رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد

امکان تشکیل بازار سیاه خودرو

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اظهار نگرانی از ایجاد بازار سیاه خودرو در کشور در پی اعطای تسهیلات دولتی 25 میلیون تومانی گفت: بیم آن می‌رود که با اجرای این سیاست تورم مهار شده در دو سال گذشته، مجددا روند افزایشی به خود گیرد و رانت تازه‌ای در فضای اقتصادی کشور به وجود آید.

تلفنی**** امکان تشکیل بازار سیاه خودروبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری در هشتمین جلسه صبحانه کاری هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که امروز در محل این اتاق برگزار شد با بیان اینکه بر اساس توافقی که با پژوهشکده پولی بانکی صورت گرفته این پژوهشکده گزارش شاخص رشد تولید صنعتی کشور را هر سه ماه یک بار منتشر می‌کند، گفت: بر اساس این گزارش رشد تولید صنعتی در فصل دوم سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال 93 از رشد منفی 13.1 درصد برخوردار بوده است.

وی افزود: همچنین رشد فروش در مدت زمان یاد شده نیز 11.4 درصد منفی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه البته رشد منفی تولید صنعتی در فصل دوم سال 94 نسبت به سال 93 در همین مدت بهبود نسبی داشته گفت: رشد تولید صنعتی در فصل دوم سال 93، 19 درصد منفی بوده است.

وی پیش‌بینی کرد: رشد تولید صنعتی در پاییز سال 93 از نرخ منفی یک درصد در تولید و منفی 4.3 درصد در بخش فروش برخوردار باشد.

خوانساری همچنین با اشاره به ارائه بسته جدید اقتصادی دولت در خصوص تحریک تقاضا و خروج بازار از رکود به ویژه بازار خودرو گفت: وام خودرو که بر اساس موجودی انبارهای شرکت‌های خودروساز و با نرخ سود 16 درصد صورت گرفت منجر به ثبت‌نام 130 هزار موردی در کشور شد که البته بانک مرکزی بیش از 110 هزار ثبت‌نام را به لحاظ تأمین اعتبار مورد نیاز تضمین نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه پیشنهاد داده‌ایم مشخص شود منابع اختصاص یافته شده به تسهیلات دولتی جهت خرید خودرو از منابع مالی بانک‌ها است و یا از استقراض از بانک مرکزی، تصریح کرد: اگر اعتبار در نظر گرفته شده با قرض گرفتن از بانک مرکزی صورت گرفته باشد این نگرانی وجود دارد که تورمی را که دو سال است دولت برنامه‌های متعدد و جامعی برای کاهش نرخ آن داشته است دوباره رو به افزایش بگذارد.

به گفته خوانساری چنانچه اعتبار تخصیص یافته شده از محل منابع مالی بانک‌ها باشد این سوال پیش می‌آید که چرا باید تسهیلات دولتی به جای تولیدکننده در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز اعلام کرده بودند که 50 هزار خودروی تولید شده در پارکینگ‌ها و انبارها دارند مشخص شد که تنها 10 الی 15 هزار دستگاه خودروی تولید شده و وجودی انبارها در شرکت‌های خودروساز وجود دارد، اظهار داشت: گواه این مدعا آن است که بخش زیادی از ثبت‌نامی‌های خرید خودرو به صف انتظار تحویل خودرو ملحق شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین با اشاره به اینکه قرار بود این طرح (اعطای تسیهلات دولتی برای خرید خودرو) در مدت زمان نسبتا طولانی اجرا شود، اظهار کرد: متوقف شدن این طرح بعد از شش روز منجر به کاهش اعتماد مردم به دولت شده چرا که بر اساس آنچه در فضاهای مجاز دیده و شنیده می‌شود ظاهرا دولت برنامه‌ریزی جامعی در خصوص اجرای طرح اعطای تسهیلات دولتی برای خرید خودرو نداشته است.

وی همچنین از ایجاد بازار سیاه خودرو در طی اجرای طرح تسهیلات دولتی برای خرید خودرو اشاره کرد و گفت: این بازار سیاه به واسطه تخصیص وام خودرو با نرخ 16 درصد به راه می‌افتد چرا که این نرخ تفاوت زیادی با نرخ سود شرکت‌های لیزینگ خودرو دارد که به خودی خود زمینه‌ساز ایجاد رانت است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین به بسته حمایتی دولت در جهت خرید کالاهای واسطه‌ای و نیز اعطای کارت 10 میلیون تومانی برای خرید کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: در مورد اجرای این دو طرح نیز باید برنامه‌ریزی‌های جامعی صورت گیرد چرا که بیشتر کالاهای تعیین شده در فهرست خرید کارت اعتباری 10 میلیون تومانی قیمت‌گذاری نشده است.

خوانساری در ادامه تصریح کرد: عدم قیمت‌گذاری این کالاها موجب می‌شود که به یکباره با وارد شدن نزدیک به 80 هزار تقاضای جدید به بازار کالای ایران شاهد افزایش نرخ این کالاها به یکباره باشیم.

وی افزود: متأسفانه رانتی که باید در این بخش با آن مقابله شود با حرکت‌های این چنینی دوباره دامن زده می‌شود و ما شاهد روند افزایشی تورم خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین به آمارهای بانک مرمزی در خصوص اعطای تسهیلات در شش ماهه نخست سال 94 اشاره کرد و گفت: بر اساس این آمار در شش ماهه نخست سال 94، 160 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده که با توجه به نرخ تورم رشد حقیقی این تسهیلات پرداختی در زمان یاد شده منفی بوده است.

وی همچنین نرخ تورم در مهر ماه سال 94 را 10.8 درصد بر اساس آمار بانک مرکزی بیان کرد و گفت: تورم مهر ماه در مقایسه با شهریور ماه سال‌جاری 0.6 درصد بوده است.

وی همچنین مجموع تجارت خارجی در شش ماهه نخست سال‌جاری را 48.3 میلیارد دلار بیان کرد و اظهار داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه در سال 93، 18 درصد کاهش داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با توجه به گشایش‌های صورت گرفته در بخش سیاست خارجی کشور اظهار امیدواری کرد که در چهار ماه پایانی سال 94 شرایط اقتصادی بهتری برای کشور به وجود بیاید و رقم بخورد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار