تلفن‌های هوشمند، قلب خريد آنلاين مي‌شوند

با نزديک شدن به پايان سال ميلادي و در پيش بودن تعطيلات کريسمس، بازار خريد و فروش نيز داغ شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،  اکنون در عصر ديجيتال بسياري از فعالان عرصه فناوري پيش‌بيني مي‌کنند بيشتر اين خريد و فروش‌ها به صورت آنلاين و از طريق تلفن‌هاي هوشمند انجام شود.

يکي از مراکزي که تحقيقاتي در اين زمينه انجام مي‌دهد، Commonwealth Bank است که نتايج مطالعاتش‌نشان مي‌دهد بسياري از مردم به خريد آنلاين روي خوش نشان داده‌اند و انتظار مي‌رود اين روند همچنان ادامه داشته باشد. طبق گزارش اين مرکز، ميزان فروش آنلاين جهان در سال 2016 بيش از 20درصد رشد خواهد داشت و اين روند حتي در کشوري مانند استراليا که بازاري اشباع دارد نيز ديده مي شود و هنوز فروشندگان خرده فروش فرصت دارند تا بخش فروش آنلاين خود را رونق بخشند.

افزايش 22درصدي خريد آنلاين در آسيا پسيفيک

بيشتر مراکز تحقيقاتي، به روند رو به رشد فروش آنلاين در جهان اذعان دارند ولي تحقيقات Visa e-commerce نشان مي‌دهد بخش عمده‌اي از اين چرخه خريد و فروش آنلاين از طريق وسايل الکترونيکي سيار همچون تلفن هوشمند، لپ تاپ، تبلت و... صورت مي‌گيرد. به بيان ديگر خريد و فروش کالاها و سرويس‌ها از طريق m-commerce بزودي از راه رايانه‌هاي خانگي معمولي پيشي مي‌گيرد و در اين ميان، تلفن‌هاي هوشمند به دليل همه گير بودن، نقش بيشتري دارند.

محققان اين مرکز در تحقيق خود بيش از 11هزار و 760 نفر را در 13 بازار کشورهاي آسيا پسيفيک (آسيا و اقيانوسيه) بررسي کردند که در ميان آنها کشورهايي مانند سنگاپور، مالزي، استراليا و هندوستان ديده مي‌شود. در نتيجه گزارش اين مؤسسه آمده است امسال خريد از طريق گوشي‌هاي هوشمند، لپ تاپ و تبلت در اين کشورها 22درصد نسبت به کل سال 2014 افزايش داشته و به اين ترتيب، فاصله بين تجارت الکترونيک و آنلاين از طريق رايانه‌هاي خانگي و گوشي و... کمتر شده است. به بيان ديگر تعداد بيشتري از مردم اين منطقه از طريق وسايل الکترونيک سيار خريد مي‌کنند يا صورتحساب‌هاي خود را مي‌پردازند به جاي اينکه از رايانه‌هاي خانگي بهره ببرند.

در اين گزارش همچنين آمده است: کشورهايي همچون اندونزي، چين و تايوان در آسيا پسيفيک بيشترين رشد را در خريد و فروش آنلاين از طريق وسايل الکترونيکي متحرک بويژه تلفن هوشمند داشته‌اند، زيرا نسبت به سال 2014 افزايش 36درصدي، 34درصدي و 28درصدي را در اين زمينه تجربه کرده‌اند.

اين تحقيق همچنين با آناليز رفتار خريد کاربران نشان داد که مردم تايلند به همان اندازه که از طريق رايانه‌هاي خانگي خود خريد دارند و صورتحساب پرداخت مي‌کنند، وسايلي همچون گوشي‌هاي هوشمند، لپ تاپ و تبلت را نيز مورد استفاده قرار مي‌دهند. البته در بخش ديگري از گزارش و نتيجه اين تحقيق هم مشخص شده است که فاصله بين خريد آنلاين از طريق رايانه‌هاي خانگي و وسايل سيار در کشورهايي مانند چين، کره جنوبي و اندونزي بسيار کم شده است.

سريع‌ترين رشد خريد آنلاين در اروپا

اين تحقيق تنها کشورهاي آسيايي را پوشش نداده و تازه‌ترين گزارش نشان مي‌دهد که تجارت الکترونيک و خريد و فروش آنلاين، سريع‌ترين رشد را در بازار اروپا دارد. گفته مي‌شود ميزان فروش آنلاين در بريتانيا، آلمان، فرانسه، سوئد، هلند، ايتاليا، لهستان و اسپانيا تا پايان سال 2015 ميلادي نسبت به 2014رشدي 18.4 درصدي خواهد داشت.

انتظار مي‌رود ميزان خريد و فروش آنلاين در امريکا نيز از 306.85 ميليارد دلار در سال 2014 به 349.20 ميليارد دلار تا پايان سال 2015 برسد و حتي گفته مي‌شود که اين رقم در سال 2016 به 398.78 ميليارد دلار خواهد رسيد. بخش فروش آنلاين کانادا نيز هرچند در مقايسه با امريکا بسيار کوچک است ولي انتظار رشد مناسبي مي‌رود و پيش‌بيني مي‌شود ميزان فروش آنلاين اين کشور از 20.82 ميليارد دلار سال 2014 به 23.56 ميليارد دلار در سال 2015 و 26.99 ميليارد دلار در سال 2016 برسد. البته در اين کشورها هم خريد و فروش آنلاين به صورت m-commerce روندي رو به رشد دارد و با توجه به نتايج حاصل از اين تحقيق انتظار مي‌رود که دارندگان وسايل مبتني بر سيستم عامل iOS حدود 22درصد و کاربران وسايل اندرويدي 7درصد از اين خريدهاي آنلاين را انجام دهند و حدود 3 تا 4درصد درآمد فروش نيز ازطريق Apple Pay انجام شود.

اين گزارش همچنين نشان داده است که شبکه‌هاي اجتماعي و تبليغات آنها در زمينه خريد و فروش آنلاين چندان موفق نخواهند بود هرچند فيس‌بوک در اين زمينه پيشتاز است و درآمد حاصل از فروش آنلاين آن از طريق تبليغات به ازاي هر بازديد حدود1.24 دلار خواهد بود. اين رقم براي Pinterest به0.74 دلار، توئيتر به 0.60 و Reddit به 0.57 مي‌رسد.

افزايش خريد آنلاين در روزهاي خاص

ميزان خريد آنلاين در روزهاي مختلف سال رقم‌هاي متفاوتي نشان مي‌دهد. طوري که فروش آنلاين فروشگاه‌هايي مانند علي بابا، آمازون، ebay و... در روزهاي تعطيل و ايام خاص بيش از ساير مواقع سال است، چرا که مردم مي‌خواهند در تعطيلات، ساعات بيشتري را کنار خانواده خود بگذرانند.‌به‌عنوان‌مثال پيش‌بيني ‌مي‌شود ‌روز شکرگزاري (Thanksgiving) امسال ميزان فروش سايت‌هاي آنلاين حدود 18درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته باشد و در جمعه سياه که در روزهاي پاياني نوامبر است نيز اين روند افزايشي ادامه پيدا کند. همچنين پيش‌بيني مي‌شود بخش اعظم سر زدن به سايت‌هاي فروش آنلاين در اين روزها از طريق تلفن هوشمند، لپ تاپ، تبلت و... انجام مي‌شود طوري که 51 درصد بازديدها در روز شکرگزاري از اين طريق بويژه تلفن هوشمند خواهد بود.

پيش‌بيني مي‌شود تعداد بازديدهاي انجام شده از طريق تلفن هوشمند، لپ تاپ، تبلت و... در کريسمس، از روز شکرگزاري هم بيشتر شده و اين رقم به 52درصد برسد در حالي که 30 درصد خريد‌ها نيز از اين طريق انجام شود.

کونور لينچ دبير مؤسسه Visa e-commerce که اين تحقيق را به عهده داشته است در اين باره مي‌گويد: اين تحقيق از آن جهت اهميت زيادي دارد که نشان مي‌دهد ميزان استفاده مردم از وسايل فناورانه سيار افزايش يافته است و مردم در حال حرکت و در طول سفر هم خريد مي‌کنند. وي ادامه مي‌دهد: نتيجه اين تحقيق نشان مي‌دهد که 3گروه عمده خريد کاربران از طريق وسايل ديجيتال و فناورانه نيز فشن و مد، پرداخت صورتحساب و خريد فيلم بوده است که هريک حدود 27درصد از اين خريد را تشکيل داده‌اند.

همچنين دريافتيم که خريداران آنلاين سنگاپوري به خريد برون مرزي علاقه فراواني دارند و 77درصد خريدهاي آنلاين آنها به اين گونه بوده است. در مقابل، 75درصدخريد‌هاي آنلاين استراليا و هنگ کنگ، برون مرزي بوده است در حالي که 81درصد کاربران ژاپني ترجيح مي‌دهند در خريد آنلاين خود، کالاهاي داخلي را انتخاب کنند. اين رقم در تايوان به 61 درصد و در ويتنام به 57 درصد مي‌رسد.

اين گزارش نشان مي‌دهد که کتاب و موزيک جزو بخش‌هايي هستند که کاربران به صورت مداوم به آن توجه دارند ولي ميزان خريد در زمينه فشن و دنياي مد هرچند هميشگي و مداوم نيست، اما از کتاب و موسيقي پيشي گرفته است. کونور لينچ ادامه داد: دليل اصلي گرايش بيشتر کاربران به خريد آنلاين، افزايش اعتماد آنهاست، چرا که در بيشتر موارد مي‌توانند در صورت ناراضي بودن، کالا را بازگردانند. بخش ديگري از اين تحقيق نشان مي‌دهد که افرادکمتر از 30 سال، نه تنها بيشترين خريد آنلاين را دارند بلکه سريع‌ترين رشد نرخ هزينه کردن در خريد آنلاين را نيز دارند.

فروشندگان، آنلاين مي‌شوند

با توجه به افزايش علاقه مردم به خريد آنلاين، بسياري انتظار دارند بيشتر فروشندگان در اين عرصه فعاليت مناسبي داشته باشند ولي بسياري، هزينه‌هاي مختلف فناوري و همچنين بازاريابي را به عنوان موانع اصلي فروشندگان در رشد ميزان فروش آنلاين مي‌دانند. البته اين تحقيق نشان مي‌دهد که با وجود هزينه‌هاي بالا، 43درصد فروشندگان همچنان خوشبين هستند و مي خواهند در 12ماه آينده باز هم بر ميزان سرمايه‌گذاري خود در حوزه فناوري بيفزايند. حدود يک سوم فروشندگان نيز انتظار دارند که در آينده بيش از نيمي از خريدهاي آنلاين به صورت m-commerce انجام شود هرچند برخي معتقدند همين حالا هم 41درصد فروشندگان بسياري از مشتريان براي خريد آنلاين بيشتر از تلفن هوشمند خود بهره مي‌گيرند.

به هرحال رونق عرصه فناوري و ورود آن به جنبه‌هاي مختلف زندگي از جمله خريد، امري اجتناب ناپذير است و هريک از کمپاني‌ها و فروشندگان که مي‌خواهند از اين قافله عقب نمانند بايد در زمينه فناوري‌ها و تبليغات مرتبط با خريد آنلاين سرمايه‌گذاري لازم را انجام دهند.

منبع:خبرآنلاین
انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.