نعمت‌زاده:

بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در آفریقا باید ریسک کند

وزیر صنعت با تأکید بر اینکه اگر بخش خصوصی به دنبال درآمد بیشتر است باید ریسک کند، گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در قاره آفریقا فراهم است که بخش خصوصی می‌تواند از آن استفاده کند.

تلفنی***** فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار در آفریقای جنوبی/ بخش خصوصی باید ریسک کندبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز درهمایش معرفی برنامه‌ها و فرصت‌های همکاری اقتصادی و تجاری ایران و آفریقا با اشاره به هفت نوبت سفر خود به این قاره گفت: در طول این سفرها از بسیاری از کشورهای این قاره بازدید کردم و پس از سفر اول به این قاره در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما پیشنهاد تهیه برنامه‌ای از زیبایی‌های این قاره را دادم که یک مستند تهیه شد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته رشد اقتصادی آفریقا در سطح بالایی بوده و این امر نشان‌دهنده آگاهی بالا و داشتن برنامه این کشورها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه باید ارتباط ایران با کشورهای این قاره افزایش یابد گفت: تسهیل حمل و نقل یکی از راه‌های توسعه روابط است که باید چند نقطه از این قاره برای افزایش حمل و نقل و ایجاد خطوط ارتباطی هوایی در اولویت قرار بگیرد.

به گفته نعمت‌زاده در قاره آفریقا فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری وجود دارد که با شناسایی این فرصت‌ها می‌توان در این قاره سرمایه‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یک سفر خود به کنیا متوجه شدیم که یک کپسول گاز در این کشور 10 برابر قیمت آن در ایران به فروش می‌رسد همچنین ما واردکننده موز هستیم و به جای وارد کردن این محصول از طریق شرکت‌های غربی که در این قاره مستقر هستند می‌توانیم در این بخش در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم که سود بسیاری نیز دارد.

وزیر صنعت تأکید کرد: نباید به دنبال کار راحت بود و تنها به واردات از طریق بندرهای کشور فکر کرد بلکه باید در کشورهایی که در آنها فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری وجود دارد حضوری جدی و پررنگ داشته باشیم.

نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌های خود از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی درخواست کرد که برای سرمایه‌گذاری دست به کار شوند و خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: باید با همکاری اتاق‌های بازرگانی شرکت‌ها را طبقه‌بندی کرد و در هر کشوری که فرصت سرمایه‌گذاری فراهم است شرکت‌های ایرانی را برای سرمایه گذاری به این کشورها هدایت کرد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: کمیسیون‌های مشترکی که فقط به تعارف می‌پردازد نتیجه‌ای ندارد و باید اشخاصی که اهل کار و تجارت هستند با یکدیگر به طور مستقیم رایزنی کنند.

وی کشاورزی و دامپروری را از دیگر زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: دوستانی که علاقه به سرمایه‌گذاری در این دو بخش دارند می‌توانند آستین‌ها را بالا زده و وارد عمل شوند.

وی تأکید کرد: بخش خصوصی اگر به دنبال درآمد است باید ریسک کنند چرا که ما هر جا ریسک کردیم به نتیجه رسیدیم.

وی خطاب به سفرای آفریقا گفت: من از سفرا درخواست می‌کنم خودشان زمینه‌های همکاری را پیشنهاد کنند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: ما رای توسعه همکاری‌های اقتصادی با آفریقا تسهیلات ویژه‌ای را در نظر بگیریم به طوری که هزینه برای سرمایه‌گذاران ما کاهش بیابد و در این راستا سیستم بانکی نیز باید به این بخش کمک کند و باید به بانک‌های منطقه‌ای آفریقا متصل شویم تا توسعه روابط تسهیل بیابد البته من قبلا این موضوع را با مسئولین بانک مرکزی در میان گذاشته بودم و امیدوارم که هر چه زودتر شرایط برای توسعه روابط بهبود بیابد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان 
اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار