زمانی که "واقعیت مجازی" واقعی می شود

واقعیت مجازی همیشه در میان آرزوهای مهندسان جهان قرار داشته است و به نظر می رسد که این تکنولوژی در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل خواهد شد.

به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ واقعیت مجازی یا Virtual Reality که به اختصار با حروف VR نمایش داده می شود عبارت است از تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی.

گزارش

واقعیت مجازی یک تکنولوژی و فناوری نوین است که به کاربر امکان می‌دهد تا با یک محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای اندرکنش یا تعامل داشته باشد.  محققان سال ها است که تلاش می کنند تا با ساخت دستگاه هایی مخصوص مرز میان دنیای واقعی و مجازی را هرچه بیشتر کاهش دهند و امکانی را برای بشر فراهم آورند تا دنیای کامپیوتری را همانند دنیای واقعی تجربه کند.

واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چند رسانه‌ای همه‌جانبه هم یاد می‌شود، یک فضای شبیه‌سازی شده رایانه‌ای است که می‌تواند حضور فیزیکی را در یک محل، یک دنیای واقعی یا یک دنیای مجازی شبیه‌سازی کند. اغلب محیط‌های واقعیت مجازی در درجه اول تجربه‌های دیداری هستند که از طریق صفحه رایانه یا دستگاه برجسته‌بینی مشاهده می‌شوند. برخی از شبیه‌سازها اطلاعات حسی دیگری مانند صدا را هم در اختیار کاربر می‌گذارند. در بسیاری از موارد دستگاه های و کنترل های مخصوصی نیز ساخته شده است که تا حدودی می تواند فیزیک دنیای مجازی را نیز شبیه سازی کند. این تکنولوژی به کاربران اجازه می دهد تا با ورود به دنیای ساخته شده کامپیوتری تجربه ای بی نظیر از آن داشته باشند.

گزارش

تکنولوژی واقعیت مجازی می تواند امکانات بسیار دیگری در کنار سرگرمی ها به همراه داشته باشد. برای مثال شما می توانید با استفاده از یک عینک مسیر حرکت خود در خیابان ها را به صورت زنده تماشا کنید یا این که بدون نیاز به روزنامه آخرین اخبار روز جهان را مطالعه کنید.

شما می توانید با استفاده از یک عینک مخصوص تمامی مناطق توریستی جهان را با بهترین کیفیت مشاهده کنید و یا اینکه از فاصله چند هزار کیلومتری در یک اتاق کنفرانس حاضر شوید. پزشکان می‌توانند در این دنیای واقعی/مجازی کلینیک‌های هوشمند طراحی کنند تا بدون آنکه بیمار از منزل خارج شود، به صورت واقعی به درمان او بپردازند. طراحان می‌توانند بدون پشت‌سر گذاشتن هر گونه فرآیند پیچیده ایده‌های ذهنی را به طور واقعی مقابل خود ببینند. علاقه‌مندان هنر می‌توانند خود را در ماجرای فیلم‌های سینمایی مشاهده کنند و افراد علاقه مند به بازی های کامپیوتری می توانند نقض شخصیت مورد علاقه خود را در اختیار گیرند.

گزارش

تمام این افراد تمایل دارند بدون هیچ‌گونه پیچیدگی، نیازهای مذکور را برطرف کنند و دنیای واقعیت مجازی قول داده است این اتفاق را برای همگان میسر کند. شرکت های بسیاری در حال حاضر در مسیر طراحی و ساخت این گونه ابزار هستند و مدل های اولیه این وسایل هم اکنون در بازار قابل تهیه است.

در حال حاضر این ابزار و وسایل قیمت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل خرید آن ها برای افراد عادی شاید ممکن نباشد. اما می توان مطمئن بود که همانند سایر ابزار دنیای تکنولوژی این وسایل در آینده نزدیک در قیمت پایین تری وارد بازار شوند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


گزارش از علیرضا عبداللهی


انتهای پیام/
برچسب ها: واقعیت ، مجازی ، vr ، virtual reality
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار