مشاور وزیر راه و شهرسازی:

انتقاد از نرخ سود بانکی/ کاهش نرخ سود باید دستوری باشد

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه وضعیت بانک‌ها در شرایط فعلی دشوار است، گفت: با نرخ سود فعلی نمی‌توان انتظار گشایش در اقتصاد را داشت.

تلفنی**** انتقاد از نرخ سود بانکی/ کاهش نرخ سود باید دستوری باشدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حسین عبد تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی امروز در ششمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر ضرورت پیگیری سریع شورای پول و اعتبار در رابطه با نرخ سود بانکی گفت: اکنون زمان آن نیست که کاهش نرخ سود بانکی را به بانک‌ها بسپاریم بلکه شورای پول و اعتبار باید وارد عمل شده و زمینه را برای کاهش نرخ سود بانکی با یک دستور قاطع فراهم نماید.

وی افزود: اکنون مشکل بزرگ ما کمبود مالی است و نظام بانکی نمی‌تواند به دلیل این مشکل نیاز صنعت را از نظر منابع تأمین کند و باید در این راستا مسائل مربوط به نرخ بهره حل شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع برای برون رفت از تنگنای مالی سود بانکی است که این موضوع اختلافاتی با سیاست‌های جاری دارد و برای رفع مشکل رکود باید پول در اقتصاد وارد شود.

وی ادامه داد: همان طور که در سال 2008 کشورهای مختلف دنیا مجموعا 16 هزار میلیارد دلار پول در اقتصاد تزریق کردند تا توانستند از بحران خارج شوند اما مشکل امروز اقتصاد این است که دولت پولی ندارد و نظام بانکی هم نمی‌تواند پولی خرج کند.

وی ادامه داد: اگر مشکل نرخ سود حل نشود بدهی‌های دولت قابل بازپرداخت نخواهد بود و چنانچه دولت بخواهد 300 هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی به دست طلبکارانش بدهد و به جای آن اسناد در اختیار آنها قرار دهد سال آینده باید 100 هزار میلیارد تومان به عنوان نرخ سود اسناد بپردازد که در این راستا نرخ سود حتما باید اصلاح شود.

وی تأکید کرد: اگر نرخ سود اصلاح نشود امکان بازپرداخت بدهی‌ها محال است بنابراین در شرایط فعلی باید به فکر راهکاری برای کاهش نرخ سود بانکی باشیم اما این کاهش نرخ سود در این مقطع باید به صورت دستوری باشد.

وی افزود: اگرچه اقتصادانان چهار دهه است که می‌گویند در نرخ سود نباید دخالت شود اما در شرایط فعلی باید دخالت شود.

وی با تأکید بر اینکه وضع بانک‌ها هم اکنون دشوار است گفت:  نمی‌توان با نرخ سود فعلی گشایشی در اقتصاد حاصل کرد.

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی نسبت تسهیلات پرداختی به تولید ناخالص داخلی به 26 درصد درآمد ملی رسیده که این امر نشان‌دهنده این موضوع است که نظام بانکی به میزان کافی نمی‌تواند پول خلق کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی افزایش سقف وثایق در حال بالا رفتن است و بانک‌ها دائما تملیک می‌کنند ضمن اینکه میزان تسهیلات از دارایی بانکی کمتر از 50 درصد شده و مطالبات سررسیده شده نیز رشد را تجربه می‌کند.


عبده تبریزی خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه ها کفایت سرمایه به دلایلی افزایش یافته که نشان می دهد اگر بانک ها پولی را حاصل کنند آن را نزد خود برای اطمینان بیشتر نگه می دارند که این کمی نگران‌کننده است.

وی افزود: اگرچه بانک‌ها آنچه در دارایی ها به دست می آورند، محدود است اما نسبت به مصارف به منابع از ۱۰۰ درصد بالاتر رفته که این در بانکداری ما موضوعی جدید است همچنین نسبت مطالبات غیرجاری، تسهیلات نیز از ۵۰ درصد پا را فراتر گذاشته و بر این اساس به نظر می رسد بسته ای که بانک مرکزی باید برای رونق اقتصادی انتخاب کند، محور اصلی خود را در کاهش نرخ سود با دخالت مستقیم شورای پول و اعتبار قرار دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی به این نکت نیز اشاره کرد که  بانک‌ها آنقدر دوام نمی آورند که نرخ سود از طریق بازار کاهش یابد و بنابراین باید برای تهیه و اجرای بسته رونق اقتصادی مواردی را مدنظر قرار داد.

وی ادامه داد: کاهش نرخ سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی باید به سرعت صورت گیرد، چراکه اکنون هیچ کاسبی در کشور وجود ندارد که ۳۲ درصد سود داشته باشد و بنابراین ادامه وضعیت فعلی قابل تداوم نیست که  بانک مرکزی با یک دستورالعمل می تواند ترتیبی اتخاذ کند که همانطور که بهره پرداختی، مرکب است، نرخ سود نیز به صورت مرکب محاسبه شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی خواستار احیای حساب سپرده های دیداری شد و اضافه کرد: در کشور حساب جاری وجود ندارد و بلکه حساب پشتیبان نیز در کنار حساب جاری عمل می کند، در حالی که در هیچ جای دنیا چنین موضوعی سابقه ندارد.

عبده تبریزی گفت: قراردادها باید به گونه ای از سوی بانک مرکزی اصلاح شود که یک فرد نتواند تسهیلات متعددی از بانک های متعدد دریافت کند بلکه حداقل هر فردی از دو یا سه بانک تسهیلات بگیرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: برخورد فوری با حداقل دو موسسه مالی و اعتباری غیرقانونی باید صورت گیرد تا مشخص شود بانک مرکزی زورش به موسسات غیرمجاز می رسد در غیر این صورت داستان موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ادامه خواهد یافت.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار