تر ممکن است استفراغ کنند و سیاه شوند، درواقع این علایم، علایمی شبیه به سرماخوردگی هستند که باید برحسب موقعیت مکانی درست تشخیص داده شوند و این نکته باید درنظر گرفته شود که فرد مسموم هر چقدر گاز منو اکسید کربن بیشتری استشمام کرده باشد و هر چه مدت زمان طولانی تری در فضای مسموم بوده باشد علائم شدید تری خواهد داشت. 

این پزشک عمومی چگونگی مطلع شدن از وجود گاز مونو اکسید کربن در خانه، پارکینگ یا هر فضای بسته دیگر را تنها از راه نصب دستگاه های خانگی هشدار دهنده ی حساس به این گاز ممکن دانست و با تاکید مجدد بر بی رنگ و بی بو بودن این گاز خواستار رعایت اصول پیشگیری از تولید گاز مونواکسید کربن و نصب دستگاه های هشدار دهنده نزدیک هر محلی که اعضاء خانواده در آن می خوابند، شد.

 وی خاطر نشان کرد : در برخورد با احتمال وجود گاز مونواکسید کربن در منزل یا هر فضای بسته ای ضمن حفظ آرامش و بررسی هر فرد حاضر در آن محل از نظر احساس ناخوشی، سردرد، تهوع، ضعف و گیجی، در صورت وجود علائم مسمومیت باید کلیه افراد را از منزل یا فضای بسته خارج نمود و به استشمام هوای تازه تشویق کرد و در نهایت با اورژانس تماس گرفته و وسایل احتمالی تولید کننده مونواکسید کربن را خاموش کرد. گاز مونو اکسید کربن گاز سمی معروف به قاتل خاموش است که دیده نمی شود؛ بو ندارد و تنفس آن می تواند جان انسان هارا به ویژه جنین مادران باردار، نوزادان، کودکان، بیماران قلبی و تنفسی و هر فردی که آن را استشمام کند به خطر اندازد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.