اهواز؛

بازسازی شکستگی کاسه چشم برای نخستین بار در اهواز

رییس بخش جراحی فک و صورت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز؛ جراحی بازسازی شکستگی کاسه چشم با استفاده از فنّاوری پرینتر سه ‌بعدی برای اولین بار در این مرکز انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ شاهرخ رییسیان بیان کرد: چند سالی است که استفاده از پرینتر 3 ‌بعدی در جراحی‌ها وارد علم پزشکی شده و در رشته ایمپلنتولوژی نیز به‌ صورت گسترده‌تری از این روش برای ساخت روکش‌های دندانی استفاده می گردد.

وی با بیان اینکه در جراحی فک و صورت، روش‌های مختلفی وجود دارد که بتوان شکستگی‌های صورت را به شکل قرینه بازسازی کرد، اظهار داشت: گاهی ممکن است در عمل ترمیم این شکستگی‌ها، تعداد لوازم مورد استفاده برای ثابت نگاه‌داشتن استخوان‌های آسیب‌دیده بالا باشد و بعد از عمل نیز قرینگی صورت نگیرد.

رییسیان اذعان کرد: در ترمیم شکستگی‌های صورت باید از روشی استفاده کرد که ضمن ترمیم شکستگی، بهترین قرینگی با سمت مقابل و سالم صورت حاصل شود.

رییس بخش جراحی فک و صورت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز با بیان اینکه بیش تر شکستگی‌های کاسه چشم به‌صورت یک‌ طرفه رخ می‌دهد، افزود: تیم جراحی مذکور بر آن شد به منظور بازسازی این شکستگی‌ها به تصویر 3 ‌بعدی کاسه چشم سالم که به ‌صورت مهندسی معکوس و با فنّاوری پرینتر 3 بعدی و CTSCAN صورت بیمار به دست آمده بود، استناد و از آن برای ترمیم کاسه چشم شکسته شده استفاده نماید.

وی در خصوص جزئیات این جراحی گفت: طبق یک برنامه نرم‌افزاری، قالب حدقه چشم سالم بیمار ساخته و با چشم آسیب‌دیده مقایسه و سپس لوازم بازسازی مورد نیاز با توجه به نوع شکستگی ساخته و مش (توری) تیتانیوم با استفاده از کارآیی پرینتر 3 ‌بعدی ساخته شده و در حین جراحی در ناحیه شکستگی قرار گرفت تا ضمن ترمیم ناحیه آسیب‌دیده، قرینگی را در 2 طرف صورت برقرار کند.

شاهرخ رییسیان به بالا بودن میزان ایجاد قرینگی با این روش نسبت به روش‌های معمول بازسازی این نوع شکستگی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: جراحی بیمار دچار شکستگی کاسه چشم که توسط تیم جراحی فک و صورت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز انجام شد، نتایج موفقیت‌آمیزی را به دنبال داشته است.

گفتنی است طرح و ایده انجام عمل جراحی ترمیم شکستگی اوربیت (بازسازی کاسه چشم) برای اولین بار با استفاده از فنّاوری پرینتر 3 ‌بعدی توسط دکتر مهدی حیدری زاده رزیدنت جراحی فک و صورت این مرکز در مهرماه سال گذشته ارائه شد و این پروژه پس از مشورت با تیم پزشکی، با همکاری دکتر فلاحی و تیم مهندسی به سرپرستی مهندس وحید سلطانی در آبان ماه امسال کلید خورد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.