رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کاشان از اتمام مرمت خلوت نظام الدوله مجموعه جهانی باغ تاریخی فین خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان؛ جاوری با تاکید بر اینکه مرمت خلوت نظام الدوله باغ تاریخی فین با هزینه ای بالغ بر930میلیون ریال اعتبار انجام شد افزود: در سال 1242 ه.ق علی محمد خان نظام الدوله صدر اصفهانی داماد فتحعلیشاه به حکومت کاشان منصوب گردید.وی باغشاه را برای سکونت برگزید.

مدیر مجموعه جهانی باغ تاریخی فین نیز بیان داشت :نظام الدوله با اجازه شاه در محوطه خارج از حد و حصار شمالی باغ،عمارت جدیدی احداث کرد،مشتمل بر حیاطی وسیع و باغچه که چهارجانب آن دارای اتاق و تالارهای کوچک و بزرگ بود که به خلوت نظام الدوله معروف گردید كه بعد ها به دلیل شرایط نابسامان سیاسی دوره مظفر الدین شاه و ضعیف شدن حکومت مرکزی در منطقه کاشان متروکه و سپس تخریب گردید که در سال 1337 ه . ش با حضور افراد سرشناس و فرهنک دوست کاشانی و نطنزی انجمنی بنام انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان ایجاد گردید و در اين انجمن تصميم گرفته شد موزه اي به منظور معرفي فرهنگ اصيل و پيشينه ي كهن منطقه كاشان در مجموعه ي تاريخي فرهنگي باغ فين بر روي خرابه هاي بناي خلوت نظام الدوله ايجاد در محوطه خارج و حد و حصار شمالی باغ فین عمارت جدیدی احداث کرد و پيرو اين تصميم ، بنای موزه در سال 1346 ه . ش رسما" افتتاح گردید.

مجموعه باغ فين حدود 23000 متر مربع مساحت دارد که در تیرماه 1390 به همراه 8 باغ ایرانی در در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.

انتهای پیام/ت
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.