افزایش ۲۰ درصدی مایه کوبی علیه بیماری دامی بروسلوز در کشور

۷ ماهه نخست امسال نسبت به کل عملیات ۱۲ ماه سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی مایه کوبی علیه بیماری بروسلوز انجام شده است.

دکتر جاویدی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشوردر گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال میزان مایه کوبی علیه بروسلوز در جمعیت گوسفند و بز کشور نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۴ برابر افزایش داشته است. 

وی اظهار داشت: در کشور ما از زمان مبارزه با بروسلوز بیش از نیم قرن سپری گشته است و طی این زمان فراز و نشییب هایی در اجرای عملیات مبارزه با این بیماری به چشم می‌خورد که بیانگر این نکته است هر زمان سازمان دامپزشکی کشور از اعتبارات و منابع مالی و انسانی خوب برخوردار بوده است، میزان بیماری در جمعیت دامی کاهش و به تبع آن با فاصله زمانی چند ساله این کاهش در جمعیت انسانی نیز مشاهده گردیده است. 

دکتر جمال الدین جاویدی در ادامه تصریح کرد: کاهش مایه کوبی دام‌ها طی سالهای ۸۸ لغایت ۹۰ به دلیل مشکلاتی، باعث گردید که بیماری تب مالت در جمعیت انسانی طی سالهای ۹۱ لغایت ۹۳ افزایش یابد. 

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین راههای کنترل بروسلوز در جمعیت دامی مایه کوبی وسیع در جمعیت دامی علیه این بیماری با واکسن‌های کیفی و نیروهای عملیاتی کارآمد می‌باشد که در این راستا سازمان دامپزشکی کشور بر حسب امکانات و توان تولید واکسن در داخل کشور اقدامات مایه کوبی دام‌ها را طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ افزایش داده که این روند افزایشی در سال جاری از شدت بیشتری برخوردار بوده بطوریکه در ۷ ماهه سال ۱۳۹۴ میزان عملکرد مایه کوبی جمعیت گوسفند و بز سازمان نسبت به کل عملیات انجام شده در سال ۱۳۹۳، ۲۰ درصد بیشتر بوده است. (از ۲۸ میلیون راس به بیش از ۳۳ میلیون افزایش یافته است).
 
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت: این میزان نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۴ برابر افزایش داشته است، که این افزایش حجم عملیات واکسیناسیون علیرغم محدودیت منابع مالی و انسانی، مشکلات عدیده در تولید بهنگام واکسن بروسلوز در کشور، مواجهه ناگهانی سازمان با عوامل بیماریزای اگزوتیک مانند بیماری لمپی اسکین و بیماری تب برفکی ناشی از تحت سویه جدیدAsia۱، سندرم تنفسی خاورمیانه و همچنین وقوع انفلوانزای فوق حاد در جهان طی سال گذشته و سال جاری بوده است. 

دکتر جاویدی در پایان خاطرنشان کرد: مسلماً این افزایش عملیات مایه کوبی دام‌ها در سالهای آتی منجر به کاهش بروسلوز دامی خواهد شد و انتظار می‌رود که با همکاری و مساعدت همه ارگان‌ها و دستگاه‌های ذیربط، در سال جاری و سال‌های آتی علاوه بر کاهش موارد بروسلوز دامی، شاهد کاهش تب مالت انسانی باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار