سنندج؛

پالنگان، روستایی با جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد

روستای پالنگان، روستایی که با داشتن معماری زیبا، چشمه‌ها و آبشارهای طبیعی سرشار از زیبایی های منحصر به فرد در استان کردستان است.

به گزارش  گروه استانهای  باشگاه خبر نگاران جوان از  سنندج،روستای پالنگان از روستاهای شهرستان کامیاران در استان کردستان قرار دارد.

این روستای زیبا و شگفت انگیز در دامنه کوه و در دو طرف دره قرار گرفته و خانه‌های آن با سنگ و عموماً به حالت پلکانی ساخته شده است و پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالا محسوب می‌شود.

از دیگر ویژگی های دیدنی روستای پلنگان، عبور رودخانه خروشان تنگی ور از میان آبادی است و چشم هر بیننده ای را می نوازد. 

اب و هوای روستای پالنگان کاملاً چهار فصل بوده و به همین دلیل روستایی بسیار سرسبز و دیدنی است.

 در نزدیکی روستا، بقایای قلعه ی پالنگان نیز دیده می شود که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد و البته از آن قلعه هم اکنون فقط بقایای چندین اتاق و پله ها و پل های آن باقی مانده است . 

این قلعه به شماره 12675به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با این که پالنگان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از این روستا وجود دارد.

این مکان زیبا به دلیل وجود رود خانه وچشمه های جوشان از چند سال قبل به مركز پرورش و عرضه ماهیان سردآبی تبدیل شده است. 

کاک کریم یکی از صاحبان مزارع پرورش ماهی روستای پالنگان می گوید:  این مکان یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش ماهیان سرد آبی کشورمان است و علاوه بر تامین ماهی قرل الای استان کردستان ، به مقصد گردشگرانی تبدیل شده که عاشق خوردن کباب ماهی تازه هستند.

شاهو کریمپور از دیگر اهالی پالنگان نیز می گوید: گیوه بافی، جاجیم بافی و موج بافی از مهمترین صنایع دستی پالنگان محسوب می‌شود و همچنین کشک و روغن محلی و عسل طبیعی جزو سوغات پرطرفدار پالنگانی هاست. 

اشتودان مدیر ‌کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان کردستان گفت: روستای پالنگان یکی از 7روستای مقصد گردشگری استان کردستان است که به‌علت بافت و منظر فرهنگی، طبیعی و بکراین منطقه در دی ماه 93 در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده و هر ساله پذیرای هزاران گردشگر از سراسر دنیا است.

علیرغم زیبایی های  منحصر به فرد پالنگان، این روستا  دارای نیازمندی هایی از جمله اماکن اقامتی مناسب، راهنما برای مسافرین و گردشگران، تجهیزات تفریحی و بهداشتی است که می طلبد مسئولان برای آن و در نتیجه رونق بیشتر گردشگری در این خطه زیبا و بکر همت کنند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
سلام.اطلاعات خوبی در مورد این منطقه ی گردشگری تو این گزارش بود...ولی من چند روز پیش اونجا بودم هیچ گونه امکانات رفاهی بهداشتی نداشت حتی جاده ی ورودی به ان کاملا خاکی بود.