شیوه نوین تشخیص سلامت آب‌های آزاد جهان

در یک مطالعه‌ جدید، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها در اکوسیستم اقیانوس‌های مختلف شناسایی شده که می‌تواند به تشخیص بصری سلامت محیط زیر آب‌های آزاد جهان کمک کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این ویژگی‌ها دربردارنده جزئیات مربوط به تهدیدات اصلی اکوسیستم اقیانوس‌ها یعنی ماهیگیری بیش از اندازه، آلودگی و نیز گونه‌های مهاجم است. به این ترتیب امکان شناسایی سریع سلامت اکوسیستم و پاسخگویی سریع به آن فراهم می‌شود.

تاکنون روند مرسوم به این صورت بوده که دانشمندان به بررسی گونه‌های مختلف موجود در اقیانوس و نیز زیستگاه‌های آن‌ها می‌پرداختند تا از سلامت اکوسیستم اطمینان یابند. با این حال، وجود یک رویکرد ساده و در عین حال جامع برای بررسی کل مجموعه و نه فقط چند گونه موجود در آن می‌تواند به مدیریت هر چه بهتر اکوسیستم دریایی کمک شایانی کند.

دانشمندان برای این کار از تصویرهای ماهواره‌ای، آمار مربوط به ماهیگیری و نیز اطلاعات زمینی و البته یک سری منابع دیگر برای تولید تصویری از الگوی چرخه غذایی در اکوسیستم اقیانوس‌ها استفاده کردند. این الگوها می‌تواند بروز هر گونه مشکل در این اکوسیستم را نشان دهد.

دانشمندان همچنین از اطلاعات مختلف برای مشاهده نحوه نجات یافتن اکوسیستم پس از کاهش تهدید ایجاد شده استفاده کردند. برای نمونه، این مدل به خوبی نشان داد که پس از برداشته شدن لکه‌های نفتی از سطح آب، اکوسیستم اقیانوس به چه صورت بازیابی شده و بهبود می‌یابد. این اطلاعات می‌تواند برای مطالعه هر چه بهتر تغییرات اقلیمی و نیز فرآیند اسیدی شدن اقیانوس‌ها کاربرد داشته باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.